per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی
2322-3979
2013-08-23
1
3
11
25
490
Fundamental research or theoretical
بررسی تطبیقی عنصر فضا در منظومه های "لیلی و مجنون" نظامی گنجوی و مکتبی شیرازی
Comparative analysis of Atmosphere element
s in the poem "Leili and Majnun" Nizami and" Maktabi Shirazi
نرگس محمدی بدر
badr@pnu.ac.ir
1
سمیه ارشادی
ershadi_65@yahoo.com
2
هیات علمی
کارشناس ارشد دانشگاه پیام نور
عنصر فضا در داستان از جمله عوامل موثر بر خواننده است که حس نشاط، اندوه، هیجان، هراس و عشق یا نفرت را ممکن است ایجاد کند؛ ازسویی فضا رابطهای تنگاتنگ با دیگر عناصر داستان همچون شخصیت، گفتگو، لحن، طرح یا پیرنگ و... دارد؛ بهطوری که تقریبا تمامی عناصر داستان در شکلگیری فضای اثر نقشی اساسی دارند. از میان داستانهای عاشقانه که فضای اندوه در آن نمود بسیار بارزی دارد، منظومهی لیلی و مجنون نظامی است که از جمله آثار موفق در ادب پارسی بهشمار میرود و نظیرههای فراوان آن دلیل محکمی بر صدق این مدعاست. درمیان این الهامگیریها، منظومهی لیلی و مجنون مکتبی شیرازی (تألیف 895) یکی از بهترین و زیباترین این نظیرهها محسوب میگردد؛ بهواقع از مهمترین علل قرار گرفتن این روایت، جزو سه تقلید برتر (روایت امیرخسرو دهلوی، جامی و مکتبی شیرازی) سادگی و زیبایی آن و ایجاد صحنهها و فضاهای جدید توسط سراینده است. فضاهای تازهای که در افزونی جذابیتهای روایت او بسیار نقشآفرین بودهاند. این مقاله با استفاده از شیوهی تطبیقی، درصدد دستیابی بهمیزان و نوع فضاهای حاکم بر روایت نظامی و مکتبی بوده و بررسیهای صورت گرفته در دو منظومه، بیانگر غلبهی فضای غم و اندوه در دو روایت است.
The element of atmosphere in a story is one of the effective factors on readers that cause exiting. Sadness fear, love or hate. On the other hand atmosphere has a close relation with other story elements such as personality, dialogue, accent, plant,… . so that almost all of the elements have an important in making such atmosphere. On of the stories in which sadness expressed effectively such atmosphere is Nezamis' Leili and Majnoon. This work is outstanding story in persian literature and using a lot of similarities is a best to prove the saying. Among inspiration, Maktabi Shirazis' Leili and Majnoon (895) is one of the best and most beautiful of the similarities. In fact one the most important reasons that this book is great and beautiful containing exciting scein and new atmosphere, atmospheres that add attractive narration to this book by using comparative analysis. This paper aims to get familiar with Nezami and Maktabi,s atmosphere and analysis which has done in these two books representing sadness, grief
https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_490_c94449dc67e749b52dd3bb946efda837.pdf
نظامی
مکتبی
لیلی و مجنون
عناصر داستان
فضا
Nezami
Maktabi
Leili and Majnoon
story elements
atmosphere
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی
2322-3979
2014-08-23
1
3
27
40
1015
Fundamental research or theoretical
براعت استهلال در تاریخ جهانگشای جوینی
foretelling in the Joweinis Jahangosha history
وحید رویانی
vahidrooyani@yahoo.com
1
اردشیر سنچولی
ardeshir-sanchooli@yahoo.com
2
مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گلستان
دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده براعت استهلال سابقهای به دیرپایی ادب فارسی دارد و در زبان پهلوی نیز شواهدی از آن وجود دارد، بلاغیون برای این صنعت تعاریف گوناگونی ذکر کردهاند، و از میان آنها عناصر مشترک زیر را می توان مشخص کرد: قرار گرفتن در ابتدای نوشته یا اثر، تناسب بین محتوای براعت استهلال با موضوع اثر، بیان موضوع یا محتوای اثر و مجمل و مختصر بودن. جوینی در تاریخ جهانگشا سعی کرده است با استفاده از صنایع گوناگون، زبانی شاعرانه داشته باشد و از قطب روایت به سوی توصیف حرکت کند. نویسندگان در این پژوهش به دنبال پاسخ این پرسش هستند که براعت استهلال چه بسامدی در جهانگشای جوینی دارد و چقدر نویسنده در آن، ظرافت شاعرانه به کار برده است. نتیجه پژوهش مشخص کرد که جوینی در ابتدای هجده داستان به وسیله تصاویری که برای توصیف صبح آورده است، خواننده را در جریان محتوای داستان مورد نظر قرار میدهد. هر چند همه این براعت استهلال ها مربوط به تصاویر خورشید است، اما جوینی با ذهن خلّاق و ذوق شاعرانه خود هر بار تصویری متفاوت از خورشید ارائه کرده که تصاویر او گاه سیاه است و گاه سپید. کلید واژهها: براعت استهلال، تاریخ جهانگشای جوینی، زبان شاعرانه، روایت.
