دانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39797220190522Survey and comparison of common beliefs in two stories (Baghe Boloor & Dele Deldadegi)بررسی و مقایسۀ باورهای عامیانه در داستانهای باغ بلور و دلدلدادگی1128635410.30473/pab.2019.49785.1712FAیزدانپاکمهردانشجوی دکتریموسیپرنیاندانشگاه رازیخلیلبیگزادههیأت علمی/ دانشگاه رازیJournal Article20191115common beliefs are haven for simple minds which are not able to elucidate and analyze the events and on the other hand, they find themselves unprotected against dissatisfaction and intolerances, the people who are living in an environment replete of unawareness and forcefully are resorted to irrational forces in order to lower their mental conflicts. Some of these superstitious notions are so firm that they outlive for a long time after their advents. In this survey, which has been considered analytically and descriptively, common beliefs and creeds have been extracted, classified and analyzed in the story of ''Dele Deldadegi'' and ''Baghe Boloor''. The purpose of this analysis is elucidating of beliefs and the comparison of the level of their usages in these two stories. The results of survey indicate that in ''Baghe Boloor'' story, the metaphysics and religious beliefs have been mentioned while in ''Dele Deldadegi'' story, the Iranian northern people's beliefs of animals and birds have had reflections a lot.<br />Keywords: Common beliefs, story, Baghe Boloor, Dele Deldadegi.باورهای عامیانه پناهگاهی برای اذهان سادهایست که قدرت تبیین و تحلیل حوادث را نداشته و از طرفی خود را در برابر ناگواریها و ناملایمتیها بیدفاع میدانند، مردمی که در محیطی آکنده از ناآگاهی زندگی میکنند بهناچار به نیروی غیرعقلانی متوسل شده تا تعارضهای ذهنی را کاهش دهند. برخی از این اندیشههای خرافی بهقدری محکم و استواراند که تا قرنها پس از پیدایش همچنان ادامۀ حیات میدهند. در این پژوهش، که به روش تحلیلی و توصیفی انجام شده، باورها و اعتقادات عامیانه در دو داستان دلدلدادگی و باغ بلور استخراج، دستهبندی و تحلیل و بررسی شدهاند. هدف از این تحلیل، تبیین باورها و مقایسۀ میزان کاربرد آنها در دو داستان ذکر شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که در باغ بلور بیشتر باورهای متافیزیکی و مذهبی به کار رفته است در حالیکه در داستان دلدلدادگی باورهای مردم شمال کشور دربارۀ حیوانات و پرندگان بازتاب بیشتری داشته است.<br />واژههای کلیدی: باورهای عامیانه، داستان، دلدلدادگی، باغ بلور.دانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39797220190522A study of therapeutic practices in Iranian folk talesپژوهشی در باب شیوههای درمانگری در قصّههای عامیانۀ ایرانی2942635510.30473/pab.2019.49753.1709FAسحریوسفیگروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشکده ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.محمدایرانیگروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشکده ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.خلیلبیگزادهگروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشکده ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانامیرعبّاسعزیزی فرگروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشکده ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.Journal Article20191113Pain and distress are common themes in folk tales. Pains, therapists and therapists have many different shapes, forms, and ways to tell stories. Understanding them reveals a deeper understanding of the concepts of pain and treatment. A descriptive-analytical approach has been used to identify the manifestations of pain and therapy in a four-volume collection of Iranian stories of Anjavi Shirazi and pain forms, therapists, and therapies have been extracted, classified and analyzed. The findings of the study indicate that therapists fall into the folk tales of both human and mythical and mythical personalities. Therapies also include: magic-supernatural therapy, medical-based therapy, traditional