@article { author = {frozande, masood and صادقی, اسماعیل and zaheri, ebrahim and بنی طالبی, امین}, title = {“Eiham Tanasob” and its functions in the lyrics of Salman Savoji}, journal = {Literary and rhetorical research}, volume = {3}, number = {1}, pages = {9-22}, year = {2015}, publisher = {Payam Nour University}, issn = {2322-3979}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {“Eiham” and especially “Eiham Tanasob” have an important role in enhancing the quality of the poems. Salman Savoji used Eiham to create artistic ambiguity, solidarity, and internal music. The purpose of this article is to study Eiham and its functions in the poems of Salman Savoji. “Eiham Tanasob” is the most dominated characteristic in Salaman`s poetic style and is used to create artistic ambiguity, rhythm of poem, enhancement of meaning, expanding the language, artistic decorating, and solidarity. In Salman`s poems, Eiham is used in a way that we can understand both the close and the far meaning of the words or it is very difficult to choose one of the meanings which results in an artistic ambiguity. He also enhanced the rhythm of his poems by contrast and symmetry which are the results of “Eiham Tanasob”. The relation that is made between the words of the poem by “Eiham Tanasob” results in a great solidarity. “Eiham Tanasob” along with other kinds of rhetoric and other forms of imagery used in his poems cause to distinguish his poetry language from prose, enhance the capacity of his poetry language to motivate the feelings of the readers, and according to the cooperation of the readers in creating the meaning the reader becomes an active one and results in artistic satisfaction.}, keywords = {Salman,Eiham Tanasob,artistic ambiguity,rhythm of poem}, title_fa = {بررسی ایهام تناسب و کارکردهای آن در غزل های سلمان ساوجی}, abstract_fa = {ایهام و به خصوص ایهام تناسب نقش مهمی در هنری کردن شعر هر شاعری دارد. هدف از نگارش این مقاله نیز بررسی این صنعت بدیعی و کارکردهای آن در اشعار سلمان ساوجی است. ایهام تناسب مهمترین مختصه ی سبکی شعر سلمان است و از آن برای ایجاد ابهام هنری، موسیقی شعر، برجسته سازی معنا، گسترش زبان، تزئین هنری و انسجام بهره برده است. ایهام تناسب به گونه ای در شعر سلمان به کار رفته است که می توان هر دو معنی را مد نظر داشت یا این که انتخاب یکی از دو معنی بسیار دشوار است، این موضوع سبب ایجاد ابهام هنری در شعر وی شده است. همچنین از طریق تقابل و تناظرهای ایجاد شده از طریق ایهام تناسب، موسیقی شعر خود را غنی کرده است. با ارتباطی که از طریق ایهام تناسب در بین کلمات شعر ایجاد می کند، انسجام شعر وی نیز بسیار قوی شده است. همراه شدن ایهام تناسب با صنایع بدیعی و صورخیالی همچون تضاد و ترادف، تلمیح، تشخیص، حس آمیزی، تشبیه، استعاره، مجاز و به خصوص کنایه، موجب شده تا زبان شعر سلمان از زبان نثر فاصله بگیرد، ظرفیت زبان شعر وی برای برانگیختن عواطف خواننده بالا برود و با توجه به این که خواننده در کنش خواندن و خلق معنا مشارکت می یابد، به یک خواننده فعال تبدیل شود و در نتیجه به التذاذ هنری دست بیابد.}, keywords_fa = {سلمان,ایهام تناسب,ابهام هنری,موسیقی شعر}, url = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_1879.html}, eprint = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_1879_a7393ea5500a196bca595cc2d22c2e79.pdf} } @article { author = {karamatimoghadam, seyedali}, title = {Indicators of style in the "hundred meydans"of Khajeh Abdullah Ansari"}, journal = {Literary and rhetorical research}, volume = {3}, number = {1}, pages = {23-33}, year = {2015}, publisher = {Payam Nour University}, issn = {2322-3979}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Indicators of lightness in the " One hundred meydan " Khwaja Abdullah AnsariIn the fifth century, Sufism in Khurasan was booming, many the mystic sheikhs were raised on this land and They paid to teaching and guidance. Khwaja Abdullah Ansari, the great of mysticism Mashayekh in this period. He mixed Persian prose and verse and created a new style in Persian." One hundred meydan " is the most important books of Khwaja Abdullah. He has written books on mysticism and practical journey.Although " One hundred meydan " is important in mysticism but proper research has not been done about this book.This article refers to the Some ideas of a mystic Khwaja Abdullah and Classification mystical is evaluated based on the number three. To cite this Quranic verses and stylistic characteristics of speech " One hundred meydan " other cases that have been discussed in this paper.