%0 Journal Article %T تصویرپردازی معشوق در لیلی و مجنون نظامی و جامی بر اساس تصویر مجازی و زبانی %J فصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی %I دانشگاه پیام نور %Z 2322-3979 %A زارع جیرهنده, سارا %A محسنی, مرتضی %D 2017 %\ 11/22/2017 %V 5 %N 4 %P 69-90 %! تصویرپردازی معشوق در لیلی و مجنون نظامی و جامی بر اساس تصویر مجازی و زبانی %K معشوق %K لیلی و مجنون %K تصویرزبانی %K تصویر مجازی %R %X لیلی و مجنون جامی از  معروف­ترین نظیره­های لیلی و مجنون نظامی است. پژوهش حاضر که به شیوۀ تحلیل محتوا صورت گرفته، درصدد یافتن وجوه اشتراک و اختلاف تصویر زبانی و مجازی از معشوق در دو اثر است. براساس یافته­ها آشکار شد که تصویر معشوق در هر دو منظومه در به­کارگیری تصاویر مجازی و آرایه­های بلاغی از جمله تشبیه و استعاره اغلب مشابه است. هر دو شاعر در تشبیه و استعاره، بیش از همه، شکل و رنگ و اندازه را که بر دریافت بینایی استوار است، اساس قرار داده­اند، اما جامی به تشبیهاتی که براساس بویایی شکل گرفته، توجه بیشتری دارد. دو شاعر در به­کارگیری نوع تصویر، تفاوت­های آشکاری با هم دارند. نظامی بیشتر دلبستۀ ارائۀ «تصویر مجازی» از معشوق است، ولی جامی علاوه بر آنکه اغلب از این تصاویر تقلید می­کند، از «تصویر زبانی» بیشتر و متفاوت­تری در پردازش معشوق استفاده می­کند. نظامی با برجسته کردن تصاویر مجازی و با گسترش حوزۀ آن با به­کارگیری دانش­هایی چون پزشکی، قرآن، باور عامیانه و اصطلاحات بازی، به مبالغه در تصویر روی آورده بنابراین، به وجهۀ خیالین و رمانتیکی اثرش می­افزاید. لکن جامی به مدد تصاویر زبانی متفاوت، به وجهۀ رئالیستی منظومۀ خود اضافه می­کند. %U https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_5070_8afc42184b2cea3afedd126b72afd530.pdf