folk therapy, and psychotherapy. Despite the novelty of "storytelling" knowledge in modern psychology, this method is also present in folk tales. In the optimistic sense of the stories, the pains that are untreated in the real world can be treated with mythical and mythical therapists and supernatural and magical techniques. Physicians are the only group of therapists who sometimes fail to receive treatment and prescribe supplements. The existence of magical-transcendental healers does not hurt in stories without treatment, even if one is blind, sterile, and infertile. This hopeful and supportive thought expresses the concern and desire to maintain and maintain human health.درد و دردمانگری از بنمایههای رایج در قصّههای عامیانه است. دردها، درمانگران و درمانگری، اشکال، صورتها و شیوههای متعدّدی در قصّهها دارند. شناخت آنها درک عمیقتری از مفاهیم درد و درمان نزد عامّه آشکار میسازد. برای شناخت تجلّیهای درد و درمانگری در مجموعۀ چهار جلدی قصّههای ایرانی انجوی شیرازی از شیوۀ توصیفی- تحلیلی بهره برده شده و صورتهای درد، درمانگران و شیوههای درمانی استخراج، دستهبندی و تحلیل شدهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهند درمانگران در قصّههای عامیانه در دو دستۀ شخصیّتهای انسانی و شخصیّتهای اسطورهای و افسانهای جای دارند. شیوههای درمانگری نیز عبارتند از: درمان جادویی – فراواقعی، درمان مبتنی بر پزشکی، درمان سنّتی – عامیانه و رواندرمانی. با وجود تازگی دانش «قصّه درمانی» در روانشناسی نوین، این روش در قصّههای عامیانه هم نمود دارد. در اندیشۀ خوشبین حاکم بر قصّهها دردهایی که در عالم واقع درمانی ندارند، با درمانگران اسطورهای و افسانهای و روشهای فراواقعی و جادویی درمانپذیرند. طبیبان تنها دستهای از درمانگران هستند که گاهی در درمان شکست میخورند و داروهایی فراواقعی تجویز میکنند. وجود درمانگران جادویی – فراواقعی دردی را در قصّهها بدون درمان نمیگذارد، حتّی اگر شخصی کور مادرزاد، عقیم و نازا باشد. این اندیشۀ امیدبخش و یاریگر گویای دغدغه و آرزوی داشتن سلامتی بشر و حفظ همیشگی آن است.دانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39797220190522A Look at the Local Poems and Songs of Shushtam District of Sabzevarجستاری در اشعار و ترانههای محلّی منطقهی ششتمد از توابع شهرستان سبزوار4356635610.30473/pab.2019.50001.1719FAسعیدروزبهانیعضو هیات علمیرمضان علیرازقیدانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار، سبزوار، ایرانJournal Article20191201Shushtam mountainous city, one of the suburbs of the city of Sabzevar, with a history of about two thousand years, is located thirty kilometers south of Sabzevar and on the northern slope of mountains called "Kohmish". It forms part of the Sheshmad oral literature, songs and local dubits. These songs are: Romantic, Expensive, Religious, Social, Individual, and Requiem. The purpose of this article is to examine the content and structure of the local poems and songs of the local people, which have been transcribed as oral literature and from the language and content of the local people. The method of gathering information was through interviewing people. Each term is described as far as possible except for its operational definition, meaning and meaning. The population under study was the people of Shushtam town and its neighboring villages. Part of the results of this study is the decline and disappearance of these poems and songs. The reason is that the statistical data are consistent with this.شهر کوهپبایهای ششتمد ـ به عنوان یکی از شهرهای توابع شهرستان سبزوارـ با سابقهی حدود دو هزار سال قدمت در سی کیلومتری جنوب سبزوار و در دامنهی شمالی کوههای موسوم به «کوهمیش» قرارگرفتهاست. بخشی از ادبیات شفاهی ششتمد را، ترانهها و دوبیتیهای محلی تشکیل می-دهد. این ترانهها عبارتند از: عاشقانه، گرانسالی، آیینی، اجتماعی، فردی و مرثیهها. هدف از این نوشتار بررسی محتوایی و ساختاری اشعار و ترانههای محلی مردم منطقهی مذکور میباشد که بهصورت ادبیات شفاهی و از زبان و آنچه که در سینهی مردم منطقه محفوظ بوده، نقل گردیدهاست. روش جمع-آوری اطلاعات، مراجعه به افراد ازطریق گفتگو(مصاحبه) بودهاست. هریک از واژهها بهجز تعریف عملیاتی، معنا و مفهوم آن نیز تا حد امکان شرح داده شدهاست. جامعهی مورد تحقیق، مردم شهر «ششتمد» و روستاهای مجاور آن بودهاست. بخشی از نتایج این پژوهش حکایت از رو به زوال و نابودی این اشعار و ترانههاست. دلیل آن هم، همسو بودن دادههای آماری با این کاراست.دانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39797220190522Explaining the presence of women in folk couplets of SAVADKUHبازتاب حضور زن در منظومههای عامیانۀ رایج در شهرستان سوادکوه5776635710.30473/pab.2019.49917.1718FAعارفکمرپشتیگروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی بابل، بابل، ایرانJournal Article20191128Woman, the great mother and the mother goddess - the femininity components symbolize the moon, the earth, and the waters, are instinctive feelings against the masculinity. These poems are often simple and unassuming poems. The epopee or versified poem in folk literature, generally known as folklore, can be narrative stories such as love, epic, mourning, rebellion, and so on. The purpose of this study was to investigate the representation of women and the form of their presence in folk couplets and versified poems of SAVADKUH including Shah Baji, Taqi and Masoumeh, Zainab Jan, Hojabr Soltan, Hojat Gholami, Taghi Yaghi and Rashid Khan using descriptive-analytic method. The results showed that presence of women in the folk versified poems can be seen as a tool for satisfying lust and venery, threatening and warning, cursing and ridiculing, for preventing evil eye, engaging in passive love, in polygamy, terrifying lover and praising the revenge.زن، بزرگ- مادر، بزرگ- الهه، اصل مادینه که با ماه، زمین و آبها نمادین میشوند؛ نیروهای غریزی در مقابل نظام معقول نرینه است. منظور از منظومه در ادبیات عامیانه، داستانهای روایی است که در آن موضوعات مختلفی نظیر؛ عشق، حماسه، سوگ سرود، یاغیگری و...روایت شده است. این منظومه ها اغلب اشعاری ساده و بی تصویرند.این پژوهش تلاش میکند تا با استفاده از شیوۀ توصیفی- تحلیلی حضور زن را در منظومههای عامیانۀ شهرستان سوادکوه بررسی کند و به این پرسش اساسی پاسخ دهد که حضور زن در منظومههای عامیانۀ رایج در سوادکوه به چه اشکالی بازتاب یافته است؟این منظومهها عبارتند از: شاه باجی، تقی و معصومه، زینب جان، هژبر سلطان، حجت غلامی، تقی یاغی و رشیدخان. براساس یافتههای پژوهش میتوان گفت حضور زن در منظومههای عامیانۀ شهرستان سوادکوه، به عنوان استفادۀ ابزاری برای خواهشهای نفسانی، ابزار تهدید و تحذیر، نفرین، تمسخر، ابزاری برای جلوگیری از چشم زخم، منفعل در عاشقی، چند همسری، ترسانندۀ عاشق و ستانندۀ انتقام، نمود داشته است.دانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39797220190522The study of Semiologyon in the Ode “On this earth” by Mahmoud Darwish based on Grimas's semantic theoryنشانهشناسی سروده «قصیدة الأرضِ» محمود درویش با تکیه بر نظریه نشانهشناسی گریماس7798635810.30473/pab.2019.48279.1689FAراضیهنظریگروه فقه و حقوق اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه میبد، میبد، ایران.https://orcid.org/0علینجفی ایوکیگروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده زبان و ادبیات خارجی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایرانJournal Article20190824Grimas's semiotics is a type of literary semiotics. This semiotics identifies various aspects such as expression, affect and meaning. In this research, the subject of the study is Qassida al-Rad's poem by Mahmoud Darwish There are poetic and fictional elements in this poem, so Grimes's theory of semiotics is used to analyze its various aspects. The research method is descriptive-analytical and library resources are used. The piece is divided into two parts, the surface structure and deep structure.Then it has been studied semiotically at four levels of narrative, linguistic, literary, and semantic. Important results were obtained in this study such as: The concept of praise for freedom forms the deep foundation of poetry. For the poet, occupation of Palestinian land is an obstacle, so he tries to emphasize the concept of identity. Palestine is a utopia in his mind. An examination of the musical level reveals the intrinsic character of the poet. The tension in the deep part has created contradictory concepts. In the construction sector there is a dramatic contrast. The results of the analysis of this section indicate the poet's activity and the concept of home.