per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی
2322-3979
2017-02-19
5
1
11
26
3980
Analytical and critical article
معناشناسی نظم در تقدیم مسندالیه برای تخصیص وتقویت کلام از دیدگاه عبدالقاهر جرجانی ، سکاکی و ابن عاشور
Analyzing the theory of "Nazm (order)" in precedence of subject for the purpose of empowering or allocation based on Jorjani, Sakkaki and Ibn Ashur's point of view
محمود قاسمی
mqasemi_67@yahoo.com
1
محمد ابراهیم خلیفه شوشتری
mahmoudqaseni7@yahoo.com
2
دانشگاه شهید بهشتی
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی
زبان مهم ترین ابزارارتباط میان انسان ها برای بیان مفاهیم ذهنی است؛ از طرف دیگرهر زبانی دارای اسالیب معناشناسی خاص خود است که با گزینش کلمات درساختار جمله ودخل وتصرف درآنها بر روح وجان شنونده اثر می گذارد. دراین میان قرآن کریم به عنوان شاهکار ادبی، برترین الگوی بلاغت به شمار می آید. به طوری که تمام اسلوب های به کار رفته در آن را نمونه والای فصاحت و بلاغت میدانند.از سوی دیگرمعناشناسی ترکیب های بلاغی در قدیم و امروز همواره به عنوان یک ابزار بسیار مهم وکاربردی برای دریافت مقصود ذهنی متکلّم ومفاهیم زیباییشناسی در یک متن ادبی مورد توجه و استفاده ادیبان بوده است. پژوهش حاضر به نقد و بررسی معناشناسی اسلوب تقدیم مسندالیه برای «تخصیص و تقویت کلام» می پردازد به طوری که نظریه بلاغی عبدالقاهر جرجانی را اساس قرار داده سپس آن را با آراء سکاکی در «مفتاح العلوم» و ابنعاشور در تفسیر «التحریر و التنویر» مقایسه کرده است.این اسلوب دارای اهمیّت ویژهای در دریافت معنای ذهنی متکلّم است ونقش انکار ناپذیری در تبیین اعجاز بلاغی قرآن دارد و نشان می دهد که قرآن کریم برای بیان معانی و افزایش تأثیرگذاری در ذهن مخاطب از تعبیرهای تصویری بهره برده است. این پژوهش برآن است تا به معانی مجازی این اسلوب بر اساس آراءعلماء مذکور دست یابد و به شنونده کمک کند تا علاوه بر درک زیبایی این ترکیبها ومعانی پنهان و اسرار آنها وجوه اشتراک و اختلاف دیدگاه این علماء بزرگ را در دریافت معنای حاصل از این تصرف بلاغی به خوبی درک نماید.
Language is the most important communication tool between humans for expression of their mental concepts, and every language has its eloquent method which by choice of words in the sentence structure and Income and disposal in them effects on the soul..Here the Holy Quran as a literary masterpiece is considered the best pattern of this important.So that, all of the methods used in it have been understood as the sublime sample of the rhetoric and eloquence.On the other hand, the old rhetorical analysis always has been used as a very practical tool for receiving the subjective meaning of speaker. In this research, we analyze the methods of and «precedence and delay» in combinations via using this tool in a completely practical way and with a inductive method. The research has has made Jorjani's theory as a base and compares it with Sakkaki's theories in his well-known book "Miftāh ul-uloum" and Ibn Ashur's in his Tafseer "At-tahreer Wat-Tanweer".This style has great importance in electing the speaker's concepts. Undoubtedly, this important tool play an undeniable role in explaining the rhetorical expression miracle of the Quran. So, has provided the thoughts and concepts in a sensory way like an art panel to the audience in which there is harmony between methods and current requisites. And finally, the analysis of these methods will help the reader that in addition to understand the beauty, discover the secrets and intended meaning helps the listener to understand the differences. and similarities between the great scholar's thoughts.
