@article { author = {Mirzaei, Tahereh and گرجی, مصطفی}, title = {Investigating the Nature and Concept of "Pain and Suffering" in Poems of Tahereh Saffarzadeh}, journal = {Literary and rhetorical research}, volume = {1}, number = {4}, pages = {11-25}, year = {2013}, publisher = {Payam Nour University}, issn = {2322-3979}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {"Pain and suffering" is and has always been a fundamental concept for human beings during the history. Poets and writers as the representatives of art and culture of each era were aware of this important issue and apply it in their literary works and it can be said that one reason for a literary work to be long lasted and the secret of its existence is the meticulous and profound attention of its creator to "pain and suffering" of human beings and the method of its artistic expression. Fighting against injustice, tyranny, and oppression is not confined to a particular nation or race in her poem. She praises justice, peace, and equity.Besides more familiarity with the poetic concepts in Saffarzadeh's poems, the present research done by content analysis method, investigates the issue of pain and suffering in her poems in four domains of nature, ontology, teleology, and deontology. Considering that Saffarzadeh is a social and Mission orbit poet, the results show that her combative mentality against oppression inspires her to react against the pains of human beings and feel sympathy for all those who are suffering from these pains. Therefore the pain and suffering mentioned in her poems can be socially investigated.}, keywords = {Pain and Suffering,Tahereh saffarzadeh,Resistance Literature,contemporary poem}, title_fa = {بررسی ماهیت و مفهوم «درد و رنج» در اشعار طاهره صفارزاده}, abstract_fa = {چکیده «درد و رنج» یکی از مفاهیم مهم و مسأله اصلی انسان در طول تاریخ بوده و هست؛ شاعران و نویسندگان به عنوان نمایندگان فرهنگ و هنر هر دوره به این مسأله مهم آگاهی داشته و در آثار خویش به آن پرداخته اند تا جایی که می توان گفت یکی از دلایل ماندگاری و راز بقای یک اثر ادبی، توجه عمیق و دقیق صاحب اثر به مسأله درد و رنج بشریت و نحوه بیان هنری آن است. در میان شاعران معاصر، شعر طاهره صفارزاده از این نظر قابل توجه و بررسی است؛پژوهش حاضر که به روش کتابخانه ای و به شیوه تحلیل محتوی انجام گرفته است، می کوشد تا ضمن آشنایی بیشتر با مفاهیم شعری صفارزاده، موضوع درد و رنج را در اشعار او و در چهار حوزه ماهیت شناسی، وجودشناسی ، غایت شناسی و وظیفه شناسی درد و رنج بررسی نماید. نتیجه بیانگر آنست که با توجه به اینکه صفارزاده شاعری اجتماعی و رسالت مدار است، روحیه مبارزه طلبی و ظلم ستیزی اش او را بر آن داشته تا نسبت به دردها و آلام بشری واکنش نشان دهد و با همه دردمندان جهان ابراز همدردی نماید؛ بنابراین درد و رنج مطرح شده در شعر او بیشتر از نظر اجتماعی قابل بررسی است.}, keywords_fa = {درد و رنج,طاهره صفارزاده,ادبیات پایداری,شعر معاصر}, url = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_525.html}, eprint = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_525_4b4f0f2951d3574dcfc69519e54bdce4.pdf} } @article { author = {ظاهری عبدوند, ابراهیم and مرتضوی, جمال الدین}, title = {children under Kvdkydr Hdyqh Alhqyqh, and Rumi's Masnavi Park,BOOSTAN}, journal = {Literary and rhetorical research}, volume = {1}, number = {4}, pages = {26-47}, year = {2013}, publisher = {Payam Nour University}, issn = {2322-3979}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The purpose of this paper to study art images made with "children and childhood" in Hdyqh Alhqyqh, Masnavi is a spiritual garden. And childhood, the path that will be passed to the great ‌ year. In each of these poets, poetry, children and childhood is a symbolic mode And each of them to express