دانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39794120160220Rhetoric of Rumi Speech and the horizion of human cognitionبلاغت سخن مولانا و آفاق معرفت انسانی9192501FAمحمد مهدیناصحاستاد بازنشسته دانشگاه فردوسیJournal Article20160213<br />Abstract<br />During some steps of conduct, humankind, take spiritual experience for increase from material world to Inner inspiration world. The principle of human evolution will be related with this kind of conduct. Therefore, humankind migrates in spiritual world from point to point for take inner revelation. In this change, Human nature appears and all of people will be try for taking excellent version of humankind. In this Paper, cognitive aspects of human behaviors have been extracted from best poems of the best Persian poets. In the most of samples has been shown that the mysticism cognition of humankind level is over materialistic aspects. <br /><br />در طیّ وادیهای مختلف سلوک است که آدمی با سیر در آفاق و انفس تجربههای روحانی خود را به مدد می طلبد تا از عالم ظاهر و صورت طبیعت به مرحله وحی و الهام درونی برسد. اصل تکامل انسان مربوط به چنین سیرو سلوکی دانسته شده است، بدین معنی که آدمی در یک سیر باطنی و مهاجرت روحانی بر آن می شود تا از جایی به جایی رود و در خود سفر کند و تحوّل پذیرد. در این تغییر و تحول است که ماهیت انسانی ظهور پیدا می کند و هر کسی می کوشد تا خود را بدان صورت کامل و نسخۀ برتر که مظهر عالی بنی نوع است نزدیک کند. در این مقاله جنبه های شناختی معرفت انسانی از لابلای اشعار شاعران برجسته فارسی زبان استخراج شده است. بیشتر تمثیل های این پژوهش نشان دهنده آن است که انسان فراتر از اندیشه های اومانیستی و قید و بندهای ماتریالیستی محدود کننده بوده و درک ویژگیهای پنهان او مستلزم چشیدن طعم اندیشه های ناب عرفان اسلامی و آثار شاعران و نویسندگان فارسی زبان است.دانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39794120160220Aesthetic look to the phonetic structure of the poem, Mohammad Reza Shafiee Kadkaniنگاهی زیباشناختی به ساختار آوایی شعر محمدرضا شفیعی کدکنی20422576FAمسعودروحانیدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندرانJournal Article20151121Structuralists believe that The basis of poem is structure. And structure Considered to be a set of interrelated elements Constituting a total. One of the major structures of literary language Has long been And prosperity in the new literary criticism in the literature about the West has been considered, is phonetic structure. In other words, The new structural studies, Superstructure is of more importance.<br />In this study to investigate the superstructure (phonetic structure) and the exact classification of all methods of forming the structure of the poem deals with Mohammad Reza Shafiee Kadkani and Mentioned to Literary industry that have a role in shaping the phonetic structure. shafiee is one of contemporary poets that has Classical and nimaee form of poems. the colection Hezare dovom ahooye koohi is indicated that he use the Multiple language capabilities could be strengthened The musical aspect of poetry. The phonetic construction of three levels: phonetic balance, Lexical balance and syntax balance is very interesting in Shafiee poetry. application in various industries such as types of repeat procedures, Rhyme, Pun and using the elements of music(Outer, inner, aside ...) has added a beautiful of phonetic structure shafiee kadkani’s poem. He looks at the special features of different components forming the word –Phoneme to sentence- has outstanding aesthetic and artistic beauty of the poetry.