https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_3980_935bca3d367bfc412a56ae4788580869.pdf
مسندالیه
تقدیم
عبدالقاهر جرجانی
سکاکی
ابن عاشور
precedence
Subject
Jorjani
Sakkaki
Ibn Ashur's
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی
2322-3979
2017-02-19
5
1
27
40
3981
Analytical and critical article
بررسی داستان «عجیب و غریب» در هزار و یک شب بر اساس الگوی سفر قهرمان جوزف کمپبل
A Study in Ajib and Gharib's Narrative in Hezar o Yek Shab according to Joseph Campbell's hero's journey model
سمیه آقاجانی زلتی
saz.aghajani@gmail.com
1
محمد علی خزانه دارلو
khazaneh37@gmail.com
2
دانشجوی دوره ی دکتری/ دانشگاه گیلان
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی/ دانشگاه گیلان
جوزف کمپبل اسطورهشناس آمریکایی، بر اساس آرای کارل گوستاو یونگ، به بررسی سفرهای قهرمانی در فرهنگهای مختلف پرداخت و در کتاب «قهرمان هزار چهره» الگویی برای این سفرها ارائه کرد. این الگو، قابلیتهای فراوانی برای تجزیه و تحلیل آثار ادبی دارد. هزار و یک شب، یکی از آثاری است که میتواند با توجه به الگوی کمپبل، مورد بررسی قرار گیرد. پژوهش پیش رو، بر اساس این الگو به بررسی ماجرای «عجیب و غریب» در هزار و یک شب پرداخته است. نتیجۀ پژوهش نشان میدهد که مؤلفههایی چون دعوت به آغاز سفر، رد دعوت، عبور از نخستین آستان، امدادهای غیبی و شکم نهنگ در مرحلۀ جدایی و بخشهای زن به عنوان وسوسهگر، جادۀ آزمونها، ملاقات با خدابانو و خدایگون شدن در مرحلۀ تشرف و نیز بخشهای ارباب دو جهان، آزادی در زندگی و برکت نهایی در مرحلۀ بازگشت، در پیرنگ این داستان، با الگوی پیشنهادی کمپبل مطابقت دارد. سایر بخشها نیز بنابه اقتضای داستان حذف شده است.
American mythologist Joseph Campbell, paid to explores hero's journeys in different cultures, based on the Carl Gustav Jung's ideas, and presented a model for this journeys in The Hero With a Thousand Faces. This model has extensive capabilities for the analysis of literary works. Hezar o yek shab is one of the works that can be studied according to Campbell's model. This Study pay to Ajib and Gharib's narrative in the Hezar o yek shab based on this model. Research results show that components such as an invitation to begin journey, decline the invitation, crossing the first threshold, divine intervention and belly of the whale in departure step and the woman as tempter,tests road, meet with the goddess and become Godly In the initiation step and the Lord of the two worlds, emancipation in life and the final blessing In return step, in the plot of this story is Correspond With Campbell's model. Also other parts, has been removed for necessity of the story.
https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_3981_1f7b538097191d17856c201b99a4a15b.pdf
نقد اسطوره شناختی
کهن الگو
سفر قهرمان
هزار و یک شب
داستان عجیب و غریب
Mythological criticism
Archetype
Hero's journey
Hezar o yek shab
Ajib and Gharib's narrative
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی
2322-3979
2017-02-19
5
1
41
54
4098
Analytical and critical article
تحلیل رسالهی «عقل سرخ » سهروردی براساس نقد کهن الگویی
analysis of ” Aghl e Surkh “ Suhrawardi media based archetypal criticism
جلیل مسعودی فرد
jalil.masoudi.fard@gmail.com
1
ندا ریحانی
jalil.masoudi.fard@gmil.com
2
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور بجنورد
کارمند
کهن الگوها و نقش آن ها در ادبیات می پردازد. در این مقاله «عقل سرخ »از دیدگاه نقد کهن الگویی بررسی شده و بر اساس کهن الگوهای سفرقهرمان، مرگ و تولد دوباره و پیر خردمند؛ و نمادهای کهن الگویی «نقد کهن الگویی» یکی از رویکرد های نقد ادبی معاصر است که به کشف ماهیت و ویژگی اسطوره ها و همچون: باز ،چاه، صحرا، کوه قاف، گوهرشب افروز، درخت طوبی، سیمرغ و چشمه زندگانی تحلیل شده است. اساس کهن الگویی این داستان بر کهن الگوی پیر خردمند و سفر قهرمان است و بقیه کهن الگوها و نمادها در ارتباط با آنها معنا یافتهاند.کهن الگوها و نقش آن ها در ادبیات می پردازد. در این مقاله «عقل سرخ »از دیدگاه نقد کهن الگویی بررسی شده و بر اساس کهن الگوهای سفرقهرمان، مرگ و تولد دوباره و پیر خردمند؛ و نمادهای کهن الگویی «نقد کهن الگویی» یکی از رویکرد های نقد ادبی معاصر است که به کشف ماهیت و ویژگی اسطوره ها و همچون: باز ،چاه، صحرا، کوه قاف، گوهرشب افروز، درخت طوبی، سیمرغ و چشمه زندگانی تحلیل شده است. اساس کهن الگویی این داستان بر کهن الگوی پیر خردمند و سفر قهرمان است و بقیه کهن الگوها و نمادها در ارتباط با آنها معنا یافتهاند.