their moral and mystical about children and childhood have focused Hdyqh Alhqyqh in the time period before the journey has been a symbol of the age of man ‌ worldly attachments are still trapped. The Mathnawi of Maulana children and childhood conduct pre-symbolic, leishmaniasis, and Piran has In the garden, the child symbolizes the ignorance of man ‌, individuals must pass the knowledge to come up to the stage. Birth, fetal, go to school, wisdom, tears, joy, feeding, playing, walking and being weaned child Scapegoat issues that are artistic illustrations Keywords: children and childhood, symbol, metaphor, moral and spiritual}, keywords = {Keywords: children and childhood,Symbol,moral and spiritual}, title_fa = {بررسی کودک و دوران کودکی در حدیقه الحقیقه، مثنوی معنوی و بوستان}, abstract_fa = {هدف از نگارش این مقاله، بررسی «کودک و دوران کودکی» در حدیقه الحقیقه، مثنوی معنوی و بوستان است. در این اشعار، کودک، انسانی ضعیف، ناقص و آسیب پذیر به تصویر کشیده شده است و دوران کودکی، مسیری است که باید از آن گذشت تا به بزرگ‌سالی رسید. در شعر هر یک از این شاعران، کودک و دوران کودکی حالت نمادین یافته است و هر کدام از آنها، برای بیان مفاهیم اخلاقی و عرفانی مورد نظر خود به کودک و دوران کودکی توجه کرده‌اند. در حدیقه الحقیقه، این دوران، نمادی از دوران پیش از سلوک قرار گرفته است؛ دورانی که انسان‌ها هنوز گرفتار تعلقات دنیوی هستند. در مثنوی معنوی، مولانا کودک و دوران کودکی را نمادی از دوران پیش از سلوک، سالکان و پیران قرارداده است. در بوستان، کودکی نمادی از دوران نادانی انسان‌هاست، افراد باید این دوران را پشت سر بگذارند تا به مرحله آگاهی و شناخت برسند. تولد، جنینی، به مکتب رفتن، عقل، گریه، شادی، تغذیه، بازی، راه رفتن و از شیر گرفته شدن کودک از جمله مسائلی هستند که دستمایه ساختن تصاویر هنری شده است.}, keywords_fa = {کلیدواژه: کودک و دوران کودکی,نماد,مسائل اخلاقی و عرفانی}, url = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_526.html}, eprint = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_526_93c4c62d40fd5223abb12990f97e47ca.pdf} } @article { author = {masoudifard, jalil}, title = {Barriers & processes of conduct in Manteqotteir of Attar}, journal = {Literary and rhetorical research}, volume = {1}, number = {4}, pages = {48-63}, year = {2013}, publisher = {Payam Nour University}, issn = {2322-3979}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Abstract: Manteqotteir is Attar’s unique masterpiece for declaring mystic journey and conduct. The work reports a collective spiritual journey to find the truth and to experience the perfection. The modern people who suffer from spiritual poverty and materiality overcome ,can participate in the journey to find meaning and truth. The birds are the symbols of wayfarers that intend to travel but they face some problems during the journey .Attar replies their excuses and pretexts with Hod Hod language and suggests proper solutions to overcome the problems .He goes along with them to trace the seven vadee to get to presence of the Hod Hod for finding out their truth..This essay analyses the barriers and problems of the spiritual journey and shows practical and applied solution to overcome those obstacles. To move collectively through responsible participation of all members and with the help of spiritual guide , the human beings engage in self-purification and prepare themselves to meet the friend and his union.