دانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39796320180823stunts of creating amphiboly in sa,di,s sonnets on based on bugrande theory of phase apprachشگرد ایهامپردازی در غزل سعدی بر اساس نظریهی «رویکرد مرحله ای»ِ بوگراند11265784FAامیدمجدایران، تهران، تهران، دانشگاه تهران، دانشکده ادبیات، گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسیسمانهسالاری اولدانشگاه تهرانJournal Article20180519stunts of creating amphiboly in sa,di,s sonnets on based on bugrande theory of phase apprach<br /><br />Text linguistics is one of the modern and crucial theories of linguistics that has a great domain and its various branches have extended and increased its concept. One of the greatest scholars in this science, is Robert de bu Grande that one of the most important views of him is phase approach that focuses on the ways of recreating and understanding a text by a reader on based on some special elements and methods. Except it, the phase approach is a good way for analyzing different literal and poetic figures of speech and images in a text. This approach helps the reader to recreate and understand the text by 3 ways of cohesion, coherence and intertextuality. Producing amphiboly has a close relation with the coherence and cohesion. Producing amphiboly by the way of cohesion has 2 branches and by the way of coherence has 7 branches. The essay is going to study the various stunts of amphiboly in sa,di,s sonnets<br /> on based on bugrande theory. The results show that from these components and branches, double dependent amphiboly and collocational metaphoric amphiboly, are the most frequent kinds of amphiboly and ambiguous amphiboly is the artiest kind of amphiboly in sa,di,s sonnets. <br /><br />Key words: amphiboly, text linguistics, phase approach, bugrande, sa,di,s sonnets.شگرد ایهامپردازی در غزل سعدی بر اساس نظریهی «رویکرد مرحله ای»ِ بوگراند <br />مجد<br />سمانه سالاری اول*<br />چکیده<br /> زبانشناسی متن، یکی از نظریههای نوین و پرکاربرد زبانشناسی است که قلمرو وسیعی دارد و زیرشاخه-های متعدّد آن نیز، بر وسعت مفهوم آن افزوده است. بوگراند البته با این روش، تنها به تحلیل ایهامپردازی و استعاره و تشبیه پرداخته است و در مورد سایر صنایع ادبی، سخنی نگفته است. رویکرد مرحلهای با سه روش «انسجام»، «پیوستگی» و «بینامتنیت» به درک متن توسّط مخاطب و بازتولید آن، کمک میکند. از میان این سه رویکرد، مبحث ایهامپردازی با دو روش اوّل، رابطة تنگاتنگ دارد. ایهامپردازی با روش انسجام به دو مورد و با روش پیوستگی به هفت مورد تقسیم میشود. در این مقاله، ضمن معرّفی و شناساندنِ رویکرد مرحلهای به خوانندگان گرامی، از روش بوگراند استفاده میشود تا به تحلیل و توصیف ایهامپردازی هنرمندانة سعدی در غزلیاتش برمبنای 9 مؤلّفة موجود در 2 روش انسجام و پیوستگی پرداخته شود. نتایج نشان میدهد که از میان این مؤلّفهها، نوع «ایهام دوگانة وابسته» و «استعارات همنشین» از پربسامدترین مؤلّفهها هستند و نوع «ایهام دستوری» و «ایهام مبهم» از هنریترین مؤلّفههای ایهامپروری در غزل سعدی هستند. <br />کلیدواژه: ایهام، زبانشناسی متن، رویکرد مرحله ای، بوگراند، غزل، سعدی.دانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39796320180823The application of amphibology in lyrics of Shawkat Bokhariکاربرد ایهام درغزل های شوکت بخاری27455785FAمحمدامیرمشهدیزبان و ادبیات فارسی ، ادبیات و علوم انسانی، سیستان و بلوچستان، زاهدان ، ایرانرحیمهریوازدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستانلیلاعبادی نژاددانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20190416Amphibology is one of the important elements of literary language and one of the most widely used forms of imagery and has been considered as a kind of semantic deviation. Amphibology is created on the axis of adjacency and collocation, and the language can become mysterious with the help of it. Amphibology can also be regarded as the most artistic and mysterious literary technique used by professional poets and lecturers. Undoubtedly, the recognition of the wonders of this imagery figure has led us to identify their mysterious words. In Persian literature, Hafez and Khaghani are considered to be the forerunners of this art. Shawkat Bokhari is one of the poets of 11th hegira century and one of the capable Persian poets of Transoxiana. His poetry is full of fantasies, and most of the imageries can be found in his lyrics. This research seeks to examine different types of amphibology through a glance at lyrics of Shawkat Bokhari.