2024-03-28T13:11:36Z
https://pab.journals.pnu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=676
فصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی
پژوهش های ادبی و بلاغی
2322-3979
2322-3979
1395
4
4
بررسی مفهوم انسان و انسان شناسی در داستان های مصطفی مستور بر مبنای ارتباطات چهارگانه
مصطفی
گرجی
ابراهیم
ابراهیمی کیاسری
انسان شناسی و مفهوم انسان در کنار مفهوم خدا و جهان، یکی از مفاهیم بنیادی اندیشه ی بشری است. خدا، انسان، جهان، سه محور اساسی اندیشه بشری است که در طول تاریخ و در همه جوامع، پرسش های مهم درباره آنها مطرح شده و تمام تلاش فکری بشر، متوجه این سه کانون و یافتن پاسخ های مناسب برای پرسش های مربوط به آن است. مساله ارتباطات چهارگانه (رابطه انسان با خدا، خود، دیگری و طبیعت) در ادبیات داستانی به دلیل نوع، وضع و حال انسان معاصر به گونه ای بازتاب یافته که در ادبیات گذشته ما وجود نداشته و اگر هم بوده از جنس دیگری بوده است. در این پژوهش نویسنده ضمن اذعان به دامنه و گستردگی بحث حاضر در ادبیات داستانی معاصر، سعی کرده؛ این موضوع را در مجموع آثار یکی از نویسندگان پرمخاطب (مصطفی مستور) بررسی و تحلیل کند. او نویسنده ای است که در اغلب داستان هایش انسان هایی گرفتار در یک برزخ تمدنی را توصیف می کند و خدامحوری و تلاش برای کشف خویش، معنا و خداوند دغدغه ایی است که مبنای اصلی داستان های او را در بر می گیرد و کشف این رابطه است که مبنای زیستن و درک «معنای زندگی» در آثار او را جهت می دهد. در این پژوهش سعی شده مسائل چیستی انسان و روابطش با خدا، خود، دیگران و طبیعت، در مجموعه آثار مصطفی مستور بررسی و تحلیل شود.
خدا
انسان
طبیعت
ادبیات داستانی معاصر
2016
11
21
11
24
https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_3979_34845bc2a888d5d474351aba0928d6a4.pdf
فصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی
پژوهش های ادبی و بلاغی
2322-3979
2322-3979
1395
4
4
تحلیل تطبیقی رنگ درکتاب های داستانی نوشته شده و ترجمه شده به فارسی برای کودکان بر اساس الگوی پینتر (2008)
صدیقه سادات
مقداری
امروزه کتابهای کودکان یکی از وسایل ارتباط جمعی برای آنان محسوب میشود که در انواع متعدد آموزشی، هنری، فرهنگی و غیره کودک با آن سروکار دارد. از طرف دیگر کودکان هنوز تسلط کامل بر ارزشیابی محتوای کتابها را ندارند، میتوان گفت که تصاویر نقش پررنگتری را در این دوره ایفا میکنند؛ چرا که تصاویر سازی کتاب کودک که با معنای مصورساختن متن از لحاظ مطلب و مفهوم با توجه به سن مخاطب است. بنابراین گیرایی یا عدم گیرایی تصاویر میتواند سبب گرایش یا عدم گرایش کودک به مطالعه شود، به همین دلیل ارزیابی و تحلیل آنها و تمیزدادن تصاویر مناسب از نامناسب نقش مهمی ایفا میکند. رنگ در تاثیر گذاری تصویر از جمله مهمترین عوامل میباشد. لذا در این تحقیق ضمن معرفی الگوی پینتر(2008)، 4 کتاب تالیف شده به فارسی و 4 کتاب ترجمه شده به فارسی مرتبط به گروه سنی الف و ب از این منظر بررسی میشوند. تلاش شد تا کتابهای مورد مقایسه از نظر موضوعی یکسان باشند، اولا بطور کلی کتابهای داستانی با موضوع آموزشهای رفتاری کودک در نظر گرفته شد و دوما کتابهای تالیف و ترجمه از نظر موضوع نیز همگن انتخاب شدند ( لجبازی، بی ادبی، تغذیهی نامناسب و جیغ کشیدن) تا تاثیر موضوع بر انتخاب رنگ خنثی گردد. تحلیل دادهها نشان داد که بطور کلی تفاوت بارز و معنی داری در انتخاب رنگ برای تصاویر کودک در داستان های تالیف و ترجمه مشاهده نشد.