}, keywords = {Key words: conduct problems and barriers,seven-vadee,Manteqotteir of Attar}, title_fa = {موانع و مراحل سلوک در منطق‌الطیر عطار}, abstract_fa = {چکیده : منطق‌الطیر شاهکار بی‌نظیر عطار در بیان سیر و سلوک عرفانی است. این اثر گزارش یک سفر روحانی دسته‌جمعی است برای یافتن حقیقت و تجربه‌ی کمال. انسان امروز که از فقر معنویت رنج می‌برد و غلبه‌ی مادیت بر وجودش برایش ملال‌آور شده است، می‌تواند با مشارکت در این سفر به جستجوی معنا و حقیقت بپردازد. مرغان نماد سالکانی هستند که قصد سیر و سلوک دارند ولی مشکلات مانع حرکت آنان می شود. عطار با زبان هدهد به عذر و بهانه های آنان پاسخ می دهد و راه حل های مناسبی برای غلبه بر مشکلات سفر مطرح می کند و همراه آنان هفت وادی سلوک را طی می کند تا به درگاه سیمرغ برسند و حقیقت خویش را کشف کنند. در این مقاله موانع و مشکلات این سفر روحانی تحلیل شده و برای غلبه بر آنها راه‌حل‌های عملی و کاربردی ارائه شده است. انسان‌ها در یک حرکت جمعی با مشارکت مسئولانه‌ی همه‌ی اعضا و هدایت پیری دردآشنا می‌توانند به تهذیب نفس بپردازند و خود را برای دیدار با دوست و وصال او آماده سازند.}, keywords_fa = {موانع و مشکلات سلوک,هفت وادی,منطق‌الطیر عطار}, url = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_527.html}, eprint = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_527_3df79d4c3897763675cf5c860684c8d0.pdf} } @article { author = {رنجبر, جواد and نجاتی, داود}, title = {The analysis of black color in the Nima's poetry and Mahmoud Darwish}, journal = {Literary and rhetorical research}, volume = {1}, number = {4}, pages = {64-77}, year = {2013}, publisher = {Payam Nour University}, issn = {2322-3979}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The analysis of black color in the Nima's poetry and Mahmoud DarwishColoColor is a deep link with literature, especially with the literature of resistance. The colors represent different emotions and symbols, through which we can find out a lot of secrets and codes, and we can find the political and social situation of the contemporary poet. in the Nymayvshyj in the Persian Literature and Mahmoud Darwish in the Arabic Literature have used the colors in the poems themselves. In this paper, we examine the extent of black color. Both poets alike have used this color, indicating that they are not optimistic about the political and social issues. Black is the most color in the poetry of Nima. Black means oppression and injustice in the Nima's poetry. Black is also used on Mahmoud Darwish, which is showing the displacement and oppression.Key words: Nymayvshyj, Mahmoud Darwish, black color, suffocation, sorrow, night.}, keywords = {Nymayvshyj,Mahmoud Darwish,black color,sorrow,night}, title_fa = {تحلیل و بررسی«رنگ سیاه» در اشعار نیما و محمود درویش}, abstract_fa = {عنصر رنگ، با ادبیات، پیوند تنگاتنگ و عمیقی دارد. رنگ‌ها، احساسات و نشانه‌های گوناگونی را القا می‌کنند که از طریق آن می‌توان بسیاری از راز و رمزها را کشف نمود و از اوضاع سیاسی – اجتماعی عصر شاعر پرده افکند. نیمایوشیج در ادبیات معاصر فارسی و محمود درویش در ادبیات معاصر عربی، با هوشیاری و هنرمندانه از امکان برجستۀ رنگ‌ها در تصویرسازی‌های خویش بهره جسته‌اند. در این نوشتار برآنیم تا بازنمود «رنگ سیاه» را در تصاویر شعری این دو شاعر بررسی و تحلیل نماییم. نگاه‌های تقریباً همسان و دریافت‌های همگون در به کارگیری رنگ سیاه، بیانگر استفاده آگاهانه این رنگ، در روانشناسی هر دو شاعر است و نشان می‌دهد که در لایه‌های پنهان ذهن این دو شاعر، خوش‌بینی چندانی به تحولات اجتماعی وجود ندارد. در تصویرسازی نیما، عنصر رنگ گسترده‌ترین سمبل‌ها و سیاه پربسامدترین رنگ‌ها است. سیاه اختناق جامعه، ظلم و فساد و استبداد و بى‌عدالتى حاکم بر آن، و همدردی با فقرا است. در رمزگرایى محمود درویش نیز، عنصر رنگ وسیعترین عنصر تداعى است. شاعر، همچون شاعری چیره دست، عمق غم، خشم، آوارگى، و خفقان حاکم بر وطن خود را به وضوح به تصویر مى کشد. واژگان کلیدی: نیمایوشیج، محمود درویش، رنگ سیاه، خفقان، غم و اندوه، شب.