The archetypal criticism of contemporary literary criticism is one of the approaches to explore the nature and characteristics of myths and archetypes and their role in literature. In this article we review Aghl e Surkh from the perspective of archetypal criticism based on archetypes Hero's Journey, death and rebirth, and the old wise and archetypal symbols such as open , wells, desert, mountain Qaf, gem glow, the Tuba Tree, Phoenix and fountain of life is analyzed. According to this story the archetypal archetypal hero's journey and the rest of the wise old archetype and symbols associated with them have meaning.
https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_4098_dff44e32b7ea8afe8bb3e3a03a411682.pdf
عقل سرخ
سهروردی
یونگ
نقد کهن الگویی
نمادهای کهن الگویی
Aghl e Surkh
Suhrawardi
Jung
Archetypal Criticism
the archetypal symbol
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی
2322-3979
2017-02-19
5
1
55
64
4099
Analytical and critical article
تحلیل روانکاوانه از مرگِ «انسانِ کیهانی» در اساطیر
Psychological Analysis of death "Cosmic Man" in myths
مریم حیدری
armitasepand@gmail.com
1
عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور
انسان کیهانی، اولین آفریدۀ نیمه بشری است، با بذل تن و جان، جهان را از نیستی رهایی میبخشد. مرگ بزرگمرد، که خلاصه و عصارۀ هستی است، آغاز آفرینشی دوباره است که با تجزیۀ عناصر وجود او آغاز میگردد. مرگ برای وی تنها تغییر هیأتی است برای ورود دوباره به جهان. گاه این ورود در قالب گیاه، جانور یا یکی از پدیدههای طبیعت نظیر رود و کوه و آسمان صورت میگیرد و گاه حیات جاودانهای است در قالب تمام هستی. در این مقاله به اساطیری که خاستگاه آفرینش جهان و انسان را «جسد انسان کیهانی» میدانند، پرداخته شده است. بررسی روانکاوانۀ این اساطیر نشان میدهد کهن الگوی بزرگمرد، قدرت بالقوۀ مادرزاد و پیشآگاهانهای است که در زمینۀ برقراری ارتباط فردی با سایر افراد و با نوع بشر از آن برخورداریم. در داستان آفرینش انسان، این الگوی اولیۀ بشر، گاه به اعماق تاریکیها سقوط میکند و تجزیه میشود. سپس تکهها جمعآوری میشوند تا به خاستگاه اصلی رهنمون گردند. یونگ این فرایند بالندگی را «تَفَرّد» مینامد. تلاشی که طی آن بشر سعی دارد از حالت پیشین (هویت باستانی) خارج شود و از کلیت و انتزاع به جزئیت و عینت دست یابد و در مقابل شخصیت گروهی، به شخصیت فردی برسد. در عین حال، قصد دارد، فارغ از قیود جنسیت یا طبقۀ اجتماعی، طبق اندیشهای وحدت وجودی، برای نیل به مقصود نهایی که خدایی شدن یا یکی شدن با طبیعت است، گام بردارد.
Cosmic human, half-human creature is first, by giving body and soul, the universe out of nothing liberates. Death of the great man, who summarized the essence of the universe, the beginning of creation begins again with the breakup of his existence. His death is the only change to re-enter the world body. If the entry in the form of plants, animals or one of the phenomena of nature such as mountains and sky come and go and sometimes eternal life in the form of all existence. In this paper, the mythological origins of the world and humanity "cosmic human body" knows, are discussed. Psychoanalytic study of mythology shows the archetype of giant, born and prescient power potential in the field of personal communication with other people and human beings have it. In the story of the creation of man, the human basic pattern, sometimes deep into the darkness falls and breaks. Then the pieces are collected to be led to the origin. Yong maturity process "individuation" calls. An effort in which the man tries from former (ancient style) out and achieve universality and particularity of abstraction and the personality to reach individual character. At the same time, plans, regardless of gender or social class constraints, the idea of pantheism, to achieve the ultimate purpose that God or being one with nature, walk.
https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_4099_3006062264477df723e3827b0028f032.pdf
آفرینش
انسان کیهانی
هویت باستانی
تَفَرُّد
Creation
Cosmic Man
Ancient identity
individuation
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی
2322-3979
2017-02-19
5
1
65
78
3982
Fundamental research or theoretical
ردپایی از اگزیستانسیالیسم ادبی در داستان «انتری که لوطیش مرده بود» اثر صادق چوبک
Traces of existentialism literary in “monkey who owns was dead” by Sadegh Chubak
ندا نبی زاده اردبیلی
nedanabizade@yahoo.com
1
عسگر صلاحی
asgarsalahi@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری دانشگاه محقق اردبیلی
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی
اگرچه عمدتا داستان های چوبک مهر ناتورالیستی بر پیشانی دارد و اغلب، داستانهای او را ناتورالیستی میدانند ولی تاثیرپذیری برخی از آثار او از دیگر مکاتب ادبی هم قابل تامل و شایسته بررسی است. داستان کوتاه «انتری که لوطیش مرده بود» به زعم ما اثری کاملا اگزیستانسیالیستی است که مطابق با آراء وجودگرایان نوشته شده است و چوبک در آن کوشیده است دیدگاه خود را در مورد وانهادگی، بی هدفی، پوچی و بیچارگی انسان در این جهان، در قالب انتری بیصاحب و تنها به نمایش گذارد. از این رو هدف این پژوهش بررسی عناصر وجودگرایی در این داستان منتخب است؛ برای این منظور ابتدا اصول اعتقادی مکتب اگزیستانسیالیسم را با تکیه بر آراء بزرگان این مکتب شرح داده ایم و سپس نمونههایی برای آن اصول از داستان نامبرده آورده و آن را شرح داده ایم. نتیجه حاصل آمده از این پژوهش مطابقت این داستان را با اصول اعتقادی وجودگرایان تایید میکند.
