دانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39796120180220The metonymy role in non-verbal communication of Beihaqi,s historyنقش کنایه در ارتباطهای غیرکلامی تاریخ بیهقی11285301FAمرتضیمحسنیعضوهیات علمی دانشگاه مازندرانسیداسماعیلجعفری پطرودیدانش آموخته گروه زبان و ادبیات فارسیJournal Article20161116Writers and poets to create a work of art of various techniques are helping; An array of traditional rhetoric that is so material that would be a beautiful text. Beihaqi as intelligent a writer to create a living history of various techniques, including nonverbal communication is used. He efficient means of nonverbal communication plan to link these practices with the subject's expression of metonymy. Nonverbal communication consists of all nonverbal stimuli in a communication environment by both the source (transmitter) and its use of the environment there and has potential value for the message sender and recipient. So nonverbal communication or message body, as happens when a person with communication channels, affect another person. This may be intentional or unintentional and can be applied to a wide range of phenomena that covers a wide area, from the expression of the face and body pointing to the fashion and status symbols, from dance and drama to play music and mute.<br />In this Essay, after introducing the components of nonverbal communication and the importance of the role of metaphor in relation to the extraction and analysis were discussed. The researcher is that the various components , the physical appearance of the person's social status and position , preparing for work , courage and militancy , dandyism and charm ...and gesture component for supporting and in favor of the person , hate the demotion , showing the power and grandeur , and had the highest frequency .بیهقی به عنوان نویسندهای هوشمند برای آفرینش تاریخی زنده از شگردهای گونهگونی ازجمله ارتباط غیرکلامی بهره برده است. وی برای طرح مؤثرتر معنا با ارتباط غیرکلامی به پیوند این شیوه با استفاده از دستمایههای بیانی از جمله کنایه پرداختهاست. ارتباط غیرکلامی عبارت است از تمامی محرّکهای غیرکلامی در یک محیط ارتباطی که هم به وسیلهی منبع (فرستنده) و هم استفادهی آن از محیط به وجود میآید و دارای ارزش پیامی بالقوّه برای فرستنده و گیرنده است. این امر ممکن است عمدی یا غیرعمدی باشد و میتواند به دامنهی وسیعی از پدیدهها اطلاق شود که حوزهی گستردهای را در بر میگیرد؛ از بیان چهرهای و اشارهی اندامی تا مُد و نمادهای وضعیتی، از رقص و نمایش تا موسیقی و لالبازی. <br />دراین مقاله پس از معرفی مؤلّفههای ارتباط غیرکلامی و اهمیت نقش کنایه در این ارتباطها به استخراج و تحلیل آنها پرداخته شد. دستاورد پژوهش ناظر براین است که از میان مؤلّفههای مختلف، مؤلّفهی اشاره و حرکت به دلیل حمایت و طرفداری از شخص موردنظر، نفرت به علت تنزّل مقام، نشان دادن قدرت و اُبُهت و... بالاترین بسامد و مؤلّفهی زمان به دلیل عجله و شتاب کمترین بسامد را داشته است.https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_5301_e262bbb0589ff57145c229bd5b6a3aa2.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39796120180220A Critique on the Book of ‘Mashateh Bekr Sokhan’ (A Report on the Eight Stories of the Divan of Khaghani Sharvani) by Dr. Ahmad Ghanipour Malekshahنقدی بر کتاب مشّاطۀ بکر سخن (گزارش هشت قصیده از دیوان خاقانی شروانی) به کوشش دکتر احمد غنیپور ملکشاه29415415FAاکبرحیدریاندانشگاه فردوسی مشهد0000-0001-9733-2033سید جوادمرتضاییدانشگاه فردوسی مشهد- دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی- گروه زبان و ادبیات فارسی.نیلوفرجعفرزادهدانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20180214This article is about critical review of the Book of ‘Mashateh Bekr Sokhan’ (A Report on the Eight Stories of Divan of Khaghani Sharvani) by Dr. Ahmad Ghanipour Malekshah. n this paper, we will show that for some reasons, such as lack of research in the history of the research, tolerance and latitude, the failure to cite all references and misunderstandings of parts of the text, the present text is not reliable and its shortcomings needs to be revised and redefined to increase its richness.