}, keywords_fa = {نیمایوشیج,محمود درویش,رنگ سیاه,خفقان,شب}, url = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_614.html}, eprint = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_614_31a0f7d8e2408b025424cd074514f292.pdf} } @article { author = {karamatimoghadam, seyedali}, title = {Scrutiny in writing maqameh and Hamidi's maqames}, journal = {Literary and rhetorical research}, volume = {1}, number = {4}, pages = {78-91}, year = {2013}, publisher = {Payam Nour University}, issn = {2322-3979}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Scrutiny in writing maqameh and Hamidi's maqamesAbstractAothurs in the end fifth century gradually emerged a transformation in prose Farsi. They attentioned to verbal form very much. With use of prose rhythm, paromoiosis, croosed rhyme and Other rhetorical figures increased the Music of Prose. The authors attempted to Convey to Literary and artistic perfection. They used from synonyms in descriptions, sentences prolong and created the technical prose that it can be called poetic prose. in Persian literature Maqameh is arosed To imitate the Arabic Maqamehs.The research question whether Hamidi's maqames is the pure imitation of the Arabic's maqamehs? What differences exist between Arabic's maqamehs and Hamidi's maqames?In this paper we try to examine stylistic features of Hamidi maqamehs and the history and we do more research and more precisely on the emergence of writing maqameh in Persian Literature.Keywords:Maqameh, words, prose rhythm, paromoiosis, croosed rhyme, technical prose, Arabic's maqamehs}, keywords = {Maqameh,words,prose rhythm,technical prose,Arabic's maqamehs}, title_fa = {کند و کاوی در مقامه‏نویسی و مقامات حمیدی}, abstract_fa = {از اواخر قرن پنجم به تدریج تحولی در نثر فارسی پدید آمد که نویسندگان بیشتر به لفظ توجه نمودند و با استفاده از سجع، موازنه، ترصیع و سایر آرایه‎های لفظی بر آهنگ کلام افزودند نویسندگان تلاش کردند سخن را به اوج هنری و ادبی برسانند. آنها با آوردن مترادفات لفظی در توصیف، سخن را به اطناب کشیده و از این طریق سعی در ابراز هنرنمایی و فضل‎فروشی ادبی خویش داشتند. این تغییر نگرش و رساندن نثر به کمال، سبب پیدایش«نثرفنی»گردید. از این شیوه‎ و سبک می‏توان به عنوان نثر شاعرانه نیز یاد کرد. مقامه‏نویسی یکی از انواع نوشته در این سبک است که به تقلید از مقامات عربی در ادبیات فارسی پدید آمد. سئوال اصلی پژوهش این است که آیا مقامات حمیدی یک تقلید صرف از مقامات عربی است؟ چه تفاوتهایی بین مقامات حمیدی و مقامات عربی وجود دارد؟ در این مقاله سعی داریم با بررسی ویژگیهای سبکی مقامات حمیدی دربارة تاریخچه و چگونگی پیدایش مقامه‏نویسی در زبان و ادب فارسی کندوکاوی دقیق‎تر داشته باشیم.}, keywords_fa = {مقامه,لفظ,سجع,نثر فنی,مقامات‏عربی}, url = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_615.html}, eprint = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_615_d2e7013c641a4f39a398b3eb8d91f129.pdf} } @article { author = {پویان, مجید and صفی جهانشاهی, الهام}, title = {"pathology Child labour in his works houshang Moradi Kermani"}, journal = {Literary and rhetorical research}, volume = {1}, number = {4}, pages = {92-111}, year = {2013}, publisher = {Payam Nour University}, issn = {2322-3979}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {"pathology Child labour in his works houshang Moradi Kermani"Majid PouyanElham Safi JahanshahiAbstract Child labour phenomenon reflection in Hoshang Moradi Kermani letters have large span. Since Moradi Kermani himself had to work in childhood for living, is familiar with damages and destructive influences of work on child’s body and spirit. With the help of a simple narration, he narrates sorrows, challenges and life difficulties of many children which are his main characters. In his works, there are special considerations to “child labour”. He tells child’s vulnerability in work and predisposing factors of child work and negative influences of this social and economic ominous phenomenon in his stories. The writer has high