ساختگرایان بر این باورند که اساس شعر، ساختار آن است و ساختار، به مجموعهی ارتباط متقابل اجزا و عناصر تشکیل دهندهی یک کل تلقی میشود. یکی از ساختارهای عمده زبان ادبی که از دیرباز مطرح بوده و در دوره شکوفایی نقد ادبی جدید در ادبیات غرب مورد توجه قرار گرفته است، ساختار آوایی است؛ به عبارت دیگر، در بررسیهای ساختاری جدید، روساخت اثر اهمیت بیشتری یافته است. هدف شعر چیزی نیست مگر همنوایی و هماهنگی میان عناصر شعری و یکی از راههای ایجاد این همگونی و همسنگی، ساختار آوایی شعر است. <br />این جستار به بررسی ساختار آوایی (روساخت) و دستهبندی دقیق روشهای تشکیلدهندهی این ساختار در شعر محمدرضا شفیعی کدکنی(م. سرشک) پرداخته و به آرایههایی که در شکلگیری ساختار آوایی نقش داشتهاند، اشاره نموده است. شفیعی کدکنی یکی از شاعران معاصر است که اشعاری در قالبهای کلاسیک و نیمایی دارد. دفتر ‹هزاره دوم آهوی کوهی› بیانگر آن است که او با استفاده از امکانات متعدد زبانی، توانسته جنبهی موسیقایی شعرش را تقویت نماید. ساخت آوایی که در سه سطح: توازن آوایی، توازن واژگانی و توازن نحوی رخ میدهد در شعر شفیعی بسیار مورد توجه است؛ کاربرد آرایه-های گوناگون زبانی مانند انواع روشهای تکرار، تسجیع و تجنیس و استفاده از عناصر ایجاد موسیقی (بیرونی، درونی و کناری) بر زیبایی ساختار آوایی شعر شفیعی کدکنی افزوده است. وی با نگاهی ویژه به امکانات اجزای مختلف تشکیلدهندهی کلام -از واج تا جمله- جنبهی زیباییشناسیک و هنری شعرش را برجسته نموده است.دانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39794120160220Analysis of the aesthetic use of metaphor in poetry of Nasime Shomalبررسی و تحلیل زیبایی شناسی کاربرد کنایه در شعر نسیم شمال43562519FAسیدعلیسراجاستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نورعلیرحیمیان پوردانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد گچساراننوش آفرینکرمیدانشجوی کارشناسی ارشد رشتۀ زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یاسوجJournal Article20151114Syed Ashraf aldin-Gilani known as the Nasim Shomal, is poets that poetry and poetry in his mission to portray social problems and political themes. Despite repression and tyranny of authoritarian Qajar ruler, His human thoughts and ideas of freedom with humor and irony, using rhetorical techniques, in particular metaphor, to hear experts deliver community. Irony is one of the most beautiful and the most accurate speech and artistic modes louder than truth because in irony mind the requirements to be transferred. The present study is based on descriptive - analytical, tried to analyzed the aesthetic irony in the lyrics poems of Nasim Shomal. <br />The results show that Ashraf Aldin like other poets of this land for their stated purpose, his poetry has been decorated with figures of speech. For political reasons and the repression of the Nasime Shomal on his time, and sometimes because of the beauty of speech and more effective use of the metaphor figure of speech. The irony of today's high frequency Court because of the slang and market. Purpose of the most of these allusions, King and de facto aristocracy and the clergy noblesse West has appeared and imitators.سید اشرف الدین گیلانی معروف به نسیم شمال از شاعران برجسته عصر مشروطه است که شعر و رسالت شاعری خود را در به تصویر کشیدن مشکلات اجتماعی و جریانهای سیاسی عصرخویش به کار گرفت. با وجود خفقان و استبداد حکام خودکامه قاجار، وی توانست افکار انسانی و اندیشه های آزادی خواهانهی خود را با زبان طنز و با استفاده از فنون بلاغی به ویژه کنایه، به گوش بیداردلان جامعه برساند، کنایه هایی که بیشتر به رنگ سیاست تجسم یافتند. پژوهش حاضر بر آن است با تکیه بر شیوهی توصیفی – تحلیلی، زیبایی شناسی کنایه را در اشعار نسیم شمال بررسی کند. اجمالا یافته های تحقیق نشان میدهد اشرف الدین همچون شاعران دیگر این سرزمین برای بیان مقاصد خود، اشعارش را با آرایه های ادبی مزین کرده است. نسیم شمال به دلایل سیاسی و خفقان حاکم بر زمانه خویش، و گاه به دلیل زیبایی سخن و تأثیرگذاری بیشتر از آرایه ادبی کنایه استفاده کرده است. مفاهیم کنایه در دیوان نسیم شمال نسبت به دورههای ماقبل متفاوت است و رنگ و بوی سیاست به خود میگیرند. کنایه های امروزی در دیوان بسامد بالایی دارد و دلیل آن انتخاب زبان عامیانه وکوچه و بازار است. مکنی عنه غالب این کنایات، شاه و عمال حکومتی اشراف زاده ها و آخوند نمایان و مقلدان غرب زده است.دانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39794120160220Relationship association of ideas and thoughts Congeriesارتباط مراعاتالنظیر و تداعی معانی و سیر تحوّل آنها57752520FAحمیدرضاخوارزمیاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید باهنر کرمانJournal Article20150913According to the association of ideas and thoughts, ideas, concepts, feelings and words that have the ability to call each other, based on the law of similarity, proximity, conflict and remind each other. What comes through association to the artist, he is rooted in the individual and collective unconscious. Congeries is the use of two or more words together to form fit. Congeries is part of the beauty literally. Association in the field of psychology. These two terrms are related together. This research try to answer that how is this two relative. To achieve this the evolution of these two is explored. And various approaches to them during different times, along with an analysis of the trends identified then the similarities and differences between is expressed, And the result is some things fit together from literary traditions, and others come from association. This fundamental research and many of the details of the study were collected through library and all of these cases, after sorting, the analysis is presented.<br />Key world: association of ideas, congeries, Comparison, evolutionبر اساس تداعی معانی وافکار اندیشهها، مفاهیم، احساسات و واژههایی که قابلیّت فراخوانی یکدیگر را داشته باشند، بر مبنای قانون تشابه، مجاورت، تضاد و ... یکدیگر را تداعی میکنند. آنچه از طریق تداعی به ذهن هنرمند وارد میشود، ریشه در ناخودآگاه فردی و اجتماعی او دارد. مراعاتالنظیر آوردن دو یا چند واژه که با هم به نوعی تناسب داشتهباشند. آرایۀ تناسب که در حوزۀ بدیع لفظی است و علم تداعی معانی که در حوزۀ روانشناسی است، باهم ارتباط دارند. این پژوهش در پی پاسخ به چگونگی ارتباط این دو است. برای رسیدن به این امر ابتدا سیر تحول این دو مورد کاویده شده است تا رویکردهای مختلف نسبت به آنها در طی زمانهای مختلف، همراه با تحلیل این رویکردها مشخّص شود؛ سپس به وجه اشتراک و تفاوت آن دو پرداخته شده و این نتیجه حاصل شده است که امور متناسب با هم برخی حاصل سنتهای ادبی است و برخی دیگر از امور متداعی شده سرچشمه میگیرند. این پژوهش بنیادی است و بسیاری از اطلاعات مربوط به پژوهش، از طریق روش کتابخانهای گردآوری شده و همۀ این موارد بعد از طبقه بندی، به صورت تحلیلی ارائه گردیده استدانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39794120160220Binary oppositions and its functions in the odes of Nasir Khusrawتقابلهای دوگانه و کارکردهای معنایی آن در قصاید ناصر خسرو76932502FAمریمحقیاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نورJournal Article20160216abstract<br />Binary oppositions is one of the most important issues in linguistic study that with respect to it, structuralist critics analysis literary text. These Binary oppositions that have played an important role in the beauty and structural integrity of poem, has widespread use in poetry of Nasir Khusraw (poet and author of the fifth century); and we can regard it as an important character in Nasir Khusraw’ poetic style. Nasir Khusraw almost uses binary oppositions for boasting, proselytizing religion Ismaili, advice and criticism from his contemporaries time and people and his enemies. Therefore, study of these binary oppositions help us to better and deeper understanding of poetry of Nasir Khusraw and his character and the contemporary society of Nasir Khusraw in the fifth century . In this article, attempts are made to refer to the most important binary oppositions in the Diwan of Nasir Khusraw and study and analyze them.چکیده<br />تقابلهای دوگانه از مباحث مهم زبانشناسی و نشانهشناسی است که منتقدان ساختارگرا با توجه به آن به نقد و تحلیل متون ادبی میپردازند. این تقابلها که نقش مهمی در زیبایی و انسجام ساختاری و محتوایی متون ادبی ایفا میکنند، کاربرد بسیار گستردهای در شعر ناصر خسرو (شاعر و نویسنده برجستهی قرن پنجم) دارند؛ به گونهای که میتوان آن را از ویژگیهای بارز سبک شعری او قلمداد کرد. ناصر خسرو اغلب از این تقابلها در جهت مفاخره، تبلیغ دین اسماعیلیه (باطنیه)، پند و اندرز و نیز انتقاد از روزگار و مردمان همعصر خود بهره برده است و به همین جهت، بررسی این تقابلها به شناخت بهتر شعر و شخصیت ناصر خسرو و اوضاع جامعهی او کمک میکند. در این مقاله که به روش کتابخانهای و تحلیل محتوا نگاشته شده است سعی شده است مهمترین تقابلهای دوگانه مستعمل در دیوان ناصر خسرو مورد بررسی قرار گیرد و دلایل کاربرد آنها تبیین شود.دانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39794120160220Whatever your non- virtual presentation