<br />Also, since this book of has been prepared to explain a number of Khaghani idols, it is necessary to study this book parallel to the other one; therefore, in the first part of the article, we review the book and the field of critique of structure and in the second part of the criticizing of describing the content of the book has been considered and then the shortcomings of each one has been examined.مقالۀ حاضر، به بررسی انتقادی کتاب مشّاطۀ بکر سخن (گزارش هشت قصیده از دیوان خاقانی شروانی) به کوشش دکتر احمد غنیپور ملکشاه اختصاص دارد. در این مقاله نشان خواهیم داد که به دلایلی ازجمله عدم تحقیق بایسته در پیشینۀ تحقیق، تسامح و سهلانگاری، عدم احصای کلّ اشارات و نیز بدفهمیهای قسمتهایی از متن، متن گُزیدۀ حاضر چندان قابل اعتماد نیست و کاستیهای آن احتیاج به بازبینی و اصلاح مجدد دارد تا هرچه بیشتر به غنای آن افزوده شود. همچنین از آنجایی که کتاب مشّاطۀ بکر سخن، برای توضیح پاره-ای از قصاید خاقانی تهیّه شده و بخش قابل توجّهی از آن در شروح دیگر دیوان خاقانی آمده است، بررسی این کتاب به موازات شروح دیگر ضرورت دارد؛ بنابراین، در بخش نخست مقاله به بررسی کتاب در حوزۀ نقد ساختار و در بخش دوم مقاله به نقد شرح در حوزۀ محتوای کتاب پرداخته شده و مزایا و کاستیهای هریک مورد بررسی قرار گرفته است.<br />x x x x x x x x x x x x x x x x x x xhttps://pab.journals.pnu.ac.ir/article_5415_3cc83a42de78d4d27ac68a799cdce2dd.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39796120180220Bridge over illustrations innovative, Rhetorical And Eidolon In poetry Khaghaniپلی بر تصاویر بدیع، صنایع بدیعی و صور خیال در شعر خاقانی41585416FAسیدعلیکرامتی مقدمدانشگاه فرهنگیانJournal Article20180309Technical poem is one of the most difficult and most complex style of Persian poetry that was introduced in the sixth century. Khaghani si of the greatest poet of this style . One question that arises is that Khaghani What manner of rhetorical taken from advantage sciences and this what effect has on his poetry? Books and articles written on poetry style and difficulty of the Khaghani poems But because of the widespread the poems And varied themes and difficulty Khaghani poems still it is necessary that Researchers to pay investigation to resolve the complexity and the difficulty of his poetic . New research on the Khaghani and his poetry will help to readers would connect more with language and Khaghani poetry and will understand better them. Khaghani is used Of the imagination in particular ways to create amazing new illustrations in his poems. Although this innovation led to the complexity in his poems, but in terms of artistic and literary creation is very significant. In this article has been explained examples of the Khaghani poems , his rhetoric in poetry by providing And is reviewed in the Technical style of the great poet. In the following has Been investigated some of the difficulty of poetry And the causes of this complexity.شعر فنی یکی از دشوارترین و پیچیدهترین سبکهای شعر فارسی است که در قرن ششم رواج یافت. خاقانی از بزرگترین شاعران این سبک به شمار میرود. یکی از سئوالاتی که مطرح میشود این که خاقانی به چه شیوهای از علوم بلاغی بهره گرفته و این کاربرد چه تأثیری بر شعر او گذاشته است؟ کتابها و مقالات زیادی پیرامون سبک شعر خاقانی و دشواریهای شعری او نوشته شده است ولی به دلیل گستردگی اشعار و مضامین متنوع و دیر فهم بودن اشعار خاقانی هنوز این ضرورت وجود دارد که پژوهشگران به تحقیق و تفحص بپردازند و پیچیدگیها و دشواریهای شعری او را برطرف نمایند. انجام پژوهشهای جدید دربارۀ خاقانی و اشعار او سبب میشود که خوانندگان بتوانند با زبان و شعر خاقانی ارتباط بیشتری برقرار کنند و آنها را بهتر درک کنند. خاقانی برای خلق تصاویر بدیع و شگفتانگیز در اشعار خویش از صنایع بدیعی و صور خیال به شیوههایی خاص بهره برده است. اگرچه این بدیعگویی سبب پیچیدگی اشعار او شده ولی به لحاظ هنری و آفرینش ادبی بسیار درخور توجه است. در این مقاله با ارائۀ نمونههایی از اشعار خاقانی، لفظپردازیهای او در شعر تبیین شده و جایگاه این شاعر سترگ در سبک فنی نقد و بررسی شده است. در ادامه برخی از دشواریهای شعری، علل این مغلقگویی و پیچیدگی بررسی شده است.https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_5416_1e0aae891a2ec1f4e003fb03dacc311c.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39796120180220The women in mirror image of Persian novels
