TY - JOUR ID - 565 TI - بر پلکان شعر سایه(بررسی موسیقی بیرونی در شعر هوشنگ ابتهاج) JO - فصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی JA - PAB LA - fa SN - 2322-3979 AU - پیامنی, بهناز AU - بیابانگرد, مهری AD - مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور استان تهران AD - دانشگاه پیام نور Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 1 IS - 3 SP - 49 EP - 58 KW - هوشنگ ابتهاج KW - شعر معاصر KW - موسیقی بیرونی KW - تاسیان KW - سیاه‌مشق DO - N2 - چکیده:هوشنگ ابتهاج (ه.ا.سایه)، از جمله شاعران برجسته‌ی معاصر است. که آشنایی او با علم موسیقی موجب گردیده، توجه ویژه‌ا‌ی به موسیقی شعر خویش داشته باشد. به گونه‌ای که می‌توان موسیقیِ شعر سایه را، ستون فقرات شعر او دانست.از مهم‌ترین جلوه‌های موسیقی شعر سایه می‌توان به موسیقی بیرونی مندرج در شعر او اشاره کرد. از آن‌جا که موسیقی بیرونی دربرگیرنده‌ی بحر و وزن در شعر است و نیز دقت فراوان سایه در انتخاب وزن‌های زیبا و گوشنواز در اشعارش، در این مقاله به طور ویژه موسیقی بیرونی اشعار سایه در دو اثر (تاسیان و سیاه‌مشق) مورد بررسی قرار گرفته است. و به تناسب اوزان و محتوا در شعر سایه نیز اشاره شده است . و در نهایت نتایج که بیانگر بسامد به-کارگیری بحور و اوزان است به صورت جدول و نمودار ارائه گردیده است. واژگان کلیدی: هوشنگ ابتهاج، شعر معاصر، موسیقی بیرونی، تاسیان، سیاه‌مشق، وزن، بحر هوشنگ ابتهاج (ه.ا.سایه)، از جمله شاعران برجسته‌ی معاصر است. که آشنایی او با علم موسیقی موجب گردیده، توجه ویژه‌ا‌ی به موسیقی شعر خویش داشته باشد. به گونه‌ای که می‌توان موسیقیِ شعر سایه را، ستون فقرات شعر او دانست. UR - https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_565.html L1 - https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_565_1c405ae2d2f233c00b62ac29a81a5b9c.pdf ER -