@article { author = {سراج, سیدعلی and رحیمیان پور, علی and Karami, noushafarin}, title = {Analysis of the aesthetic use of metaphor in poetry of Nasime Shomal}, journal = {Literary and rhetorical research}, volume = {4}, number = {1}, pages = {43-56}, year = {2016}, publisher = {Payam Nour University}, issn = {2322-3979}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Syed Ashraf aldin-Gilani known as the Nasim Shomal, is poets that poetry and poetry ‎in his mission to portray social problems and political themes. Despite repression and ‎tyranny of authoritarian Qajar ruler, His human thoughts and ideas of freedom with ‎humor and irony, using rhetorical techniques, in particular metaphor, to hear experts ‎deliver community. Irony is one of the most beautiful and the most accurate speech ‎and artistic modes louder than truth because in irony mind the requirements to be ‎transferred. The present study is based on descriptive - analytical, tried to analyzed the ‎aesthetic irony in the lyrics poems of Nasim Shomal. ‎ The results show that Ashraf Aldin like other poets of this land for their stated purpose, ‎his poetry has been decorated with figures of speech. For political reasons and the ‎repression of the Nasime Shomal on his time, and sometimes because of the beauty of ‎speech and more effective use of the metaphor figure of speech. The irony of today's ‎high frequency Court because of the slang and market. Purpose of the most of these ‎allusions, King and de facto aristocracy and the clergy noblesse West has appeared ‎and imitators.‎}, keywords = {Nasim Shomal,imagery,Metaphor,poetry constitutional period}, title_fa = {بررسی و تحلیل زیبایی شناسی کاربرد کنایه در شعر نسیم شمال}, abstract_fa = {سید اشرف الدین گیلانی معروف به نسیم شمال از شاعران برجسته عصر مشروطه است که شعر و ‏رسالت شاعری خود را در به تصویر کشیدن مشکلات اجتماعی و جریانهای سیاسی عصرخویش به کار ‏گرفت. با وجود خفقان و استبداد حکام خودکامه قاجار، وی توانست افکار انسانی و اندیشه های آزادی ‏خواهانه‌ی خود را با زبان طنز و با استفاده از فنون بلاغی به ویژه کنایه، به گوش بیداردلان جامعه برساند، ‏کنایه هایی که بیشتر به رنگ سیاست تجسم یافتند. ‏پژوهش حاضر بر آن است با تکیه بر شیوه‌ی توصیفی – تحلیلی، زیبایی شناسی کنایه را در اشعار نسیم ‏شمال بررسی کند. اجمالا یافته های تحقیق نشان میدهد اشرف الدین همچون شاعران دیگر این سرزمین ‏برای بیان مقاصد خود، اشعارش را با آرایه های ادبی مزین کرده است. نسیم شمال به دلایل سیاسی و ‏خفقان حاکم بر زمانه خویش، و گاه به دلیل زیبایی سخن و تأثیرگذاری بیشتر از آرایه ادبی کنایه استفاده ‏کرده است. مفاهیم کنایه در دیوان نسیم شمال نسبت به دوره‌های ماقبل متفاوت است و رنگ و بوی ‏سیاست به خود میگیرند. کنایه های امروزی در دیوان بسامد بالایی دارد و دلیل آن انتخاب زبان عامیانه ‏وکوچه و بازار است. مکنی عنه غالب این کنایات، شاه و عمال حکومتی اشراف زاده ها و آخوند نمایان و ‏مقلدان غرب زده است.‏}, keywords_fa = {نسیم شمال,صورخیال,کنایه,شعر دورۀ مشروطه}, url = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_2519.html}, eprint = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_2519_461151cad44eb26c6c35cccc0fe41e05.pdf} }