The comparison of the role of women in three Persian novels: “I will turn off the lights” by Zoya Pirzad, “Don’t worry” by Mahsa Mohebali and “Bibi Shahrzad” by Shiva Arastoueiزن در آیینۀ رمان مقایسۀ نقش زنان در سه رمان فارسی چراغها را من خاموش میکنم نوشتهی زویا پیرزاد؛ نگران نباش از مهسا محبعلی و بیبی شهرزاد اثر شیوا ارسطویی59845417FAحسینخسرویعضو هیات علمیمژگانکیوانیدانشگاه آزاد اسلامی ، شهرکرد، ایرانJournal Article20170509Women and their problems are important topics in today’s society. The aim of this study is considering women’s views towards their position in Iran. The importance of the study is recognizing the role of women in contemporary era by reflecting their own views. This research examines three famous Persian Novels; “I will turn off the lights” by Zoya Pirzad (2001), “Bibi Shahrzad” by Shiva Arastouei (2004) and “Don’t worry” by Mahsa Mohebali (2008). Data is analyzed qualitatively. Among these three women novelists, Zoya Pirzad depicted women’s role in the 1960s and showed that in the decade Persian women began to achieve their identity and individualism; they figured out that they should pay attention to their needs and wants. They started to regain their abused rights in private and public domain. Shiva Arastouei in “Bibi Shahrzad” highlighted the patriarchal role in Iranian contemporary history. She generalized this fact to the whole history of Iran through historical and symbolic methods. Mahsa Mohebali in “Don’t worry” portrayed some social disorders common in the present century; issues such as addiction, alcoholism, fashion and consumerism.زنان و مسائل آنها از موضوعات مهم در جامعهی امروز است. هدف از نگارش این مقاله، بررسی نگاه زنانِ نویسنده به موقعیت زن در جامعهی ایرانی است. اهمیت و ضرورت این پژوهش در این است که میتوان به جایگاه زنان در دورهی معاصر از نگاه خود زنان پیبرد. این تحقیق و بررسی در سه رمان مشهور فارسی انجام شده است؛ رمانهای: «چراغها را من خاموش میکنم» اثر زویا پیرزاد (1380)، «بیبی شهرزاد» از شیوا ارسطویی(1383) و «نگران نباش» نوشتهی مهسا محبعلی(1387). در میانِ این سه بانوی نویسنده، زویا پیرزاد موقعیت زن را در دههی چهل شمسی به تصویر کشیده و نشان داده که این دهه آغازِ دستیابی زن ایرانی به هویت و فردیت است. شیوا ارسطویی در رمان بیبی شهرزاد، موضوع مردسالاری را در تاریخ معاصر ایران مورد توجه قرار داده و با استفاده از شیوهی گذشتهنگری و نمادپردازی، این امر را به کل تاریخ جامعهی ایرانی مربوط دانسته است. مهسا محبعلی نیز در رمان نگران نباش، برخی از معضلات اجتماعی را که زن در دورهی معاصر به آنها گرفتار شده نشان میدهد.https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_5417_9f101ff719f6f467752e7bdd99cfac14.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39796120180220analysis of rhetorical practices by declaring geography in shaanid sanai and badr chachiتحلیل و بررسی شگردهای بلاغی با اعلام جغرافیایی در قصاید سنایی و بدر چاچی85945428FAاشرفقنبریدانشگاه پیام نور اهواز، اهواز، ایرانعلی محمدگیتی فروزدانشگاه پیام نور اهواز/ایرانJournal Article20181203Abstract:<br />Poets have used geographic declaration as a tool for theme-making and terms-creating. They has always created many beautiful poetry in their poems in various ways. Also, they have created various rhetorical practices with different methods. One of the methods to create poetic and rhetorical illustrations, is making use of geographical