ایهام از عناصر مهم زبان ادبی و از گونه های پرکاربرد صنایع بدیعی است که آن را از انواع هنجار گریزی معنایی دانسته-اند . ایهام در محور مجاورت و همنشینی به وجود می آید و به کمک آن می شود کلام را درهاله ای از رمزوارگی فرو برد. ایهام را همچنین می توان هنری ترین و پُر راز و رمزترین شگرد ادبی دانست که شاعران و سخنورانِ هنرمند از آن بهره گرفته اند، بی شک پی بردن به شگفتی های این آرایۀ بدیعی، ما را به شناساییِ سخنان رازآلودِ آنان راه می نماید. در ادبِ فارسی، حافظ و خاقانی را پیشروِ این هنر می دانند. شوکت بخاری از شاعران سدةیازدهم هجری و از پارسی سرایانِ توانای ماوراءالنهر است، شعر وی سرشار از خیال انگیزی بوده و بیشتر صنایع بدیعی را می توان در غزل های وی یافت. این پژوهش برآن است تا، با نگاهی به غزل های شوکت بخاری، انواع مختلف ایهام را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد.دانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39796320180823Study At Archaism In Shamlu Poetryنگاهی به باستانگرایی در شعر شاملو47665554FAخدابخشاسداللهیعضو هیئت علمی و مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلیقاسممهرآورگروه ادبیات دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20171028Abstract<br />Antiquity is one of the most important means of defamation in literary language. The use of the arctic language or the escape of the poet from the native language and the use of past language, which is not used today in standard language, is called anti-paradise. This research seeks to discuss Aristocracy in Shamlou's poem by descriptive-analytic method. For this purpose, after the preliminary discussions, the main topic in the five features of phonetic aristocracy (including discounts, exaggerations, abilities, additions and dwellings), lexical aristocracy (including nouns, adjectives and adverbs), current archetypes (including verbs Simple, prefabricated and compound), syntactic archetypal (Aristocracy in the use of letters such as meanings of the word, ...) with examples of Shamlo's poetry. The results of the research show that Shamloo is inherently unpardonable and sinister, and has made a special effort and dedication to the exit from the language criterion to escape from the constraints of the poetry. Using his literary ability, he developed his special style using his literary ability and gave his poetry a special distinction. In his poems, in addition to his linguistic features, he traced the past syntax and structure of the literary past Some aspects have benefited.چکیده<br />باستانگرایی از مهمترین ابزار آشناییزدایی در کلام ادبی محسوب میشود. کاربرد زبان آرکائیک یا گریز شاعر از گونة زبان هنجار و به کارگیری ساخت زبانی گذشته که امروز در زبان معیار کاربردی ندارد، باستانگرایی نامیده میشود. این پژوهش بر آن است تا باستانگرایی را در شعر شاملو به روش توصیفی- تحلیلی مورد بحث و مداقّه قرار دهد. برای این منظور، پس از مباحث مقدماتی، مبحث اصلی در پنج مشخصۀ باستانگرایی آوایی (شامل تخفیف، تشدید، ابدال، اضافه و ساکن)، باستانگرایی واژگانی (شامل اسم، صفت و قید)، باستانگرایی فعلی (اعم از فعلهای ساده، پیشوندی و مرکب)، باستانگرایی نحوی (باستانگرایی در کابرد حروف مانند معانی حرف را و ...) با ذکر نمونههایی از شعر شاملو مطرح شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که شاملو ذاتاً ابتذالناپذیر و ابتذالگریز است و تلاش و جسارت خاصی در خروج از معیار زبانی برای رهایی از قید و بند محدودیتهای شعری انجام داده است. وی با استفاده از به کارگیری توانمندی زبانی گذشته ادبی ایران پدید آورنده سبک خاص خود گشت و از این راه تشخص ویژه به شعر خود داده و در سرودههای خود علاوه بر شاخصههای زبان روزمره خود، از نحو و ساختار گذشته ادبی در تمام جنبهها بهره مند گشته است. این امر به معنی این است که شاملو در جستوجوی راهی است تا بتواند همچنان زبان و سبک برجستۀ خود را حفظ کند و از دغدغۀ فراموشی سبک و زبان خود از سوی خوانندگان رهایی پیدا کند.دانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39796320180823Mystic attitude in Abd El-Hamed El deeb’s poems from the viewpoint of mystics ignorance’s age.اندیشه صعلوکانه در اشعار عبدالحمید الدیب از رهگذر شعر صعالیک جاهلی67825786FAالهاممریمیدانشجوحسنعبدالهیعضو هییت علمی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20180916In periods ofliterary history including contemporary age,we're witness to the presence of the mystic poets in the Arabic literature that with their poems were heralded of wishes, and were the plaintiff of deprivation arose from the social system. Abd El-Hamed El-Deeb is among these poets to be considered. Checking what components caused works and the life of the poet to be called mystic contemporary, and whether his poetry has any adjacency with the pioneers of mystics ignorance period or not, are the most important objectives of this research which comes with the methods of descriptive analytical findings. It seems that unity and speaking of facts in the form of poem pieces, and factors such as the riots on deprivation of financial problems, and lack of social position in class system, self satisfaction, the nostalgia, and exile, the death in the way of forgiveness and freedom, are the basis of this nomenclature is deemed to be. Abd El-Hamed, unlike the ancients hasn't seek to show courage, defiance and remedy implantation, his poetry often puts satirize and mocking the key to his criticism and complaints.در دورههای مختلف ادبی ازجمله عصر معاصر، شاهد حضور شاعرانی صعلوک در ادبیات عربی هستیم که با اشعارشان منادی آرزوها و شاکی از محرومیتهای برخاسته از نظام اجتماعی بودهاند. عبدالحمید الدیب ازجمله این شاعران به شمار میآید. بررسی اینکه چه مؤلفههایی در آثار وزندگی شاعر سبب شده صعلوک معاصر نامیده شود و آیا اشعارش قرابتی با پیشگامان صعالیک جاهلی دارد یا خیر، از اهداف مهم این پژوهش به شمار میآید که با روش توصیفی تحلیلی انجامیافته است. به نظر میرسد وحدت موضوعی و سخن از واقعیتها در قالب مقطوعات شعری و عواملی همچون شورش بر محرومیت مالی و نداشتن جایگاه اجتماعی در نظام طبقهای، فخر به خویشتن، غربت و تبعید، مرگ در راه آزادگی و بخشش، اساس این نامگذاری تلقی شود. عبدالحمید برخلاف گذشتگان به دنبال نشان دادن شجاعت و مبارزهطلبی و چاره گزینی نبوده و در اشعارش اغلب هجو و سخریه را کلید انتقاد و شکایاتش قرار داده است.دانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39796320180823Analysing semiology khane hashtom akhavane salesبررسی نشانه- معناشناسی خوان هشتم اخوان ثالث831005787FAکیومرثخانبابازادهدانشجوی دکترا دانشگاه گیلان000000170555325Journal Article20180324Analysing semiology of discourse is sensory- perceptual, free-flowing, aesthetic and in constant process which has been produced through ignoring programme-oriented method and through the presence of human agent in a sudden wag; and the meaning is produced the process of production; and in this wag an artistic, sensory, and aesthetic process is created, which fail to result in conclusive and predetermined conclusion; on the contrary, agent appears in a sudden and sensual way in the process of discourse. and this kind of presence induces tensional atmosphere in the discourse and the discourse takes a specific aesthetics. The sensory- perceptual, and emotional aspect, of discourse in Greimasian semantics, leads to the production of meaning and its development. This method contrary to programme-oriented and narrative method do not function mechanically and does not conclude de finitevely and predeterminedly. In this paper, I will analyse the " khane hashtom " by akhavane sales from the point of view of semiology free flowing, perceptual tensional, aesthetic domination and through using other techniques I try to study creation process, production , development, dynamics, fluidity, abruptness and the capability of escape and inaccessibility in that poem.