}, keywords = {Khajeh Abdullah Ansari,hundred meydan,Style,Classification,mystical terminology}, title_fa = {شاخص‎های سبکی «صد میدان» خواجه‎عبدالله انصارى}, abstract_fa = {در سده‏ چهارم و پنجم، عرفان و تصوّف رونق زیادی داشت؛ بسیارى از مشایخ صوفیه در در خراسان پرورش یافتند و به تعلیم و ارشاد پرداختند. خواجه‎عبدالله انصاری از مشایخ بزرگ عرفان و از صاحب نظران تصوّف و صاحب مکتب در این عهد به شمار می‎رود. خواجه‎عبدالله با در هم آمیختن نثر و نظم فارسی شیوه و سبکی در زبان فارسی ایجاد کرد که آن‏را دل نشین ساخت؛ با این ابتکار نثر فصیح و آهنگین او در ادبیات فارسی ممتاز گردید. از مهم‏ترین کتاب‏های خواجه‎عبدالله «صد میدان» به زبان فارسی است. او این کتاب را در عرفان عملی و سیر و سلوک نوشته است. نویسنده در «صد میدان» کوشیده تا مراحل و مقامات سلوک را از بدایت تا نهایت به ترتیب و توالى تکاملى در قالب صد میدان یا صد منزل طرح و تنظیم کند، به گونه‏ اى که هر مقام مکمل مقام پیشین باشد و سالک طریق با احراز شرایط هر مقام و سیر در درجات آن شایسته ارتقا به مقام بالاتر گردد. با این که صد میدان در متون عرفانی و در میان متصوّفه اهمیت و جایگاه خاصی دارد ولی پژوهشی شایسته پیرامون این کتاب ارزشمند و ویژگی‏های سبکی آن انجام نشده است. در این مقاله به برخی اندیشه‏ های عرفانی خواجه‎عبدالله اشاره شده و تقسیم‏ بندی‏ های مقامات و اصطلاحات عرفانی بر مبنای عدد سه بررسی و نقد شده است. استنادبخشی گفته‏های خواجه عبدالله با کاربرد آیات قرآنی و بیان برخی از خصوصیات سبکی صدمیدان از دیگر مواردی است که در این مقاله بدان پرداخته شده است.}, keywords_fa = {خواجه‎‎عبدالله انصاری,صدمیدان,سبک,مقامات و اصطلاحات عرفانی}, url = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_1880.html}, eprint = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_1880_0c7bec3732ca54d1001f44e6f565cc7c.pdf} } @article { author = {nemati, faroogh and کیانی, رضا and سلیمی, علی}, title = {A comparative approach to art Paradoxically in the contemporary poetry of Iran and Iraq}, journal = {Literary and rhetorical research}, volume = {3}, number = {1}, pages = {34-52}, year = {2015}, publisher = {Payam Nour University}, issn = {2322-3979}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Defamiliarisation mean, sometimes the fusion error is obtained when combining them together for the audience, is unexpected. Companion to contemporary poets such heterogeneous and linked by conflicting concepts, normative ways of dealing with words that attack. From this perspective, a wide range of innovative literary poets in Iran and Iraq, with particular attention to the intellectual and cultural affinities in the range of paradoxical phenomenon has manifested Tsvyrprdazyhay. Clearly, the ambiguity of such images makes the reader's mind in unknown space journey that although at first glance, to manifest his beliefs so inconsistent, but after a short journey, along with the poet's unwanted persuasion and beauty lies in his artistic Nasazvary enjoy. Accordingly, it must be said, created a literary picture of contemporary poets of Iran and Iraq Paradoxically covered when they are accompanied with meaningful innovations and creating deep connections between words opposite Mnjrgshth, poetry, art, immersed in an aura of pure imagination and the audience to explore the subtleties hidden in the layers of meaning that words evoked.The authors work is based on this research, the answer is: What are the main theme that is shared in poems by contemporary poets of Iran and Iraq, and has led to inconsistent terminology combining the semantic field of the challenges of the language?The findings show that contemporary poets of Iran