TY - JOUR ID - 3182 TI - سبک شناسی زبان موسیقایی شعر قاآنی شیرازی JO - فصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی JA - PAB LA - fa SN - 2322-3979 AU - مجوزی, محمد AU - مجوزی, رمضان AD - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه زابل AD - مدرس گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زابل Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 4 IS - 3 SP - 115 EP - 130 KW - سبک شناسی KW - قاآنی KW - زبان موسیقایی DO - N2 - قاآنی شیرازی از شاعران بنام سبک بازگشت ادبی می باشد. زبان آهنگین از جمله اختصاصات زبان شعری این شاعراست که مخاطب را مجذوب خود می سازد. نوشتار حاضر جستاری کوتاه در بررسی سبک شناسی زبان موسیقایی در شعر قاآنی شیرازی می باشد که در آن هنرنمایی های پنهان شاعر که مزین به صنایع بدیعی در لفافة تصاویر ساده و قابل فهم است، نموده می شود. بدین منظور، جنبه های گوناگون سبک شناسی زبان موسیقایی شعر قاآنی شیرازی به روش توصیفی - تحلیلی در سه بخش موسیقی درونی، بیرونی و کناری در تمام دیوان شاعر مورد بررسی قرار گرفته و نمونه های آماری لازم استخراج گردیده است. قاآنی در 8 قالب قصیده، قطعه، غزل، رباعی، ترکیب بند، ترجیع بند، مسمط و مثنوی طبع آزمایی نموده؛ امّا قصیده سرایی عرصة هنری مسلّم این شاعر است. از نظر سبک شناسی می توان قاآنی را شاعر بحر هزج نامید، این بحر بالاترین بسامد را در دیوان این شاعر به خود اختصاص داده است. قوافی بدیعی نقش پر رنگی در گوشنوازی موسیقی کناری شعر قاآنی دارد. فعل، بیشترین ردیف مورد استفادة شاعر را تشکیل می دهد؛ علاوه بر این موسیقی حاصل از تکرار، تجانس‌های آوایی، جناس، ردّالصدر علی العجز و قلب مطلب در اشعار او نمود ویژه ای یافته است. UR - https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_3182.html L1 - https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_3182_e04fa0bb61029e32c269920c61fbe3a0.pdf ER -