success in imaging Injustice, deprivation, deficiencies of life for Helpless little victims in his story’s characters.Main question in this article is Pathological searching for child labour in Moradi Kermani‘s letters. Keywords: Moradi Kermani, Child labour, diseconomy, social pathology}, keywords = {Keywords: Moradi Kermani,Child Labour,diseconomy,social pathology}, title_fa = {آسیب‌شناسی کودکان کار در آثار هوشنگ مرادی کرمانی}, abstract_fa = {«آسیب‌شناسی کار کودکان در آثار هوشنگ مرادی کرمانی» * مجید پویان **الهام صفی جهانشاهیچکیده بازتاب پدیدۀ «کودکان کار» در آثار هوشنگ مرادی‌کرمانی گستردگی زیادی دارد. از آنجا که خود مرادی‌کرمانی از کودکی برای گذران زندگی ناچار به کار کردن بوده است، با آسیب‌ها و تأثیرات مخربی که کار بر روی جسم و روح کودک دارد، آشناست. وی با بیانی ساده و صمیمی و نثری روان به روایت آزارها، چالش‌ها و دشواری‌های زندگی کودکان و نوجوانان بسیاری می‌پردازد که عمدتاً شخصیّت‌های اصلی آثار او را تشکیل می‌دهند. در آثار این نویسنده، توجّۀ ویژه‌ای به «کودکان-کار» شده است. مرادی کرمانی در داستان‌های خود به روایت آسیب‌پذیری کودکان در برابر کار و عوامل زمینه‌ساز کار کودک و نیز تأثیرات منفی اقتصادی و اجتماعی این پدیده شوم پرداخته است. نویسنده در به تصویر کشیدن بی‌عدالتی‌ها و نیز محرومیت‌ها و کمبودهای زندگی این قربانیان کوچک بی‌پناه بر روی شخصیت‌های داستانی‌اش، توفیق واالایی یافته است.پرسش کلان در این جستار واکاوی آسیب شناسانه کودکان کار در داستانهای هوشنگ مرادی کرمانی است.کلید واژه: مرادی کرمانی، کودکان‌کار، فقر، آسیب شناسی اجتماعی}, keywords_fa = {کلید واژه: مرادی کرمانی,کودکان‌کار,فقر,آسیب شناسی اجتماعی}, url = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_616.html}, eprint = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_616_6786e93fe23cbb47962d900d12c9b1f1.pdf} } @article { author = {حسینی زاده مهرجردی, سعیده and ذبیح نیا عمران, آسیه}, title = {To Explain The Architecture of Fortifications in the Hakim Nasser Khosrow Qbadyany,s Logbook In The City Travels}, journal = {Literary and rhetorical research}, volume = {1}, number = {4}, pages = {112-125}, year = {2013}, publisher = {Payam Nour University}, issn = {2322-3979}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {To Explain The Fortifications in the Hakim Nasser Khosrow Qbadyany,s Logbook In The City Travels In the year 1035 A.C Nasser Khosrow's dream of seeing Jose Janan He traveled continually to resolve the Hejaz trip lasted seven years. Book Travelogues, Outcomes Some information as to his architectural and urban communities Persian authentic texts has. His science architecture was meant to read today about the journey of Some towns and urban fortifications and defensive systems of blood money, what they watch And heard, true or false, fact or fiction, and all the good or bad Record and talked about issues that were important at the timeThis article is a descriptive and analytical methods and data collection Through a library of documents and includes the following topics: types Blood of the fortifications and cities, the type of materials used in fortifications Details of its architecture, the impact of technical systems (or tactical) Attacks and Defense Architecture and Urbanism ...}, keywords = {Nasser Khosrow,Logbook,Fortifications}, title_fa = {بررسی معماری استحکامات در سفرنامه ناصر خسرو}, abstract_fa = {حکیم ناصر خسرو قبادیانی در سال 427 ه.