ادبیات کودک
کتاب های مصور
بازنمایی بصری
تحلیل رنگ
2016
11
21
25
38
https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_3735_a3e17163dd1ba91b9e7e59174f8f9d2b.pdf
فصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی
پژوهش های ادبی و بلاغی
2322-3979
2322-3979
1395
4
4
بررسی ترجمه سورآبادی بر اساس نظریه نظم جرجانی ( بررسی موردی جملات استفهامی)
فاطمه
کاظمی
محمد هادی
مرادی
مرتضی
زارع برمی
ترجمه و تفسیر سورآبادی یکی از مهمترین و قدیمیترین تفسیرهای اهل سـنّت بـه زبـان فارسی است. سورآبادی در حدود سال 470 هجری این تفسیر را به رشته تحریر در آورده است. وی در ذیل هریک از آیات، پس از ترجمه به تفسیر آیات پرداخته است و تلاش نموده از نظر زبانی به ویژه از نظر رعایت نکات صرفی، بلاغی و نحوی، تعادل کافی برقرار نماید. در این مقاله تلاش شده است دیدگاه جرجانی در مورد نظم و در باب استفهام مورد بررسی قرار گیرد و پس از آن بر اساس نظریه نظم عبدالقاهر جرجانی و دیدگاه بلاغی وی در باب استفهام، ترجمه برخی از آیاتی که مربوط به استفهام است و جرجانی در کتاب دلائل الاعجاز خود به بررسی این آیات پرداخته است مورد بررسی قرار گیرد. این مقاله به روش توصیفی تحلیلی به این نتیجه میرسد که سورآبادی در ترجمه تحت اللفظی خود از آیات شریفه مورد بحث ساختار زبان مبدا را بر هم نزده و بر اساس همین سبک به مقوله تقدیم و تاخیر توجه کرده است. از سویی دیگر وی در ترجمه خود به جایگاه معانی ثانویه استفهام توجه نموده است اما به صورت دقیق جایگاه بلاغی تقدیم و تاخیر را مد نظر قرار نداده است.
نظریه نظم
جرجانی
سورآبادی
استفهام
ترجمه
2016
11
21
39
58
https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_3977_a7b28a5f30b2196c2b174382074c52c3.pdf
فصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی
پژوهش های ادبی و بلاغی
2322-3979
2322-3979
1395
4
4
شعرشناسی شناختی و استعارات بدنی: الگوهای فرهنگی تفکر و زبان در بوستان سعدی
سلیمان
قادری نجف آبادی
در قلمروی زبانشناسی و شعرشناسی شناختی بهره گیری از ابزار استعاره در کالبدی شدن تجارب بشری همواره مورد توجه بوده است. در این رابطه، اندامهای بدن همواره به عنوان یک حوزه ی مبدأ در امر ساختارپردازی استعاری مفاهیمی متنوع در اغلب زبانها لحاظ می شده اند و در این امر از الگوهای فرهنگی هر زبان بهره برده اند. از این رو، پژوهش حاضر به جهت مطالعه ی تعامل میان نظام استعاری زبان، بدن و فرهنگ در زبان فارسی به بررسی پاره ای از استعارات مبتنی بر واژگان اندامهای بدنی دل، جگر و چشم پرداخته است. داده های تحقیق از بوستان سعدی که اثری معرف فرهنگ و مشحون از استعارات بدنی است استخراج شده، در چهارچوب نظریات زبانشناسی شناختی تحلیل گردیدند. تحلیل دادهها نشان می دهد که الگوهای فرهنگی برآمده از نظامهای فکری مربوط به عرفان و تصوف، طب سنتی و عقاید فرهنگی در مفهوم پردازی استعاری این اندامها در زبان فارسی نقش شایان توجهی داشته اند.