نشانه شناسی گریماس از انواع نشانهشناسی ادبی محسوب میشود که به تبیین جنبههای بیانی، تأثیری و دلالی اثر ادبی میپردازد. پیکرة مورد پژوهش، سرودة قصیدة الأرض اثر محمود درویش است که بر سیاق سرودههای ادب پایداری افزون بر ویژگیهای شعری از خصوصیات داستانی نیز بهره برده است؛ به همین دلیل جستار حاضر با هدف نشانه-شناسی جنبههای گوناگون سروده و تعیین مؤلفههای معنایی آن به رشتة نگارش درآمده است. همچنین این اثر بر پایة روش تحلیل محتوا بوده که با بهرهگیری از منابع کتابخانهای به شیوة توصیفی- تحلیلی نگاشته شده است. در مقالة حاضر، سروده در دو بخش روساخت و ژرفساخت و در چهار سطح داستانی، زبانی، ادبی و دلالی مورد تحلیل نشانهشناسی قرار گرفتهاند. از جمله نتایج مهم این مقاله آن است که «ستایش آزادی وطن» شالوده فکری سروده را میسازد؛ اما «اشغال دراز مدت» به عنوان یک مانع جدی، باعث شده تا انگیزه بازیابی هویت در ذهن «درویش»، جلوهای رمانتیک یافته و آرمانشهر فلسطین پردازش شود. وجود تنش در بخش ژرف ساخت سبب شکلگیری مفاهیم متناقض شده است. در بخش روساخت نیز شاهد تضاد درامی هستیم. نتایج تحلیل این بخش بر کنشگری شاعر و مفهوم وطن دلالت دارند.دانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39797220190522Morphology of Razmnameye_kanizak And rolle anima Its Namingریخت شناسی رزمنامه کنیزک ونقش آنیما درنامگذاری ان99114635910.30473/pab.2019.49803.1715FAآناهیتاامینیدبیرآموزش پرورشJournal Article20191120 <br /><br />Morphology of Razmname-ye Kanizak and the Role of Anima in Its Naming <br /><br /> <br /><br />Anahita Amini, PhD student in Persian Language and Literature, Islamic Azad University, Mashhad Branch (Tel No.: +989153060407, Email: Sarab_ab48000@yahoo.com)<br /><br /> <br /><br /> <br /><br />Abstract<br /><br />This descriptive_analytical study had a library approach and aimed to analyz razmnameye_kanizak base on prpp morphology and explore the ancient anima pattern in the character of Kanizak using archetypal criticism to possibly find a psychological reason for the selection of this name by the reviser. Despite its low frequency, Kanizak was considered a factor for victory of heroes as the collective psychic anima due to being the informing and linking element in the story in addition to being the cause of the initial movement of the heroes to eliminate evil. Therefore, these impacts have led to highlighted role of Kanizak both in the minds of narrators and writers of the story and in selecting this name by the reviser.The mantioned reasons are in line with the qustion raised by some reserchers whov considered the name “kanizak inappropriate for the story.این نوشتار به روش تحلیلی _ توصیفی (کتابخانه ای ) انجام گرفته است و برآن است تا ضمن تحلیل داستان رزمنامه کنیزک مطابق با الگوی ریخت شناسی پراپ و روشن نمودن خویشکاری کنیزک، هم زمان با روش نقد کهن الگویی یونگ ، کهن الگو آنیما را در شخصیت کنیزک کاویده تا شاید دلیلی روان شناختی بر گزینش این نام از سوی مصحح وراویان معلوم دارد. اگر چه حضور کنیزک بسامد کمی دارد اما به عنوان عنصر آگاهی دهنده و پیوند دهنده در داستان ضمن اینکه عامل حرکت آغازین پهلوانان وقهرمانان برای رفع شر است، مطابق با کهن الگوی یونگ به عنوان آنیمای روان جمعی ، عاملی برای پیروزی پهلوانان است و به نظر میرسد این نیز سبب پر رنگ شدن شخصیت کنیزک هم در ذهن و روان راویان وکاتبان شده و هم درگزینش این نام ازسوی مصحح نقش داشته است. دلایل یادشده درراستای طرح سوالی است که ازسوی برخی از پژوهندگان انجام گرفته و نام کنیزک را مناسب برای این منظومه ندانسته اند.<br /><br />