دانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39792420141122Narration Center in Prophet Ibrahim (As) Story Based on Genette’s Viewکانون روایت در داستان حضرت ابراهیم (ع) بر اساس دیدگاه ژنت9191884FAسهیلافرهنگیعضو هیئت علمی/دانشگاه پیام نورزینبکاظم پورفارغ التحصیل/کارشناس ارشدJournal Article20141230Narration Center in Prophet Ibrahim ( As ) Story Based on Genette’s View - Abstract - Using story format is one of features of Quran . God has narrated many events in Quran in form of stories in order to invite people to the good life which shows the importance and role of narration in indirect guidance of Humans . Birthday of Prophet Ibrahim ( AS ) has narrated many times in various verses of Quran . This research aims to study the Prophet Ibrahim’s Birthday form Gérard Genette narratology views . Thus, first of all , birthday Of Prophet Ibrahim is mentioned via verses and narrations . Then , Genette’ s narratology levels, i.e . narrations and story . This followed by analyze of related components “grammatical tense” , “theme” and “tones” in the story .Key words : Story , narration center , Prophet Ibrahim ( AS ) , Genette .یکی از ویژگی های قرآن استفاده از قالب داستان است. خداوند متعال بسیاری از وقایع و رویدادها را در قرآن کریم به شکل داستان و برای دعوت مردم به زندگی صالح نقل کرده که بیانگر اهمّیت روایتگری و نقش پررنگ آن در هدایت غیر مستقیم انسان هاست. یکی از داستان هایی که در سوره های متعدّد قرآن آمده ، داستان حضرت ابراهیم (ع) است. این پژوهش در پی آن است که داستان تولّد حضرت ابراهیم (ع) را از دیدگاه روایت شناسی ژرار ژنت بررسی کند. برای این منظور، ابتدا چگونگی تولّد حضرت ابراهیم (ع) با توجّه به آیات و روایت نقل شده است. سپس سطوح روایت شناسی ژنت؛ یعنی روایت ، داستان و عمل روایتی و در ادامه مؤلفه های رابط این سطوح « زمان دستوری »، « وجه و حال و هوا » و « صدا و لحن » در داستان تولّد حضرت ابراهیم (ع) تحلیل و بررسی شده است .https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_1884_bdbe79062ecc6a891bfcd752c01ba1d3.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39792420141122Speech of women in Garshaspnameh basing Searle' s theory«سطوح گفتار زنان در گرشاسبنامه بر مبنای تئوری سرل»20311882FAمریمجلالیعضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتیمعصومهصادقیعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسارJournal Article20141024Speech act in feminine talks Garshaspnameh Including discussions of speech act has created new horizons in analysis and literary criticism. In this article, female talks have been investigated based on classification of speech acts John Searle in Garshaspnameh. According to figures of speech acts in this book, Grshasbnamh can be considered in its special speech.<br />To investigate the effect of speech acts can be non-judgmental, general and sweeping generalizations, as a result of the documentary on the social level, according to the speech act also found in ancient texts and implicitly from another angle, provided a model for the study of the genre. The Conversations are classified based on social class of the speaker in three groups. These groups include women speakers to the social level, superior-subordinate and subordinate to a superior. In addition, speech acts, are investigated according to speakers at the social classes. Results show that the highest levels of social discourses among women with women and women with men. Announcers in the top three, equal and below are sorted. The findings show that most of the discussions at the level of socio-formed Garshaspnameh. Speech acts statements, Representative, co missive, directive and expressive act had used among women’s statements. The absence of such an act of speech, indicates that were not significant the social role of women in society.