Abstract Foretelling (Beraate-estehlal) is one of the ancient rhetorical figures in the history of Persian literature and there is evidence of that in Pahlavi language. Various definitions have mentioned for this rhetorical figure by rhetorical scholars and we can identify following elements as common elements: mentioning by the beginning of text, symmetry between foretelling and content of text, expressing content of the work and to be brief. Joweini has tried to create a poetic language by using of variety rhetorical figures, and by this means has moved from narrative pole to describe pole. In this study, the authors try to answer these questions: What is the frequency of foretelling in the Joweini′s Jahangosha history and how Poetic elegancy used to create these rhetorical figures. Result of this study shows this rhetorical figure was used at the beginning of eighteen different stories and the writer by describing the morning inform the story content to the reader. He has tried to create a different picture of the sun in every story. His pictures are very diverse: sometimes black and tragic, sometimes white and filled with hope.Key words: Foretelling, Joweini′s Jahangosha history, poetical language, narrative.
https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_1015_1aa037633bc03e12820360ad1d8e3c54.pdf
براعت استهلال
تاریخ جهانگشای جوینی
زبان شاعرانه
روایت
foretelling
History
poetical language
narrative
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی
2322-3979
2013-08-23
1
3
41
48
491
Analytical and critical article
اقتباس ها و سرقات دیگران از انوری
Adaptation and plagiarism From Anvari's Poems
محسن شریفی صحی
mohsen.sharifi66@yahoo.com
1
حسن بساک
bassak@pnu.ac.ir
2
دانشگاه پیام نور مشهد
دانشگاه پیام نور مشهد
پایبندی به اصول سخنوری و متعهد بودن به قوانین اخلاقی در ادب فارسی همواره حائز اهمیت فراوان بوده است به طوری که در اغلب کتب بلاغی و ادبی، مبحثی با عنوان سرقات به چشم میخورد. کپی رایت یا قانون حقوق مؤلف در دنیای امروز به نوعی یادآور نقادی موشکافانه بزرگان ادب در باب سرقات ادبی است.انوری که از بزرگان شعر و ادب فارسی است و در بیشتر قوالب شعری طبعآزمایی کرده است،توجه شاعران بسیاری را به خود جلب کرده است.بزرگانی چون عطّار ، مولوی ، سعدی ، خاقانی و ... بارها به استقبال اشعار او رفته و ابیاتی را نیز تضمین کردهاند.شاعرانی که پس از وی به شاعری پرداختهاند خود را از او بی نیاز ندیدهاند و با در دست داشتن دیوان اشعارش به تقلید از او پرداخته و گاه نتوانسته اند خود را از زیر سایۀ او خارج کنند، تاجایی که گاه به طرق نامطلوبی از اشعار او بهره بردهاند. در این جستار ابیات و اشعاری را از انوری در دیوان بعضی شاعران یافته ایم که شائبۀ سرقت آن ها به صورت انتحال ، اغاره و سلخ بسیار محکم و مستدل وجود دارد . در این مقاله علاوه بر نشان دادن این گونه سرقات ، به طور خاص انتحال شعری از انوری که در دیوان رهی معیّری شاعر معاصر به چشم می خورد معرفی شده است . همچنین ابیاتی که سیف فرغانی از انوری سرقت کرده در این مقاله مورد بررسی دقیق قرار گرفته است.