Although they are mostly naturalistic storiesadegh Chubak. But the influence of some of his works of literary schools is another consideration. We believe he was dead monkey who owns is the existentialist story. The story tried relaxation, aimlessness, emptiness and misery of people in this world to showcase. An animal that has lost its owner suddenly releases. But soon this freedom with a sense of apprehension or fear and helplessness at the time. Entre in this story monkey symbolizes "man"Human reveler left the godless and the symbol "God" of lost him". In this article we try to existential elements identified in he was dead monkey who owns and explain each separately.To reflect beliefs Agzysty put on display in this work.The use of descriptive and analytical approach and with the help For the first signs of a've described as an existentialist school Samples were collected from stories we bring to it.
https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_3982_056722ad531b6d49d4eeec1d16d9920c.pdf
اگزیستانسیالیسم
آزادی
پوچی
ناامیدی
داستان کوتاه
existentialist
Freedom
Absurdity
Disappointment
Short Story
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی
2322-3979
2017-02-19
5
1
79
102
3983
Analytical and critical article
نگاهی آماری و تحلیلی به دلایل ایجاد و محورهای پارادوکس (متناقض نما) در دیوان حافظ
Statistical and analytical analysis to reasons of creation and axes of paradox in hifiz poems
حسین رسول زاده
h_rasoolzade@yahoo.com
1
منیژه قربان زاده
bidar314@yahoo.com
2
دانشگاه تبریز
اموزش و پرورش
«حافظ تمام هنرش در اسلوب است و در مرکز اسلوب حافظ، نوعی بیان نقیضـی و پارادوکسـی وجـود دارد. ساختار شعر حافظ در تحلیل نهایی، یک ساختار متضاد و متناقضنما (پارادوکس) است. مفاهیم متضاد در جامة لغات و ترکیبات و عبارات متضاد رخ مینماید. استراتژی او برای بیان این رفتار ذهنی و زبانی، عمدتاً طنز و ایهام است. با بررسی دلایل و عوامل ایجاد پارادوکس میتوان به این نتیجه رسید که دلایل ذیل سبب ایجاد پارادوکس در دیوان حافظ است: 1. توصیف انسان در مقام برزخی یا ارادة معطوف به آزادی 2. نهادهای اجتماعی، سیاسی و دینی(شامل: سیاسیون، متشرعان، اهل تصوف) 3. بوطیقای بلاغی ویژة حافظ 4. عشق. در پژوهش حاضر بعد از تعریف مختصری از پارادوکس، به دلایل ایجاد پارادوکس و محورهای آن در دیوان حافظ پرداخته و در پایان تعداد 225 مورد از ابیات معرفی یا تشریح شده است. مطالعة حاضر با ذکر نمونههایی نشان داده است که توجه به پارادوکس میتواند نقش بسیار مهمی در تصحیح دیوان حافظ داشته باشد.»
All art of the Hafiz is in his style. in the style of Hafez, there is kind of controversial expression and paradox. The structure of his poems in the final analysis, is a contradictory structure and paradoxical. Contrasting concepts and combinations takes place of words and phrases in the opposite. A strategy to express the mental behavior and language is mainly irony and ambiguity. By examining the reasons and causes of the paradox can be concluded that the following reasons is the cause paradoxes in hafiz poems. 1. Describes the man 2. social and political and religious organization 3. Special rhetoric 4. Love 5. Some other reasons such as pray, fast an atc. In this study, after a brief definition of the paradoxes have discussed in reasons of the paradox in hafiz poems. Paradox has an important role in the correction of his poems that we try to show its effect by clear exampls.
https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_3983_2e8737c88771ccda25bbe602ae1d858d.pdf
پارادوکس
حافظ
عوامل اجتماعی و سیاسی
عرفان و تصوف
بلاغت
paradox
hafiz
social and political reasons
mysticism
rhetoric