and Iraq to accommodate the paradoxical words}, keywords = {"Comparative Literature","contemporary poetry of Iran and Iraq","Oxymoron Paradoxical","Defamiliarisation"}, title_fa = {نگاهی تطبیقی به شعر معاصر ایران و عراق از منظر ناسازواری‌های هنری}, abstract_fa = {شاعران امروز با همنشین نمودنِ گونه‌هایِ ناهمگون و پیوند مفاهیم متناقض، شیوه‌ی هنجارین برخورد با واژگان را مورد تعرّض قرار می‌دهند. از این منظر، بخش وسیعی از نوآوری‌های زبان ادبی شاعران معاصر ایران و عراق - با توجّه به قرابت‌های خاصّ فکری و فرهنگی- در گستره‌ی تصویرپردازی‌های بدیعِ «متناقض‌نما» نمود یافته است. بدیهی است که ابهام چنین تصاویری باعث می‌شود که ذهن مخاطب در فضایی ناشناخته سیر نماید که اگرچه در نگاه نخست، با باورهای محتوم وی چندان هم‌خوانی ندارد، امّا پس از اندک درنگی، ناخواسته به همراهی با شاعر اقناع شود و از زیبایی‌های نهفته در ناسازواریِ هنری وی لذّت ‌بَرد. بر این اساس باید گفت، آفرینش تصاویر ادبی شاعران معاصر ایران و عراق در پوشش «متناقض‌نمایی»‌، هرگاه که با نوآوری هدف‌مند آنان همراه بوده و به ایجاد پیوندهای عمیق میان واژگان متضاد منجرگشته‌، یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که شاعران معاصر ایران و عراق با هم‌ساز نمودنِ واژگان ناسازوار، مخاطبان را در ژرفنای رفتارهای غیر معمولی غوطه‌ور ساخته‌اند که اغراض مشترک و قابل مقایسه‌ای را دنبال می‌کند و احساسات مخاطبان را در یک سطح تحت تأثیر قرار می‌دهد.}, keywords_fa = {"ادبیات تطبیقی","شعر معاصر ایران و عراق","متناقض‌نمایی","ناسازواری","آشنایی‌زدایی"}, url = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_1881.html}, eprint = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_1881_7d440e3724d6d616f42d76d7f8d8f71b.pdf} } @article { author = {دهرامی, مهدی}, title = {Word Combination and Its Artistic Roles in Gheisar Aminpour’s Poetry}, journal = {Literary and rhetorical research}, volume = {3}, number = {1}, pages = {53-62}, year = {2015}, publisher = {Payam Nour University}, issn = {2322-3979}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Word combination is one of the most significant fields in which poets make new experiments to refresh their language and rekindle their creativity. This article aims to discuss Gheisar Aminpour’s word combinations and their artistic functions in his poetry, using an inductive method in analyzing the types of combinations, their method of creation and their artistic roles. Aminpour creates artistic ambiguity and deep, striking meanings by linking words from distant and antithetical semantic fields. What makes his poetic language so prominent is his innovations in the syntagmatic axis of the texts by the help of word combinations, and also performing novel behaviors with grammatical categories in the combinations and the employment of popular expressions. Another artistic function of word combinations in Aminpour’s poetry is creating music, which is achieved by the help of phonetic proportioning and repeating of the words in the combinations. By compressing the images, he presents them as metaphors and similes and creates artistic combinations with high aesthetic values. Language expansion and semantic deviation are other functions of word combinations in his poetry, which lead to the creation of new combinations and loading new meanings on the participant words.}, keywords = {aesthetics of poetry,Persian grammar,word combination,Gheisar Aminpour}, title_fa = {ترکیب‌سازی در شعر قیصر امین‌پور و نقش‌های هنری آن}, abstract_fa = {ترکیب‌سازی یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که شاعران در راستای تازگی زبان و ایجاد خلاقیت در آن وارد شده‌اند. هدف این مقاله بررسی چگونگی ترکیب‌سازی در شعر قیصر امین‌پور و کارکردهای هنری آن است که با روش استقرایی انواع ترکیبات، چگونگی ساخت و نقش‌های هنری آن را بررسی کرده است. وی با ایجاد پیوند میان کلماتی که حوزه معنایی دور از هم و متضاد دارند ابهام هنری و معانی عمیق و برجسته‌ای ایجاد کرده است. ایجاد تازگی در محور هم‌نشینی از طریق ترکیب‌سازی و انجام رفتارهای تازه با مقوله‌های دستوری در ترکیب و کاربرد ترکیبات عامیانه، زبان شعری او را برجسته