(The common and uncommon aspects of Molavi and Ibn Arabic About pantheism)غیر تو هر چه هست سراب و نمایش است (بازنمایی وجوه همسانی و ناهمسانی نظرگاه مولوی و ابن عربی در باب وحدت وجود)941122294FAحجت اللههمتیعضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء (ص) بهبهانمحمدحسینخانمحمدیدانشیار و مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ارومیهJournal Article20150601Many researchers , AbnRby second half of the influential thinkers of Islam . Rumi 's works reflect this fact . This research investigated the mystic mystical aspects of consistency and NahmsanyHay opinion , has worked on the basic concept of " pantheistic " emphasize .<br />The problem centered on God , all things according to God , poverty and the need for all things to him , his grip on the universe and " our active Ysha’ " perfect human being and invoking a topic for discussion about the " unity " which is the basis of all mystical schools is to melt will reduce . Tfarqy between God and the souls of men , according to the principles AbnRby any later this year , and the manifestations of God's creation , there is a continuing imperative later this year. On the whole , the unity of thought AbnRby as outlined in the " creation of the universe is also the creator of the universe<br />But according to Iranian belief in the unity of existence , the existence of the Divine excellence at amortized evenly. Rumi expressed in pantheistic concept of tourism as a person of God. God's presence in his poems about ghosts and strange sense of eternity and the idea of reincarnation may have seen the original screwاین جستار در بررسی وجوه همسانی و ناهمسانی <br />دیدگاه های عرفانی ابن عربی و مولوی، تلاش کرده است بر مقوله بنیادی «وحدت وجودی» تأکید نماید. مسئلة خدا محوری، استناد همه امور به خدا، فقر و احتیاج همه اشیا به او، سیطره او بر کل هستی و «فعال ما یشاء» بودن او و پیش کشیدن مبحث انسان کامل زمینه مناسبی برای بحث «وحدت وجود» که اساس همه مکاتب عرفانی است؛ فراهم میآورد. طبق اصول ابنعربی هر گونه تفارقی بین خدا و ارواح آدمیان از میان می-رود و مظاهر آفرینش به نوعی استمرار وجود الهی بشمار می-رود. در کل، نظام فکری ابنعربی با عنوان وحدت وجود در این جمله خلاصه شده «هستی آفریدگان عین هستی آفریدگار است». اما به موجب باورهای ایرانی در امر وحدت وجود، این وجود کل است که در ذات باری تعالی مستهلک میشود. در اشعار مولوی نیز می توان مقولة وحدت وجودی را یافت اما با رویکردی متفاوت از ابن عربی. مولانا تحت تأثیر اسلاف خویش از اینکه به وحدت وجود جنبه نظری و فنی بدهد پرهیز داشته و این مقوله را به عنوان یک "واقعیت شهودی" و فارغ از طول و تفصیل های آن نزد ابن عربی مطرح می کند.دانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39794120160220Analytical investigation of polo in Persian poems ,emphasizing on that part of Shahnameh Ferdosi which is about the exhibition of the skills of Siyavash before Afrasiyab(بررسی تحلیلی چوگان در اشعار فارسی با تکیه بر بخش" هنر نمودن سیاوش پیش افراسیاب" شاهنامة فردوسی)1131272503FAمرجانابراهیمی کوهبنانیمدرس مراکز عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی زرند و کرمان و فنی حرفه ای کوهبنان و دانشگاه پیام نور کوهبنان دبیر آموزش و پرورش کوهبنانعبدالحسینابراهیمی کوهبنانیمدرّس مرکز آموزش عالی غیرانتفاعی افضل کرمانی دبیر آموزش و پرورش کوهبنان.Journal Article20160219Polo (Chogan) was an exhilarating and purposeful sport in the ancient Iran( Persia) and unfortunately today, this sport is ignored. Considering the fact that the rich Persian literature is among the most authentic sources of knowledge for studying the precious culture and civilization of Iran ,this research intends to demonstrate the Iranian identity of polo ,using poetical proof ,especially by analyzing some verses of the book of the kings (Shah Nameh), <br />This research found that poets were completely familiar with Chogan (polo sport) and they actually used some of the polo idioms in their poems in different forms such as simile and allusion and they have clarified that polo is not related to the Torks and they have shown that it is an Iranian sport.