کنش گفتار از جمله مباحث مطرح شده در تحلیل گفتگو است و در نقد آثار ادبی، افقهای تازهای را ایجاد کرده است. بررسی بافت کنش گفتار در یک متن میتواند مقدمات تحلیل روابط اجتماعی و انسانی افراد در جامعه را فراهم سازد؛ کتاب گرشاسبنامه از جمله متون ارزشمند ادبی است که ساختاری داستانی- حماسی دارد و در قرن پنجم هجری قمری به نظم نوشته شده است. بر اساس کنش گفتاری شخصیتهای موجود در گرشاسبنامه، این اثر را میتوان گفتارمحور به شمار آورد. نوع گفتار گویندگان مؤنث در این کتاب متمایز از دیگر کتابهای همزمان با این دوره است؛ هدف از این پژوهش بررسی کنش گفتار و بازتاب آن در تعیین طبقات اجتماعی زنان موجود در اثر است. با بررسی کنشهای گفتاری این اثر میتوان به دور از قضاوتهای کلی به نتیجهای علمی و مستند دربارهٔ سطوح اجتماعی افراد با توجه به کنش گفتار در متن کهن دست یافت و به تلویح از زاویهای دیگر، الگویی را برای بررسی این نوع ادبی ارائه کرد. در مقالهٔ حاضر ابتدا گفتارهایی که زنان در آن مشارکت داشتهاند بر مبنای دستهبندی کنش گفتار جان سرل استخراج و بررسی گردیده سپس به گفتگوها بر اساس سطوح اجتماعی گویندگان در سه طبقهٔ برتر، برابر و زیردست پرداخته شده است. یافتهها نشان میدهد که اغلب گفتارهای زنان در گرشاسبنامه میان سطوح برابر اجتماعی شکل گرفته است. به علاوه در میان آن ها، کنش «اعلامی» وجود ندارد. عدم وجود چنین کنشی در میان گفتار زنان نشان میدهد که آنان نقش اجتماعی قابل ملاحظه در جامعه نداشتهاند.https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_1882_a3013e2b8ff3973cdb7a481be9b9f3dd.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39792420141122comparative study of moral development from point of kolberg in ghaboosnamehبررسی تطبیقی رشد اخلاقی در قابوسنامه از دیدگاه کلبرگ45321877FAزینبرحمانیاندانشگاه پیام نور0000-0002-2880-4110Journal Article20140526In this paper and stady analytical - descriptive method, Kohlberg`s stages of moral development theory have perspective have reviewed. and then these views have been implemented by Qabus nama. lawrence Kohlberg suggests these stages in three level of the six stages. These include: the level of the PreLcontract, the contract, the Post L contract. The purpose of this comparison is the awareness of the differences and similaritities between the views of these two thinkers.Theresults obtained from this implementation shows that Keikavus Qabus nama is a source of moral growth and in addition to having Kohlberg stages with further steps which arises from religin. Unlike Kohlberg, he doesn`t draw only a variety of stages of moral order. Also on Kohlbergs theory , reaching beyond conventional levels in adults is almost impossible. But in Keikavus view , it is possible to reach this stage based on the laws of God and religin.دراین مقاله با روش تحلیلی- توصیفی نخست به نظریه و دیدگاه کلبرگ در مراحل رشد اخلاقی پرداخته و سپس این نظریات در قابوسنامه مورد تطبیق قرار گرفت.لورنس کلبرگ این مراحل را در سه سطح و شش مرحله بیان می کند که عبارتند از: سطح پیش قراردادی، سطح قرار دادی، سطح فرا قراردادی. هدف از این مقایسه آگاهی از تفاوتها و شباهتهای بین نظریات این دو اندیشمند می باشد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که قابوسنامه عنصرالمعالی به عنوان یک منبع علمی برای رشد اخلاقی علاوه بر دارا بودن مراحل رشد کلبرگ حاوی مراحل بیشتری است که از دین و مذهب نشأت گرفته است. وی برخلاف کلبرگ فقط به ترسیم انواع مراحل رشد اخلاقی بسنده نمی کند بله در مورد شیوه بهره وری از افراد دیگر در مراتب اخلاقی پند و اندرز نیزمیدهد. همچنین بر مبنای نظریه کلبرگ رسیدن به سطح فرا قراردادی در بزرگسالان تقریباً امکان پذیر نمی باشد ولی از نظر عنصرالمعالی با تکیه بر قوانین الهی و مذهب حتّی به این مرحله هم میتوان رسیدhttps://pab.journals.pnu.ac.ir/article_1877_3dfd32f2e1239283c128bbe694caa043.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39792420141122Reflection determinism and the Kalile and Dimne̛hs
Bahram Shahiبازتاب جبر و اختیار در کلیله و دمنۀ بهرامشاهی46571878FAناهید ساداتپزشکیاستادیار-دانشگاه آزاد اسلامی- واحد شوشترفرشتهسجادیدبیر- آموزش و پرورشJournal Article20140601Abstract<br />Literary and cultural exchanges between nations have been common and conventional since the past times; thus the reflection of the plenty of the words and thoughts of a society's philosophers, thinkers, and authors can be observed in other societies. Herein, the cultural and literary exchanges between the two nations, Iran and India, possess an aging history which is because of the two nations' common civilization