ساخته است. از کارکردهای هنری دیگر ترکیب‌سازی امین‌پور ایجاد موسیقی است که از طریق تناسبات آوایی و تکرار کلمه در ترکیب ایجاد شده است. وی با فشرده‌سازی تصاویر، آنها را به صورت اضافات استعاری و تشبیهی ارائه کرده و ترکیباتی هنری و دارای ارزش‌های زیباشناختی ساخته است. از دیگر کارکردهای هنری ترکیب در شعر وی توسع زبانی و انحراف معنایی است که منجر به ساخت ترکیبات تازه و حمل معانی تازه به واژگانِ دخیل در ترکیب شده است. }, keywords_fa = {زیباشناسی شعر,دستور زبان فارسی,ترکیب‌سازی,قیصر امین‌پور}, url = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_1886.html}, eprint = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_1886_b30cea6a40c41f8d415c04c70c12d408.pdf} } @article { author = {جمشیدی, رضا and محمدی دهنوی, محمد}, title = {Phoenix: Persian Poetry; Symbolic Function of “Phoenix” in Nima's Poetry}, journal = {Literary and rhetorical research}, volume = {3}, number = {1}, pages = {63-73}, year = {2015}, publisher = {Payam Nour University}, issn = {2322-3979}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Reading of literature, especially poetry, without knowledge of symbols, myths and historical-social events is not possible. One of the most important reasons for the ambiguity and complexity of contemporary poetry is myth utilization. The myths reflect the culture, idea and the early people comprehension in order to justify what they could not bring reasonable causes. Of course, myth not only related to ancient world and early human, but also effects on beliefs and lives of today’s people. Myth-making never stop and it continue forever. One of the places that myth and myth-making is manifested in is in art and especially literature. Phoenix is a mental myth that has formed by early humans’ perception and there is among various cultures and tribes with different names and similar attributes. In contemporary Persian literature accorded to this myth and poets with their different perceptions of Phoenix, have used it as symbolic. "Nima Yooshij" is one of poets that Phoenix has a special place in his poems. In "Nima's poetry", phoenix used as private symbol and this is "Persian poetry".}, keywords = {Myth,Symbol,Nima,modern poetry,phoenix}, title_fa = {ققنوس: شعر فارسی؛ کارکرد نمادین «ققنوس» در شعر «نیما»}, abstract_fa = {یکی از مهم‌ترین دلایل ابهام و پیچیدگی شعر نو به کارگیری اسطوره است. اسطوره بازتاب‌دهنده‌ی فرهنگ، اندیشه و دریافت انسان‌های گذشته برای توجیه چیزی است که از راه عقلی آن را نمی‌توانستند اثبات کنند؛ البته اسطوره فقط مربوط به دنیای باستان و انسان‌های نخستین نیست و بر زندگی و باورهای انسان‌های امروز نیز تأثیرگذار است. اسطوره‌سازی هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود و همواره ادامه دارد. یکی از تجلی‌گاه‌های اسطوره و اسطوره‌سازی هنر و به‌ویژه ادبیات است. ققنوس یکی از اساطیر ذهنی است که بر اساس برداشت‌های انسان‌های کهن شکل گرفته است و در میان فرهنگ‌ها و اقوام گوناگون با اسامی مختلف و ویژگی‌های شبیه به هم وجود دارد. در ادبیات معاصر فارسی به‌این اسطوره توجّه شده است و شاعران با برداشت‌های گوناگون خود از ققنوس، آن را به گونه‌ای نمادین به کار گرفته‌اند. «نیما یوشیج» یکی از شاعرانی است که اسطوره‌ی ققنوس در شعر او جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. گردآوری داده‌ها در این مقاله به شیوة کتاب‌خانه‌ای صورت گرفته است و روش پژوهشِ آن تحلیلی-توصیفی است که در آن قرائتی تنگاتنگ از شعر «ققنوس» با توجه به ویژگی‌های این اسطوره ارائه شده است. ققنوس در شعر نیما، به عنوان نمادی خصوصی به کار رفته است که منظور از آن «شعر فارسی» است. در این مقاله بر قرینه‌هایی که در این زمینه در شعر «ققنوس» وجود دارد، تأکید شده است.