<br />Ferdosi had a comprehensive attitude to polo sport and he cared about everything in this sport even subjects that are among today`s sport subjects ,including sport psychology and sport sociology ,music and sport, in describing the polo competition between Iran and Turan, Ferdosi paid a great attention to these things.چوگان یکی از ورزشهای نشاطآور و هدفدار ایران باستان است که امروزه مورد بی مهری قرار گرفته است. از آنجا که ادبیّات غنی فارسی از جمله معتبرترین منابع برای مطالعة فرهنگ و تمدّن پربار ایران زمین است؛ در این پژوهش سعی برآن است تا با استناد به شواهد شعری، علیالخصوص شاهنامة فردوسی و تجزیه و تحلیل برخی ابیات آن، هویّت ایرانی ورزش چوگان، روشن شود.<br /> از یافته های مهم این پژوهش می توان به آشنایی کامل شاعران با ورزش چوگان و استفاده از اصطلاحات ویژة آن در اشعار فارسی، کاربردهای متفاوت ادبی آن، ازجمله تشبیه و کنایه، رفع ابهام ارتباط چوگان و ترکان در برخی ابیات، نگاه همه جانبة فردوسی به ورزش چوگان از جزئی ترین موارد تا کلّی ترین مفاهیم آن، حتّی توجّه خاص به موضوعاتی که جزو مباحث امروزی ورزش هستند؛ از جمله: روانشناسی ورزش، جامعه شناسی ورزش، موسیقی و ورزش و... در توصیف مسابقة چوگان بین ایران و توران و ... اشاره کرد.دانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39794120160220Analyzing elements of story of "The devil and miss prym" by Paulo Coelhoبررسی عناصر داستانی، در داستان "شیطان و دوشیزه پریم" اثر پائولو کوئیلیو1281462521FAاکبرشاملواستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نوراحمدمحمدیکارشاس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ادبیات پیام نورمریممرادیدانش آموخته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ادبیات پیام نورJournal Article20160201Abstract <br /> A story, is a piece of life events (real or imaginary) settled in time and space rope deliberately. The author's focused mind has liberated reports on such events in the cage of the author's fancy thought, which have been from wandering within infinite entity in order to share their narration with readers, which is the author's art. In literature, story is manifestation of those author's creativity who is welcomed by readers in creating new narrative works. Paulo Coelho amongst these contemporary author's. To analyze element of stories structuralisticly make study of thoughts dominating such works possible. And this possibility takes us through spirals of author's minds. "The devil and miss prym" is told in relation to the conflicts between forces of nobility and filth, how characters treat the subject of power, and the selectivity. This paper with descriptive-analytical method relates to structural analysis, trying to analyze and describe elements constituting the story.چکیده <br />داستان، برشی از رخدادهای زندگی (واقعی یا خیالی) در قفس خیال انگیز فکر نویسنده است که آگاهانه در کمند زمان و مکان آرام گرفته اند. فضای متمرکز ذهن نویسنده، گزارش این حوادث را از سرگردانی در بیکران هستی رهایی بخشیده تا روایت آنها با خواننده به اشتراک گزارده شود و این، هنرِ نویسنده است. داستان در ادبیات امروز جهان، تبلور خلاقیت نویسندگانی است که در آفرینش آثار داستانیِ تازه، مورد اقبال خوانندگان هستند. پائولو کوئیلیو از این دست نویسندگان است. تحلیل ساختار عناصر داستانها، بررسی تفکرات حاکم بر آثار را ممکن ساخته و این امکان ما را از لابلای پیچ و خم ذهن نویسندگان می گذراند. روایت داستانِ "شیطان و دوشیزه پریم" کشمکش بین نیروهای نیکی و پلیدی، نوع برخورد شخصیتها با مقوله ی قدرت و انتخابگری آنها است. این مقاله با روشی توصیفی-تحلیلی، در حیطه ی نقد ساختاری می کوشد عناصر سازنده ی داستان را بررسی و توصیف نماید.