declarations. Sanaei and Badar Chachi are among the poets who have used these practices in their own ballades. In this research, it has been attempted to present a clear definition of rhetorical practices, declarations of geography in the ballades of Sanaei and Badr Chachi and to offer the frequency of each one. This research is analytical-descriptive and presented with a table. In total, the studied verses in sanaei’s ballades had the most frequency of use of these rhetorical technics is Mor’at-Nazir (Observing the correspondance). And Badar Chachi, in total, also has the highest frequency with his instrument of metaphors.شاعران، اعلام جغرافیایی را دستمایه مضمونسازی و آرایه-پردازی نمودهاند و همواره به شیوههای گوناگون در شعر خود دست به خلق تصاویر زیبای شعری زدهاند و یا اینکه با روش-های مختلف شگردهای بلاغی گوناگون آفریدهاند.<br />یکی از این روشها خلق تصاویر شعری با استفاده از شگردهای بلاغی و بهرهگیری از اعلام جغرافیایی است. سنایی و بدر چاچی از جمله شاعرانی هستند که در قصاید خود از این شیوهها بهره بردهاند. در این مقاله تلاش شده است که با ارائه تعریف مشخص از شگردهای بلاغی، اعلام جغرافیایی موجود در قصاید سنایی و بدر چاچی معرفی و بسامد هرکدام از این اعلام ارائه گردد. در این مقاله بهصورت تحلیلی- توصیفی و با ارائه جدول انجام شده است که بسامد و کارکردهای هنری بر مضمونآفرینیهای شاعرانه با اعلام جغرافیایی در دیوان سنایی و بدر چاچی تبیین شده است. براساس پژوهش انجام شده سنایی از اعلام جغرافیایی بیشتر در آرایه مراعاتالنظیر و بدر چاچی از آن بیشتر بهعنوان استعاره استفاده کرده است.https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_5428_0571d83a1a1e4f2ffed1c805355a5b82.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39796120180220Verbal Humor in F'arano poetry of Akbar Eksirطنز کلامی در شعر فرانوی اکبر اکسیر951075429FAسهیلافرهنگیعضو هیئت علمی/دانشگاه پیام نوراکبرجعفریدبیر/ آموزش و پرورشJournal Article20180310Akbar Eksir is one of contemporary poet that has used satire intellectually and compassionately to reform disorders and abnormalities in society. He use F'arano poetry which is Succinct, tangible, simple, far from complex imagination and related to todays’ human concerns. Here, six poems out of Akbar Eksir’s six set of F'arano’s poems was studied and analyzed. The theory include six basic variables such as script oppositions, logical mechanism, position, goal, narration style and language. Results show that script oppositions and logical mechanism are effective factors in F'arano poetry structure. Also in a satire poem, some times two or more script oppositions are observed that in order to analyze heterogeneity among them some logical mechanisms are used. Research indings show that Eksir usees simple narration and daily conversation more in his poems, also in more studied ones person is not a goal but a concern, a group or all humans are critisized by poet.اکبر اکسیر از شاعران معاصر است که هوشمندانه و دلسوزانه از طنز برای اصلاح نابسامانیها و ناهنجاریهای جامعه بهره میگیرد. او از قالب شعر فرانو -که شعری است موجز، ملموس، ساده، به دور از خیالپردازیهای پیچیده و متناسب با دغدغههای بشر امروز- استفاده میکند. در این مقاله شش نمونه شعر از شش مجموعة فرانوی اکبر اکسیر براساس نظریة عمومی طنز کلامی بررسی و تحلیل شده است. این نظریه شامل شش متغیّر پایة تقابل انگاره، مکانیسم منطقی، موقعیت، هدف، شیوة روایت و زبان است. نتایج تحقیق نشان میدهد که دو متغیّر تقابل انگاره و مکانیسم منطقی از عوامل مؤثّر در ساختار شعر فرانو محسوب میشوند. همچنین در یک شعر، گاه چندین تقابل انگاره دیده میشود که برای تحلیل عدم تجانس بین آنها از چندین مکانیسم منطقی استفاده شده است. یافتههای تحقیق بیانگر آن است که اکسیر از روایتهای ساده و زبان روزمرّه بیشتر بهره میگیرد و در بیشتر شعرهای فرانویِ بررسیشده، هدف، یک شخص نیست، بلکه یک معضل، یک گروه و گاه همة انسانها مورد انتقاد شاعر هستند.https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_5429_c36c2c4f5b970dcd6c8a21015207735a.pdf