شعرشناسی شناختی
استعارات بدنی
الگوهای فرهنگی
بوستان
2016
11
21
59
72
https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_3789_831376c4d730f9aaddb0454d7284f8ad.pdf
فصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی
پژوهش های ادبی و بلاغی
2322-3979
2322-3979
1395
4
4
بررسی جایگاه و انواع تشبیه از لحاظ ساختار و شکل و مضمون و محتوا در دیوان پروین اعتصامی
سمیرا
صمصامی
سید رضی
میرصادقی
بررسی صناعات بلاغی و چگونگی کاربرد آن از سوی شاعر برای فهم دقیق و اصولی شعر هر شاعر، لازم و ضروری است، زیرا صناعات شعری از جمله لوازم مهم سبک سازی هستند که بسامد و چگونگی نوع استفاده از این صناعات در شعر هر شاعر، سبک فردی و منحصر به او را میسازد. تشبیه یکی از مهمترین و محوریترین عناصر در حوزهی علم بلاغت و نشان دهندهی وسعت خیال و زاویهی دید شاعر است. پروین اعتصامی از شاعرانی است که تشبیه در دیوان او جایگاه ویژهای داشته و به دو دستهی فشرده و گسترده تقسیم میگردد؛ مقالة حاضر نیز به بررسی جایگاه و انواع تشبیه از لحاظ ساختار و شکل و مضمون و محتوا در دیوان ایشان میپردازد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و دادهها با استفاده از شیوة تحلیل محتوا بررسی شدهاند و در پایان به شکل نمودارهایی نشان داده شدهاند. نتیجه پژوهش حاکی از آنست که تنوع در عین روانی و سادگی و بسامد بالای تشبیهات حسی به حسی و تشبیهات بلیغ موجب شده که اشعار پروین اعتصامی علاوه بر جذابیت و دلنشین شدن و به راحتی قابل درک و فهم شوند.
پروین اعتصامی
تشبیه
اشعار
بسامد
2016
11
21
73
90
https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_3978_ea5f890dbe5a90dce1426f96e5d972fa.pdf
فصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی
پژوهش های ادبی و بلاغی
2322-3979
2322-3979
1395
4
4
زاهد عالی مقام (صنعت تهکّم در شعر حافظ)
حافظ
حاتمی
دیوان حافظ گنجینهای ارزشمند از شعر ناب فارسی است. در شعر خواجة شیراز نه تنها موضوعات و مضامین، برای همیشه تازه وگستردهاند، بلکه از منظر بلاغت و عناصر زیبایی شناختی، بهرهمندی از صُور خیال، به کارگیری زبان ممتاز، خلق انواع موسیقی، وزنهای زیبا و مطبوع و مانند آن نیز کم نظیر است. بررسی و تحلیل عوامل مختلف زبانی حافظ و استفاده از شیوههای گوناگون در آفرینش محتوای برجسته، امکان شناخت بهتر دریافت تصاویر و توصیفات او به مخاطب می دهد. یکی از شگردهای خاصّ او، نقد اجتماعی و طنز انتقادی است و در این زمینه از انواع طنز استفاده کرده است . تهکّم یا استعارة تهکّمیّه و یا کنایة طنز آمیز و راههای ساخت و پردازش این نوع طنز و هم چنین رابطة تهکّم با تحکّم مورد توجّه پژوهش حاضر قرار گرفتهاست.
شعر فارسی
صنعت بلاغی و فنون ادبی
طنز
تهکّم
نقد اجتماعی
2016
11
21
91
101
https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_4117_127e5eea9ecfe95838a06ad6d4e56587.pdf