Adherence to the principles of eloquence and commitment to the moral principles in Persian literature has always been of great significance, as in most rhetorical and literary works , there can be seen some chapters under title of plagiarism .Copyright or the right of the author in modern life, is somehow a reminder of narrow criticism of great literary scholars regarding Plagiarism. Anvari, who is one of the great men in Persian literature and had shown his talent in most poetic styles, has attracted the attention of a large number of poets. Great poets like Attar,Molavi,Saadi, Khaghani and others have repeatedly literary imitated his poems and borrowed some verses. The poets who started saying poets after him, also did not see themselves needless of his poems and having his Divan in their hands, tried to imitate him . Sometimes they were not able to get out of his shadow on their poems. This is to the extent that sometimes they took profit of his poems in unfavorable ways. By careful and diligent studies in this paper, we have found some poems of Anvari in Divans of some poets with very strong and documented evidences of Plagiarism in the form of Direct Plagiarism, Modified Plagiarism and surface- modified Plagiarism. While indicating these types of Plagiarism, specifically the direct Plagiarism of one of Anvari's poems seen in the divan of RahiMoayyeri, one of contemporary poets, is introduced. Some verses Plagiarized from Anvari by SeifFarghani have also been carefully studied in this paper
https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_491_607d6f69da9ef4f4538ac4a6652aada5.pdf
انوری
سرقت ادبی
انتحال
اقتباس
رهی معیّری
Anvari
plagiarism
Direct Plagiarism
Adaptation
RahiMoayyeri
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی
2322-3979
2013-08-23
1
3
49
58
565
Fundamental research or theoretical
بر پلکان شعر سایه(بررسی موسیقی بیرونی در شعر هوشنگ ابتهاج)
Poem music of Sayeh
"External music (rhythm) investigation of hushang Ebtehaj's poem"
بهناز پیامنی
behnazpayam@yahoo.com
1
مهری بیابانگرد
mehri_biabangard@yahoo.com
2
مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور استان تهران
دانشگاه پیام نور
چکیده:هوشنگ ابتهاج (ه.ا.سایه)، از جمله شاعران برجستهی معاصر است. که آشنایی او با علم موسیقی موجب گردیده، توجه ویژهای به موسیقی شعر خویش داشته باشد. به گونهای که میتوان موسیقیِ شعر سایه را، ستون فقرات شعر او دانست.از مهمترین جلوههای موسیقی شعر سایه میتوان به موسیقی بیرونی مندرج در شعر او اشاره کرد. از آنجا که موسیقی بیرونی دربرگیرندهی بحر و وزن در شعر است و نیز دقت فراوان سایه در انتخاب وزنهای زیبا و گوشنواز در اشعارش، در این مقاله به طور ویژه موسیقی بیرونی اشعار سایه در دو اثر (تاسیان و سیاهمشق) مورد بررسی قرار گرفته است. و به تناسب اوزان و محتوا در شعر سایه نیز اشاره شده است . و در نهایت نتایج که بیانگر بسامد به-کارگیری بحور و اوزان است به صورت جدول و نمودار ارائه گردیده است. واژگان کلیدی: هوشنگ ابتهاج، شعر معاصر، موسیقی بیرونی، تاسیان، سیاهمشق، وزن، بحر هوشنگ ابتهاج (ه.ا.سایه)، از جمله شاعران برجستهی معاصر است. که آشنایی او با علم موسیقی موجب گردیده، توجه ویژهای به موسیقی شعر خویش داشته باشد. به گونهای که میتوان موسیقیِ شعر سایه را، ستون فقرات شعر او دانست.