roots. These two cultures' interactions can be best discovered by studying some of the literary works such as Kelile O Demne. This book is one of the Indian ancient culture's successes wherein the animals have been personalized and live in a world like the human world. Considering the forenamed book, it can be found that believing the philosophical principle determinism in Hinduism on one hand, and propagating the thinkers' determinism thoughts in the sixth century's Iranian society on the other hand, has caused the determinism concept to get known as one of the key and operational concepts of this book; nevertheless, studying the Kelile O Demne book, we face some anecdotes and allegories which have been overshadowed by free will and are indicative of the author's free will thoughts. This paper tries to study this question and probe the author's attitude and his determinism thoughts which have been reflected within the anecdotes.چکیده<br /> تبادلات ادبی و فرهنگی میان ملّتها، از دیرباز امری رایج و مرسوم بوده است، بهگونهای که بازتاب بسیاری از گفتارها و اندیشههای فلاسفه، شعرا و نویسندگان یک جامعه را میتوان در جوامع دیگر مشاهده کرد. در این میان تعامل فرهنگی و ادبی دو ملّت ایران و هند، به دلیل داشتن ریشة تمدنی مشترک از قدمت دیرینهای برخوردار بوده است. تأثیرپذیری این دو فرهنگ را میتوان در بررسی برخی از آثار ادبی از جمله کتاب کلیله و دمنه یافت. در این کتاب حیوانات دارای شخصیّت بوده و در عالمی همانند عالم انسانی زندگی میکنند. با تأمّل در کتاب مذکور میتوان دریافت که اعتقاد به مشرب فلسفی جبر در مذهب هندو از یکسو و رواج اندیشههای جبرگرایانة اشاعره در جامعة ایران قرن ششم از سوی دیگر، سبب شده است تا مضمون جبر به عنوان یکی از مفاهیم کلیدی و کاربردی این کتاب شناخته شود؛ با این وجود در بررسی کتاب کلیله و دمنه با برخی از حکایات و امثال مواجه میشویم که هالهای از اختیار بر آن سایه افکنده و بیانگر اندیشههای اختیارگرایانة نویسنده میباشد. این نوشتار سعی در بررسی این موضوع داشته و به تبیین نگرش نویسنده و تفکّرات جبرگرایانة وی که در خلال حکایات انعکاس یافته است، میپردازد.https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_1878_58bf06feecda7d5ea5889744c98b5912.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39792420141122rhyme in iranian modern poem and his role in the harmonyقافیه در شعرمعاصر و نقش آن در هماهنگی شعر و انتقال مفاهیم58721885FAیعقوبنوروزیگروه زبان و ادبیات فارسی،استادیار،هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد ماکو، ایرانحجت الهقهرمانیمدرس دانشگاه پیام نور واحد پلدشتJournal Article20150224music of the poem contain a collection of phonetic and vocal harmonies and music of rhyme and tonality.the various genre of musics in poem above a musical function have a deep function in supply of meanings.poets with a use of this various genre of music help to the transfer of there emotions , thoughts and meaning.in this connection the function of rhyme is dominant .rhyme as a music the end of distich have a significant role in the meaning.artistic usage of this attribute in poem have a affection in clarity an beauty of poems.with a this iranian modern poets,nima,shamlu,akhavan,gheysar aminpor and hoshange ebtehaj attend to this trait in his poems an affair as well as use a music in the support of emotions and poetic meanings.in the end we result that the modern iranain poets in compare of classic iranian poets specially in the free verse emphasize the music of words.موسیقی شعر مجموعه ای از وزن عروضی،هماهنگی های صوتی و آوایی، و ردیف و قافیه را شامل می شود که با عنوان موسیقی بیرونی،موسیقی درونی و موسیقی کناری شناخته شده اند .هر کدام از این موسیقیهای چندگانه شعر ، علاوه بر غنای موسیقیایی شعر و آهنگین ساختن آن کارکردهای دیگری نیز برعهده دارند،که یکی از اساسی ترین این کارکردها کمک به انتقال مفاهیم و القاء معانی و اندیشه مورد نظر شاعر است.به این معنی که شاعر با بکارگیری اوزان مناسب،هماهنگیهای صوتی و آوایی کلمات ، ردیف و قافیه در پی انتقال اندیشه و مضمون و عاطفه مورد نظر خود است.