@article { author = {JAFARI, MORTEZA}, title = {Comparing Narration and Imagination in ferdowsi's shahnameh and asadi's garshasbnameh}, journal = {Literary and rhetorical research}, volume = {1}, number = {3}, pages = {59-75}, year = {2013}, publisher = {Payam Nour University}, issn = {2322-3979}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Abstract In this paper an attempt has been well - studied and Garshaspnameh epic in terms of aesthetics and structure of language and thought in terms of an analytical method to assess the quality of narrative and illustration . Narrative written and illustrated by the Garshaspnameh , concise , high Vmkrr but the image is as Ferdowsi , is targeted and relevant . The narrative is written in the style of argumentation and analogy . Unlike the epic tales of heroic language is quoted , the narrator of the story is written in the language . Repeat Garshaspnameh little but often repetitive themes . Adventures in SD lyrical narrative and lyrical descriptions of the most successful acts of combat and combat his descriptions are vivid lyrical themes and concepts . Unlike the one-dimensional description of Ferdowsi written description is multi-dimensional and Mynyyatvry . Garshaspnameh epic to epic self -centered person , can be considered as the epic Shahnameh , the national epic of Iran and centered . Unlike Garshasb Zhak which serves Rustam Iran's enemies have never been served . SD is one of the great masters of epic storytelling and his book is one of the most valuable works of Iranian epic , but Garshaspnameh literary value and the power of narrative and the art of creating images with an epic , not equality .}, keywords = {Shahnameh,garshasbnameh,Ferdowsi,asadi,epic Poetry}, title_fa = {بررسی روایت و تصویرگری در گرشاسبنامه}, abstract_fa = {چکیده : در این مقاله سعی شده است علاوه بر ، بررسی شاهنامه و گرشاسبنامه از نظر زیبایی شناسی و ساختار های زبانی و فکری ، آنها را با روشی تحلیلی از حیث کیفیت روایت و تصویرگری بسنجیم .روایت ها و تصویرگری های اسدی در گرشاسبنامه ، موجز ، زیاد ومکرر است اما به مانند تصویر های فردوسی ، هدفمند و مرتبط نیست. شیوه اسدی در روایت استفاده از مناظره و تمثیل است . برخلاف شاهنامه که داستان ها بیشتر از زبان قهرمانان نقل می گردد ، داستان های اسدی از زبان راوی بیان می شود. تکرار در گرشاسبنامه کم است اما مضمون ها غالباً تکراری است . اسدی در روایت ماجراهای بزمی و غنایی موفق تر از توصیف صحنه های رزمی عمل می کند و حتی توصیفات رزمی او نیز رنگی از مضامین و مفاهیم غنایی دارد . بر خلاف توصیفات تک بعدی اسدی توصیفات فردوسی چند بعدی و مینییاتوری است . حماسه گرشاسبنامه را باید حماسه ای شخصی و با محوریت فرد ، به شمار آورد اما حماسه شاهنامه ، حماسه ای ملی و با محوریت ایران است . بر خلاف گرشاسب که به ضحاک خدمت می کند ، رستم هرگز در خدمت دشمنان ایران نبوده است . اسدی یکی از استادان بزرگ حماسه سرایی است و کتاب او یکی از ارزشمند ترین آثار حماسی ایران به شمار می آید ، اما گرشاسبنامه از نظر ارزش های ادبی و قدرت روایتگری و خلق تصاویر هنری با شاهنامه ، برابری نمی کند .}, keywords_fa = {شاهنامه,گرشاسبنامه,فردوسی,اسدی,حماسه سرایی}, url = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_567.html}, eprint = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_567_0f8332eaa62ca84d05828a7b51d8c642.pdf} }