Poem music of Sayeh"External music (rhythm) investigation of hushang Ebtehaj's poem"Abstract: Hushang Ebtehaj, (H.E.Sayeh) is one of the greatest contemporary poets that his knowledge about music influenced him to pay attention more to music of his poem, which we can say that music is the chain of spine of his poem.The most important appearance of poem music of sayeh which we can mention, is external music of his poem. Because the external music includes rhythm in poem and also the great accuracy of sayeh in selecting the very beautiful and hearable rhythms in his poem, In this article, the external music(rhythm) of sayeh's books, in both "tasian" and "siyahmashgh" has been studied comprehensively, which shows the conception and rhythm correspondingly. Ultimately, the related subject has been analyzed and for better description, the conclusion illustrated as figures and tables which expresses the application of rhythm in the poem. Key words: hushang Ebtehaj, Contemporary poem, External music, Tasian, Siyahmashgh, Rhythm
https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_565_1c405ae2d2f233c00b62ac29a81a5b9c.pdf
هوشنگ ابتهاج
شعر معاصر
موسیقی بیرونی
تاسیان
سیاهمشق
hushang Ebtehaj
contemporary poem
External music
Tasian
Siyahmashgh
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی
2322-3979
2013-08-23
1
3
59
75
567
Fundamental research or theoretical
بررسی روایت و تصویرگری در گرشاسبنامه
Comparing Narration and Imagination in ferdowsi's shahnameh and asadi's garshasbnameh
مرتضی جعفری
morteza.jafari55@gmail.com
1
هیات علمی
چکیده : در این مقاله سعی شده است علاوه بر ، بررسی شاهنامه و گرشاسبنامه از نظر زیبایی شناسی و ساختار های زبانی و فکری ، آنها را با روشی تحلیلی از حیث کیفیت روایت و تصویرگری بسنجیم .روایت ها و تصویرگری های اسدی در گرشاسبنامه ، موجز ، زیاد ومکرر است اما به مانند تصویر های فردوسی ، هدفمند و مرتبط نیست. شیوه اسدی در روایت استفاده از مناظره و تمثیل است . برخلاف شاهنامه که داستان ها بیشتر از زبان قهرمانان نقل می گردد ، داستان های اسدی از زبان راوی بیان می شود. تکرار در گرشاسبنامه کم است اما مضمون ها غالباً تکراری است . اسدی در روایت ماجراهای بزمی و غنایی موفق تر از توصیف صحنه های رزمی عمل می کند و حتی توصیفات رزمی او نیز رنگی از مضامین و مفاهیم غنایی دارد . بر خلاف توصیفات تک بعدی اسدی توصیفات فردوسی چند بعدی و مینییاتوری است . حماسه گرشاسبنامه را باید حماسه ای شخصی و با محوریت فرد ، به شمار آورد اما حماسه شاهنامه ، حماسه ای ملی و با محوریت ایران است . بر خلاف گرشاسب که به ضحاک خدمت می کند ، رستم هرگز در خدمت دشمنان ایران نبوده است . اسدی یکی از استادان بزرگ حماسه سرایی است و کتاب او یکی از ارزشمند ترین آثار حماسی ایران به شمار می آید ، اما گرشاسبنامه از نظر ارزش های ادبی و قدرت روایتگری و خلق تصاویر هنری با شاهنامه ، برابری نمی کند .
Abstract In this paper an attempt has been well - studied and Garshaspnameh epic in terms of aesthetics and structure of language and thought in terms of an analytical method to assess the quality of narrative and illustration . Narrative written and illustrated by the Garshaspnameh , concise , high Vmkrr but the image is as Ferdowsi , is targeted and relevant . The narrative is written in the style of argumentation and analogy . Unlike the epic tales of heroic language is quoted , the narrator of the story is written in the language . Repeat Garshaspnameh little but often repetitive themes . Adventures in SD lyrical narrative and lyrical descriptions of the most successful acts of combat and combat his descriptions are vivid lyrical themes and concepts . Unlike the one-dimensional description of Ferdowsi written description is multi-dimensional and Mynyyatvry . Garshaspnameh epic to epic self -centered person , can be considered as the epic Shahnameh , the national epic of Iran and centered . Unlike Garshasb Zhak which serves Rustam Iran's enemies have never been served . SD is one of the great masters of epic storytelling and his book is one of the most valuable works of Iranian epic , but Garshaspnameh literary value and the power of narrative and the art of creating images with an epic , not equality .