}, keywords_fa = {اسطوره,نماد,نیما,شعر نو,ققنوس}, url = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_1887.html}, eprint = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_1887_11830a95b461b47f62f9d2c39a39d473.pdf} } @article { author = {hemati, hojatallah and bassak, hasan}, title = {Action and narrative structure - fiction war epic seven battalions}, journal = {Literary and rhetorical research}, volume = {3}, number = {1}, pages = {74-86}, year = {2015}, publisher = {Payam Nour University}, issn = {2322-3979}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Functions of narrative elements in the war epic seven battalionsAbstractThe author uses the story of the formation and consolidation of the story itself deals Story elements such as plot, point of view, event, action, climax, conflict, story structure helps.In this paper, we examine the structure of the Shahnameh story Kavus paid.So, the definition and structure of the story is told,The review will examine the elements of the story.Ferdowsi processing this story has managed to make good use of the elementsAnd stories with good structure, advance For this reason, the story ends with the beginning of the appropriate causality and ends.The author uses the story of the formation and consolidation of the story itself deals Story elements such as plot, point of view, event, action, climax, conflict, story structure helps.In this paper, we examine the structure of the Shahnameh story Kavus paid.So, the definition and structure of the story is told,The review will examine the elements of the story.Ferdowsi processing this story has managed to make good use of the elementsAnd stories with good structure, advance For this reason, the story ends with the beginning of the appropriate causality and ends.Keyword: Story, structure, character, dialogue, time and place, Kavus}, keywords = {story,structure,character,dialogue,time and place}, title_fa = {کارکرد های عناصر روایی در جنگ هفت گردان شاهنامه}, abstract_fa = {ساختار داستانی ماهیتی دارد که با تأثیر از عناصر خود، شکلی کُنشی و روایی می‌پذیرد. نویسنده در پرتو این خصوصیات و عناصر ساختاری مانند: طرح و نقشه، زاویه‌ی دید، کشمکش، بحران، نقطه‌ی اوج و گره‌گشایی، ساختاری داستانی را پی می‌ریزد. نگریستن به آثار ادبی گذشته از زاویه نظریات معاصر راهی است برای کم کردن فاصله ها با چنین آثاری تا ارزش و راز ماندگاری آن ها بیش از پیش آشکار شود. هم از این رو در این جستار پس از طرح مباحث نظری در باب ادبیات داستانی و هر یک از عناصر سازنده داستان، به تحلیل این عناصر در ماجرای جنگ هفت گردان در شاهنامه پرداخته می شود؛ و پس از تحلیل داده ها به این نتیجه می رسد که، - بدون در نظر گرفتن پاره ای سستی ها- فردوسی در پردازش این داستان توانسته است، به خوبی عناصر داستان را در پیشبرد حوادث به کار بگیرد و طرحی منسجم و استوار مبتی بر روابط عِلّی و معلولی را پی‌ریزی کند. کنِش-ها و گفت‌گوهای شخصیت‌ها در این داستان نتیجه‌ی طیعی حوادث است و متن داستان، با ساختاری تقریباً پیوسته، مبنی بر شروع از وضعیت پایدار و تغییر وضعیت به سوی موقعیت پایداری متفاوت با وضعیت اول پیروی می‌کند.}, keywords_fa = {فردوسی,نقد ساختاری,عناصر روایی,جنگ هفت گردان}, url = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_1524.html}, eprint = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_1524_53e01437092fbb4f21a53602e15972f2.pdf} } @article { author = {hamidiTehrani, azar and saberi, tayyebe}, title = {Comparing character processing method Two of the "Malakut" and "Metamorphosis"}, journal = {Literary and rhetorical research}, volume = {3}, number = {1}, pages = {87-102}, year = {2015}, publisher = {Payam Nour University}, issn = {2322-3979}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {An important element of the story is Character that formed Coordinated to The plot and Each of the other elements of the story acts Based on it .Because of the importance and centrality of the character,The ability to processing characters fit in with the story, is One of the And the elements of immortality and one of criteria of the artistic ability of writer This article Has been paid to study similarities and differences two of the Bahram Sadeghi s "Malakout" and Kafka s "Metamorphosis" By documentary –library method. The result of this study shows that these stories are close to each other In terms of meaning and structure and the most difference between them is in character. The difference between the two authors of this And selecting a different view from each other, In presenting characters is The effect of meaning, purpose and distinct space between the two books After which the structure of the text is also affected.