در این میان نقش قافیه نیز برجسته است ،به این صورت که قافیه به عنوان یکی از انواع موسیقی شعر-موسیقی کناری-در انتقال معانی و مفاهیم نقش ویژه ای برعهده دارد و شاعران بزرگ، از این کارکرد قافیه در انتقال مفاهیم نهایت استفاده را برده اند و بدین صورت در شعر خود ،نوعی هارمونی و هماهنگی که خود مایه زیبایی و درخشش اثرشان شده است ، خلق کرده اند.در این مقاله به اهمیت قافیه در شعرمعاصر و نقش آن در انتقال مفاهیم مورد نظر شاعر و القاء احساس و عاطفه و اندیشه شاعر خواهیم پرداخت .https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_1885_694c22a9c2ee4fec6932e7800344ee59.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39792420141122The sweetheart covering in saadi ghazaliyatپوشش معشوق در غزلیات سعدی73861883FAمهدیاحمدیدانشگاه شهرکرداحمدامیناستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکردJournal Article20141125Literature is even though language result but is influence of society situations. Literary works express environment conditions that had borne in it. With investigation and studying of these literary could reach to the conditions which is governed on time and place in which are created.<br />Sweetheart in Persian Ghazal dignity. The poet enjoys the sweetheart described as common in other descriptions of images and the characterization of causes that the court did not find a clear picture of the morphological characteristics of the sweetheart poets.<br />In this article examined, the type of lover and therefore his sex lyric Saadi, Saadi of the images used in the description of coverage and type of clothing lover that seen in other poems and poets. Saadi's references small and general the issues raised by the lyric Saadi can only be obtain an overall picture of the dress lover. The image is see in the other court poets also. No mention of Saadi to details such as the color and type of clothing.ادبیات هر چند نتیجه زبان است اما از شرایط حاکم بر اجتماع نیز رنگ می پذیرد. آثار ادبی بیان کننده شرایط محیطی هستند که در آن خلق شده اند. با مطالعه و بررسی این گونه آثار می توان به فضای حاکم بر زمان و مکان خلق اثر پی برد.<br />معشوق در غزل فارسی مقامی والا دارد. اما شاعر در توصیف معشوق همانند دیگر تصاویر از توصیف های رایج در زبان بهره می برد و همین نوع توصیف باعث می شود که در دیوان هیچ شاعری نتوان به تصویری روشن از خصوصیات ظاهری معشوقِ شاعر دست پیدا کرد.<br />سعدی در بیان پوشش و نوع لباس معشوق از تصاویری استفاده می کند که در شعرهای دیگر شاعران نیز دیده می شود. در این مقاله نوع پوشش معشوق و در نتیجه جنسیت او در دوران سعدی مورد بررسی قرار گرفت. اشارات سعدی اندک و کلی است. با موارد مطرح شده در غزلیات سعدی تنها می توان تصویری کلی از لباس معشوق به دست آورد. سعدی هیچ اشاره ای به جزئیاتی چون رنگ و نوع لباس ندارد.https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_1883_bbc8e5ed21765efc48d8cc2bd106cccd.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39792420141122Wiewing of Forough Farokh`zad poem and thoughtنگاهی به شعر و فروغ فرخزاد871082063FAمحمدرضابختیاریعضو علمی دانشگاه پیام نور ارومیعJournal Article20141224Abstract<br />By studing her poem set.we can understand her thought and interior life.In this paper we examine the poetic style and thoughts of Forough Farokh`zad. The poems, thoughts and vocabulary blaze in the first set, the "Asir", "Divar" and "Osyan" is a bit immature and weak.in this set whom Forough Farokh`zad by herself later regretted poet, writing in the state of primary narcissism held and trepidation of his poems, is obvious. Forough shortly after this moves to transition and the evolution. The Collection of `Tavalodi Digar ` that looks likes another nascence for herself Compose in this time. The final step in the evolution of Forough poetry achieve the recognition of human excellence and sophistication and integration filled in poems anywhere. Series "Iman Biavarim Be Aghaze Fasle Sard" which was published after the death of Forough Farokh`zad, this period of his life. Forough innovator and has devised a new `Nimayi` style that prompted praise from many writers. He was content not to sacrifice weight and style .Farrokhzad is one of the most popular follower of Nima's poetry that highlighted the role of Iranian women in her poets with her own words that make the poems everlasting light...