https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_567_0f8332eaa62ca84d05828a7b51d8c642.pdf
شاهنامه
گرشاسبنامه
فردوسی
اسدی
حماسه سرایی
Shahnameh
garshasbnameh
Ferdowsi
asadi
epic Poetry
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی
2322-3979
2013-08-23
1
3
76
84
566
Applied Research
بازتاب زیباشناختی مکتب باروک در شعرحافظ
Aesthetic reflection of the Baroque school in Shiraz’ poem
مهیار علوی مقدم
m.alavi2007@yahoo.com
1
مسلم رجبی
moslem.rajabi@yahoo.com
2
عضوهیات علمی
دبیرآموزش وپرورش
حافظ یکی از شاعران بزرگ و مضمون آفرین در ادب فارسی است که اندیشه های دقیق و ذهن خلّاق و طبع بدیع و نکته سنج های وی،او را در میان شاعران ادب فارسی ،ممتاز و برجسته ساخته است.از آن جایی که قالب شعری وی غزل است و در آن، مضامین نو و اندیشه های بدیع و مفاهیم تازه موج می زند ،به دلیل ویژگی های ذاتی غزل،با مکتب باروک دارای نقاط مشترک ومتشابهی است.افزون براین،ویژگی هایی مانندعدم تقلید وتکرار، پرداختن به مسایلی مانندِ متافیزیک وکشف رازهای جهان هستی، وجودتصاویر پویا و متحرّک، مرگ اندیشی، صحنه نمایش، اغتنام فرصت، هنجارشکنی، ابهام گرایی،ایهام آفرینی، باور به آزادی بیان، پارادوکس وتناقض نما ومبارزه با نابسامانی ها وناهنجاری های اجتماعی از جمله مؤلّفه های مکتب باروک است که در شعر حافظ هم نمود بارزی یافته است.هدف این مقاله ،بررسی برخی از جلوه های مکتب باروک ازمنظرزیباشناسی،در شعر حافظ است تا بتوان از نقاط اشتراک و ارتباط شعر وی با مکتب باروک بیش از پیش پی برد.امّاین پرسش مطرح است که آیا حافظ رامی توان نخستین شاعرفارسی زبانی دانست که درچارچوب مکتب باروک جای می گیرد؟ این پرسش،ازاین رو دارای اهمیّت است که اساساً سبک شناسان براین باورند که پیوندهای سبک شناختی شاعران سبک هندی- اصفهانی با مکتب باروک بسیارگسترده است، امّا آیا می توان نشانه های پیونددهنده ای بین شعرحافظ ومکتب باروک یافت؟ موضوعی که این مقاله با درنگ وتامّل به این پرسش پاسخ می دهد.
Hafez is one of the greatest poets in Persian literature that his intellectuals content of the precise nature of the creative and innovative mind and punctilious have proved him among the poets of Persian literature, so he is distinctive and outstanding. Since Ghazal is his main form in poem and its concepts and innovative ideas, is similar with Baroque school in Europe. Moreover, features as imitation,repeation, addressing issues of metaphysics, exploring the mysteries of the universe , dynamic and moving images, death, reflection, scene, take a chance, deconstruction , ambiguity, opacity entrepreneurship, freedom of belief, the paradox and struggle with the social ravages are of the elements of the Baroque school of poetry have reflected in poem’s Hafez. The aim of this article is exam of some features of Baroque school in poem’s Hafez .This question is important because basically stylistics believe that there are links between Indian-Esfahani poets and Baroque school, but can we find signs of relations between this school and Hafez? The subject of this article is to answer this question with doubt.
https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_566_be74b0207cea7f4c8edd1bcff6ced4ed.pdf
حافظ
مکتب باروک
بررسی تطبیقی
عناصر زیباشناسی
ویژگی های مشترک
Hafez
Baroque school
comparative study
aesthetic elements
common features