ق، براثرخوابی که در جوزجانان دید عزم سفرحجاز کرد. سفر او هفت سال به طول انجامید؛ کتاب سفرنامه ره آورد اوست؛ که از حیث اطلاعات معماری و شهرسازی برخی جوامع از متون معتبرفارسی است. او علم معماری و شهرسازی به معنای امروزی را نخوانده بود؛ اما طی سفر، درباره نوع استحکامات و سیستم تدافعی شهری برخی شهرها و دیه ها، هرچه راکه دیده و شنیده، درست یا نادرست،واقعیت یا افسانه وخوش یا ناخوشایند، همه را ثبت و یادداشت کرده و از مسایلی سخن گفته که در آن دوران حایز اهمیت بود. این مقاله به شیوه توصیفی و تحلیلی نگاشته شده و روش گردآوری اطلاعات آن مبتنی برابزار کتابخانه ای است، که مباحث ذیل را شامل می شود: نوع استحکام بخشی شهرها و دیه ها،‌ نوع مصالح به کار رفته در استحکامات، جزئیات معماری استحکامات، برخی تزئینات به کار رفته در معماری آنها، تأثیر سیستم تکنیکی (و یا تاکتیتیکی) حمله و دفاع در معماری و شهرسازی}, keywords_fa = {سفرنامه,ناصر خسرو,دیوار شهر,باره,دروازه}, url = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_617.html}, eprint = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_617_02cc2b8a573fc68c1a58a50742d29229.pdf} } @article { author = {اصفهانی, غلام‌رضا}, title = {Verbal Irony in Abu-Said's quotations}, journal = {Literary and rhetorical research}, volume = {1}, number = {4}, pages = {126-143}, year = {2013}, publisher = {Payam Nour University}, issn = {2322-3979}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Verbal Irony is one of the types of irony. Following study firstly aims to explain this rhetorical trope thoroughly to be able to distinguish between its traditional and modern definition. Secondly by applying this device, Abu-said's quotations are reexamined. It seems that Abu-Said takes issues with his contemporary Sufism. His disagreements with Sufism, revealed in Abu-Said’s words and deeds, might be considered ironically. This paper sets the stage for reexamining Abu-Said’s quotations in particular by the Verbal Irony. in this way Wilson and Sperbers essay about Verbal Irony helps the author to classified all types of irony in Abu-Said's quotation while the author himself defined some other type of it and applied them too.this paper is the first research that is going to speak about to Abu-Saids Irony and reperesent him as an Ironic Sufi with Ironic quotations and deeds.keywords: Verbal Irony, Ironical understatement, Ironical Overstatement, silence, Abu-said Abolkheir.}, keywords = {keywords: Verbal Irony,Ironical understatement,Ironical Overstatement,Silence,Abu-said}, title_fa = {آیرونیِ زبانی در مقامات ابوسعید ابوالخیر}, abstract_fa = {آیرونیِ‌ زبانی (verbal irony) یکی از انواعِ شناخته شده‌ی آیرونی‌ست. این پژوهش بر آن است تا با شناخت این پدیده‌ی بلاغی و دقّت در تعاریفِ آن ابتدا تعریف دقیقِ آیرونی زبانی را روشن کند و سپس کرانه‌های آن را با تفکیک میان تعریف کلاسیک و مدرن مشخّص نماید. سپس به بررسی این پدیده‌ی بلاغی در کلمات روایت شده از ابوسعیدِ ‌ابوالخیر در نوشته‌های مقامات‌نویسان بپردازد. نویسنده برآن است که بوسعید واجد اندیشه‌هایی‌ست که در تقابل با مشهورات رایج عرفانی دوران خود قرار دارد. این اندیشه ها در رفتارها و زبانی نمود یافته‌اند که کاملاً بازنمایاننده‌ی افکار او هستند.شاید هماهنگیِ اندیشه و زبان بوسعید را در آیینه‌ی مفهومِ آیرونی بهتر از هر مفهوم دیگری بتوان توضیح داد. نویسنده در این پژوهش برآن است تا با معرّفی و شناخت مفهوم آیرونی راهی به توضیح این هماهنگی ببرد.می‌توان مدّعی شد که شخصیتی که در مقامات‌ها از ابوسعید ابوالخیر ترسیم شده است یکی از بهترین شخصیت‌هایِ آیرونیک ادبیات جهان و سرآمد شخصیت‌هایِ آیرونیکِ ادب پارسی است. وی هم در اعمال و رفتارهای خویش و هم در سخنان و گفته‌های خود از رویکردی آیرونیک نسبت به جهان و هستی برخوردار است تا جایی که می‌توان موقعیت وجودیِ آیرونیکِ ابوسعید ابوالخیر را برخوردار از ذاتی آیرونیک دانست. لازم به ذکر است که تمام نمونه‌های آیرونی بوسعید ازمتن مقامات بوسعید که با عنوان«چشیدن طعم وقت» به چاپ رسیده بیرون آورده شده است.}, keywords_fa = {آیرونی زبانی,بی‌اعتنایی آیرونیک,بیش‌اعتناییِ آیرونیک,سکوتِ آیرونیک}, url = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_618.html}, eprint = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_618_1da3f9b05c3a56230e0f66d9e8987559.pdf} }