}, keywords = {"proccessing characters","Metamorphosis","Malakoot","Kafka","Bahram Sadeghi"}, title_fa = {مقایسۀ شیوۀ پردازش شخصیت‏ در دو اثر «ملکوت» و «مسخ»}, abstract_fa = {شخصیت عنصر مهم داستان است که هماهنگ با طرح داستان شکل می‏ گیرد و هر یک از عناصر دیگر داستان بر محور آن عمل می‏کند. به دلیل اهمیت و محوریت عامل شخصیت، توانایی در امر شخصیت‏ پردازی متناسب با طرح داستان، یکی از معیارهای سنجش توان هنری نویسنده و از عوامل جاودانگی اثر است. در این مقاله با روش اسنادی- کتابخانه ای به بررسی شباهت ها و تفاوت های دو اثر «ملکوت» بهرام صادقی و «مسخ» کافکا پرداخته شده است. نتیجه این تحقیق نشان می دهد این دو اثر از لحاظ معنا و ساختار به یکدیگر نزدیک شده‌اند و تفاوت آن ها بیش تر در شخصیت‏ پردازی است. تفاوت میان دو نویسنده و نیز انتخاب زاویۀ دید مختلف از یکدیگر در ارائۀ شخصیت‏ ها، به تأثیر از معنا، مقصود و فضای متمایز میان دو اثر است که در پی آن ساختار دو متن را نیز تحت تأثیر قرار داده است}, keywords_fa = {"شخصیت‏ پردازی","مسخ","ملکوت","کافکا","بهرام صادقی"}, url = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_1889.html}, eprint = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_1889_58b9a90c710fb2cfb44365c622780b78.pdf} } @article { author = {رحیمی, محسن}, title = {A comparison between seven steps of Attar and seven steps in Mithraism}, journal = {Literary and rhetorical research}, volume = {3}, number = {1}, pages = {103-111}, year = {2015}, publisher = {Payam Nour University}, issn = {2322-3979}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Attar's masterpiece Manteq-ol-tair with explaining the doctrine known as the Seven Valleys mysticism. This seven-stage evolution in the centuries before Manteq Yyn‌Hayy such as Mithraism had many followers, was mentioned is. This research seeks to common aspects between the two Hft‌Ganh process by comparing the ideas implicit in the lyrics Attar Manteghotteir and customs check and conversion to Mithraism Yyn‌Hay, Baznmayd. The results show that of the seven stages of the mystical process, a six-point demand in the first place, love as Nymph, knowledge against military authority, disdain (at the end of the military) to Shirmardi, unity in the Community or Parsa and one of the Salk and collation and in the end, the complete annihilation of the religion of Mithraism as is an old mentor. Only the wadi inapplicable in this process or amazement that the sixth valley or peak-sun Mehrpouya Mithraism was in sixth place and can not find a logical connection between them.}, keywords = {Attar,Mithraism,seven Steps,sacred places}, title_fa = {مقایسه هفت وادی عطار و هفت مرحله سلوک در میترائیسم}, abstract_fa = {شاهکار عطار در خلق منطق الطیر توأم با تبیین مراحل هفت‌گانه طریقت موسوم به هفت وادی عرفان است.به این سیر تکاملی هفت مرحله‌ای، در آیین‌هایی همچون میترائیسم که قرن‌ها قبل از منطق الطیر پیروان زیادی داشته، اشاره شده است. این پژوهش در پی آن است تا جنبه‌های مشترک میان این دو فرایند هفت‌گانه را با مقایسه اندیشه‌های مستتر در اشعار عطار نیشابوری در منطق الطیر و بررسی رسوم و آیین‌های تشرف به میترائیسم، بازنماید. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد از میان هفت مرحله این دو فرایند عرفانی، شش مرحله طلب در مقام نخست، عشق در مقام نیمف، معرفت در برابر مقام سربازی، استغنا (در پایان مرحله سربازی)در برابر شیرمردی، توحید در برابر پارسی یا پارسا شدن و یکی شدن سالک و میترا و در پایان، مرحله فنا در برابر پیر و مرشد کامل شدن در آیین میترائیسم قلمداد می‌شود. تنها وادی غیر قابل اطلاق در این فرایند وادی ششم یا حیرت است که در برابر مهرپویا یا پیک خورشید در مقام ششم میترائیسم قرار داشته و نمی‌توان ارتباط منطقی بین آنها یافت.}, keywords_fa = {میترائیسم,هفت وادی,مقام‌های مقدس,عطار نیشابوری}, url = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_2265.html}, eprint = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_2265_d46af6d6a49decb8be936e8c53700d16.pdf} }