در بررسی های به عمل آمده معلوم می شود که محققین از زوایای مختلفی شعر و اندیشه فروغ را مورد بررسی قرار داده اند. با مطالعه مجموعه اشعاراو می توان به اندیشه و بطن زندگی او پی برد. اشعار فروغ در سه مجموعه اول یعنی «اسیر»، «دیوار» و «عصیان» کمی ناپخته و سست است. شاعر در آن درحالت خود شیفتگی اولیه به سر میبرد. فروغ مدتی بعد از این مرحله به سمت تکامل پیش می رود و مجموعه «تولدی دیگر»که گویی تولدی دوباره برای فروغ بود می سراید. مرحله آخر، دورهی به تکامل رسیدن اشعار فروغ است که به شناخت والای انسانی دست یافته و پختگی و انسجام در جای جایِ اشعارش موج می زند. مجموعه «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» که بعد از وفات فروغ به چاپ رسید محصول این دوره از زندگی اوست. فروغ بدعت گذار بوده و سبک نیمایی نو را ابداع کرده است که تحسین بسیاری از ادیبان را برانگیخته است. او محتوا و مضمون را قربانی وزن نکرد و در این سبک، افاعیل عروضی را شکست. فروغ فرخزاد با برجسته کردن نقش زن در اشعارش برای نخستین بارموجب مطرح شدن صدای بلند زن ایرانی در شعر معاصر شد.https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_2063_1c93a4e23ec42d82d2f407ba57b691c3.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39792420141122The Evolution of Versification Ghadirieh in Persian Poetryسیر تکوین غدیریهسرایی در شعر فارسی1121312064FAابراهیمواشقانی فراهانیعضو هیات علمی دانشگاه پیام نورسعیدمهریکارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نورJournal Article20150815Important historical events, have deep and lasting impact on the literature and the impact of some of them is such as that creating their own literary type. The historical Ghadir event is one of the most significant events that tied the prophesy of prophets to the province of the Imams and it brought the completion and perfection of the lasting prophecies process . The historical Ghadir Khom event and the province of Imam Ali from the first periods of the formation of the new Persian literature (generally and briefly called Persian literature) became popular to persian writers and poets and quickly created their own genre which in particular , is known as broad as Alevi Poetry. The impact of ghadir event on Persian poetry was fast and deep as the pioneers of Persian poetry such as Kasaie Marvazi are the pioneers of Ghadir poetry,too. And some of the first Persian poets were conversing with other religions such as Daghighi, also looked to this event. They have mentioned it in their poetry. Given the extraordinary importance of ghadir event in Persian poetry, believe that in this article find examples of the Ghadireh poetry by using of analytic - descriptive methods focus on the drawing the evolution of this type of poem in four steps: Khorasani Age, Iraqi Age, Age of moving toward Integration and Integration Age.وقایع مهم تاریخی، تأثیری عمیق و ماندگار بر ادبیات میگذارند و تأثیر برخی از آنها چنان است که موجب ایجاد نوع ادبی خاص خود میشوند. یکی از شاخصترین وقایع از این قبیل، واقعۀ تاریخی و تاریخساز غدیر خم است که نبوّت انبیا را به ولایت امامان(ع) پیوند زد و فرایند دیرپای نبوّت را به اتمام و اکمال و به غایت خویش رسانید. واقعۀ غدیر خم و ولایت حضرت علی(ع) از نخستین ادوار شکلگیری ادبیات فارسی نو که به طور معمول به اختصار، ادبیات فارسی خوانده میشود، در آثار شاعران و نویسندگان پارسیگو وارد شد و بهسرعت، نوعی ادبی ویژۀ خویش را پدید آورد که از آن در صورت وسیعش با عنوان شعر علوی و در حالت خاصترش با عنوان غدیریه یاد میشود. تأثیر واقعۀ غدیر خم بر شعر فارسی چنان سریع و عمیق بود که پیشگامان شعر پارسی از قبیل کسایی مروزی، در عین حال پیشگامان شعر غدیریه نیز هستند و برخی از نخستین شاعران پارسیگو که بر دیگر ادیان بودند از قبیل دقیقی نیز به این واقعه توجه کرده و آن را در شعر خویش یاد کردهاند. نظر به اهمیت فوقالعادۀ واقعۀ غدیر خم در شعر پارسی برآنیم که در این مقاله با جستوجوی نمونههای شعر غدیریه با روش تحلیلی- توصیفی به ترسیم خط سیر تکوینی این نوع شعری در چهار مرحلۀ عصر خراسانی، عصر عراقی، عصر حرکت به سوی یکپارچگی و عصر یکپارچگی بپردازیم.https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_2064_4a154fd8621201c766c3f7ab3eb26ad6.pdf