نشانه معناشناسی فرایندی است، حسی- ادراکی، سیال، زیبایی شناختی و ناپایدار، که با عبور از روش برنامه مدار و با حضور عاملی انسانی به طور ناگهانی شکل گرفته و در فرایند تولید معنا قرار می گیرد و فرایندی هنری، حسی و زیبا می-آفریند، که هیچ گونه نتیجۀ قطعی و از پیش تعیین شدهای ندارد، بلکه شوش گر به شکلی ناگهانی و احساسی در روند کلام آشکار می شود، و این گونه حضور باعث ایجاد فضایی تنشی در گفتمان می گردد و زیبایی خاصی به کلام می بخشد. بعد حسی-ادراکی و عاطفی کلام، درنشانه- معناشناسی گرمسی به تولید معنا و تحول آن می انجامد. در این مقاله شعر «خوان هشتم» ازمهدی اخوان ثالث از دیدگاه نشانه- معناشناسی؛ از نظر انواع نظام های گفتمانی از قبیل: روایی، اخلاقی - مرامی، رخدادی و تنشی و در ابعاد سیال،حسی- ادراکی،بعد تنشی،بعد زیبایی-شناسی، و دیگر ترفندهایی که به فرایند آفرینش، تولید، ظهور، پویایی، سیالی، ناگهانی بودن، و گریزان بودن معنا و در دسترس نبودن آن می انجامد؛ بررسی می-شود. علی رغم فضای روایی حاکم بر شعر با توجه به ترفندهای اتخاذ شده و تنش حاکم بر شعر نظامهای گفتمانی اخلاقی، تنشی و رخدادی نیز در شعر نمود یافته-اند و شعر حال و هوایی شوشی، عاطفی و زیبایی شناختی یافته و معنی در آن کنشی، از پیش تعیین شده و راکد نیست بلکه شوشی، سیال و گریزان است.دانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39796320180823The letters of the semantics in Nahj ol-Balaghehحروف معانی مرکبه در نهج البلاغه1011125753FAفخریصائبی خوشنویسدانشگاه پیام نورJournal Article20190127The history of Arabic literature in science and literature has enriched many names, but some of them are always eternal. In this regard, Mola al-Muvahhedin Amir al-Mum'inīn Ali (AS), his innovations, and his excellent character, completed him. And the founder of science was syntax. Thought, science, beautiful soul, beautiful expression, possibility to search for a drop of this great ocean.<br />This paper describes an analytical and descriptive approach to Imam's symbols in Nahj ol-Balagheh to examine changes in the meaning of the letters after the composition<br /><br /> (أَلاَ), and (بَلَى) , ( کأنَّ );( لکنَّ)، ( لمَّـا )، (لَنْ), (ألّا), (هَلاَّ), (لَوْلاَ) ،(کلاَّ) and (إمـَّا), compound meanings that come in Nahj ol-Balagheh. In this research, the views of them were examined grammatically. And from the findings of the research, the meanings of these letters change after composition, and the letters of the meanings of "إذما" and "لوما"<br />are not in Nahj ol-balaghehتاریخ ادب عربی نام آوران بیشماری را در عرصه علم و ادب به تصویر کشیده است لکن بعضی از آنان همواره جاودانه اند و در این راستا مولی الموحدین أمیر المؤمنین علی (ع)، نبوغ سرشار و شخصیت عظیمش او را به نهایت رشد و کمال در همه زمینه ها رسانید بگونه ای که خود واضع علم و ادب گردید فکر مواجش، اندیشه زلالش، روح مصفایش، زیبائی بیانش ما را بر آن داشت تا در سایه سار سریان وجریان فیوضاتش شاهد قطره ای از این اقیانوس بیکران باشیم.<br />این مقاله با رویکرد تحلیلی و توصیفی به حروف معانی مرکبة در بیان نورانی امام(ع) در نهج البلاغه می پردازد تا تحول معانی ناشی از ترکیب حروف را از نزدیک مورد پژوهش قرار دهد. حرف تنبیه واستفتاح (أَلاَ )، حرف جواب (بَلَى)، حرف تشبیه ( کأنَّ )، حرف استدراک ( لکنَّ )، حرف جزم ( لمَّـا )، حرف نصب (لَنْ)، حروف تحضیض ( ألاّ ) و (هَلاَّ)ًّ و (لَوْلاَ)، حرف ردع و زجر (کلاَّ)، حرف عطف (إمـَّا)، از حروف معانی مرکبه ی وارد شده در نهج البلاغه است. در این پژوهش، آراء و نظرات، پیرامون آنها، مورد بررسی نحوی قرار گرفت. و از یافته های پژوهش تغییرات معانی پس از ترکیب، و عدم استفاده از حروف معانی مرکبه "إذما" و "لوما" در نهج البلاغه است.