@article { author = {tajbakhsh, parvin and farzad, simin}, title = {A Comparative Study of Simon de Buvar’s,Virginia Woolf’s and Simin Daneshvar’s Views on Story Work}, journal = {Literary and rhetorical research}, volume = {2}, number = {2}, pages = {9-29}, year = {2014}, publisher = {Payam Nour University}, issn = {2322-3979}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Comparative literature is an area of literary research in which the works of two or more than two writers from different languages and nationalities are compared with one another.In this study, the story works by three writers: ‘Virginia Woolf’, ‘Simon de Buvar’ and ‘Simin Daneshvar’ have been investigated from the feministic literature and the schools of thought points of view that affected their thinking. The survey and analysis of their works indicated that the sharing point between feministic literature and the schools of thought lies in the attempt to revive women’s rights and to introduce their innocence as well as their identity and position in a patriarchal (man-ruled) system regarding the sort of approach to human and life. Simin Daneshvar, adopting an Iranian-Islamic thought under the shade of religious-ethical values, considers identical rights to men and women; Daneshvar respects both male’s and female’s place/position and believes that woman goes to perfection beside man; however, Simon de Buvar, adopting a secularistic (existentialistic) view, believes that women’s natural characteristics such as family, marriage, and motherhood are, in fact, obstacles to their progression. Finally, Virginia Woolf recommends that women gain economic independence and try to have alike benefits (advantages) with men.}, keywords = {Virginia Woolf,Simon de Buvar,Simin Daneshvar,Feminism,Comparative Literatur}, title_fa = {نقد تطبیقی دیدگاه فمینیستی سیمون دوبووار، ویرجینیا وولف و سیمین دانشور در آثار داستانی}, abstract_fa = {ادبیات تطبیقی حوزه ای از پژوهش های ادبی است که درآن آثار دو یا چند نویسنده ازدو زبان وملیت متفاوت با یکدیگرمقایسه می شوند.دراین مقاله آثار داستانی سه نویسندۀ زن، یعنی «ویرجینیا وولف»، «سیمون دوبووار» و «سیمین دانشور» از زاویۀ دید ادبیات فمینیستی و مکاتب فکری تأثیر‌گذار بر اندیشۀ آنان بررسی شده است. مطالعه و تحلیل آثارشان نشان می‌دهد که وجه مشترک ادبیات فمینیستی، تلاش برای احیای حقوق و نمایاندن مظلومیت زنان و شناساندن هویّت و جایگاه زن در نظام مردسالاری با توجه به نوع نگرش به هستی و انسان است.سیمین دانشور با تفکر ایرانی-اسلامی در پرتو ارزش‌های دینی و اخلاقی حقوق زن و مرد را برابر می داند، امّا سیمون دوبووار با دیدگاه سکولاریستی (اگزیستانسیالیستی) ویژگی‌های فطری زنان چون ازدواج، تشکیل خانواده و مادرشدن را مانعی در مسیر پیشرفت آنان می‌یابد. و ویرجینیا وولف، زنان را به کسب استقلال مالی وکوشش برای داشتن امتیازات همسان با مردان توصیه می‌کند.}, keywords_fa = {نقد تطبیقی,دیدگاه فمینیستی,سیمون دوبووار,ویرجینیا وولف,سیمین دانشور}, url = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_1497.html}, eprint = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_1497_89758ee8cb695d901f8c6c6292bd552b.pdf} } @article { author = {Kamali, Mahmoud}, title = {A Study about Saghi Name, Khamriat and Dithy ramb}, journal = {Literary and rhetorical research}, volume = {2}, number = {2}, pages = {30-41}, year = {2014}, publisher = {Payam Nour University}, issn = {2322-3979}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Abstract Saghiname is a kind of poem which poet describes his idea by using wine concepts. Many poets have noticed to this kind of literature.In this research, this kind of poem is studied from different dimensions and tried to present a general view of it from start point until today. Since concepts of wine and saghi have a direct connection with Saghiname, these concepts are studied too and finally, conclude that there is differences between Khamriat and Saghiname and their features are shown. also, we study similar poems in some other country.Some poems are in the west literature those similar to saghi name and are called: Dithy ramb. Some poets have noticed to this kind of poem. These poets are called: anacreonic poets. We have tried to bring some of these verse here and introduce the origin of these poems in the west literatureKeywords: Wine, Saghi, Saghiname, Khamriat, Dithy ramb}, keywords = {Wine,Saghi,Saghiname,Khamriat,Dithy ramb}, title_fa = {نگاهی به ساقی نامه ، خمریات و دیتی رمب}, abstract_fa = {چکیدهساقی نامه گونه ای شعر است که در آن شاعر با استفاده از مفاهیم و مضامین خمری،معانی مورد نظر خود را انتقال می دهد. این گونه شعری از آغاز مورد توجه بسیاری از شاعران بوده است.در این مقاله به بررسی این گونة شعری پرداخته شده است و سعی گردیده که یک نمای کلی از نقطة شروع آن تا به امروز ارائه شود.از آنجا که مفاهیم شراب و ساقی ارتباط مستقیمی با ساقی نامه دارند،سعی شده است تا اندکی نیز به این موارد پرداخته شود و در آخر ضمن متفاوت شمردن ساقی نامه و خمریات،ویژگی‌های هرکدام بازنموده شده است. همچنین اشعار مشابه ساقی نامه در بعضی کشورهای دیگر نیز مورد بررسی قرار گرفته است.از موارد نزدیک به ساقی نامه در ادبیات غربی، اشعار دیتی رمب است که بسیار مورد توجه قرار گرفته و شاعرانی که به این نوع اشعار روی می آورند را شاعران آناکرئونی می گویند.سعی شده است تا با بررسی چند نمونه شعری از این دست، سرچشمه این نوع اشعار در ادبیات غرب هم معرفی شود.کلیدواژه: باده،ساقی،ساقی نامه،خمریات، دیتی رمب}, keywords_fa = {باده,ساقی,ساقی نامه,خمریات,دیتی رمب}, url = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_1382.html}, eprint = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_1382_390bca44e947c584a4f09f782df1b61a.pdf} } @article { author = {abdolahzadeh borzoo, raheleh and reihani, mohammad}, title = {The Effect of Sultan Literature on the Beloved Description in the Lyric Literature of Iraqi Style (relying on Hafiz’s Ghazal)}, journal = {Literary and rhetorical research}, volume = {2}, number = {2}, pages = {42-56}, year = {2014}, publisher = {Payam Nour University}, issn = {2322-3979}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The subject of this study is the Effect of Sultan Literature on the Beloved’ Work in the Lyric Literature of Iraqi Style, relying on Hafiz’s Ghazal. Over the years the king’s speech and behavior were a behavioral pattern for many people. In Iraqi style, the poets replaced their earth beloved to the king, because of the reduction of their kings’ acceptability. In order to describe an admirable glory for her, they exalted him and represent him as a high ideal being in their dream, and by royal praise. The king’s work, the army and court customs inspired them to praise the beloved and pictured her as a king that the court custom was done for her. Based on it, her each body organs was described as each war tools. The poets used them for the beloved in a new way and by the semantic changes. By this, the violence and ugliness of that were vanished. Now it was fit with the beloved’s gentle mood, and became the speech and the behavior that the lover was waiting for that impatiently.}, keywords = {Iraqi style,Sultani’s Literature,Beloved,Hafiz’ Lyrics}, title_fa = {تأثیر ادبیات سلطانی بر توصیفات معشوق در غزل سبک عراقی ( با تکیه بر غزل حافظ)}, abstract_fa = {موضع این پژوهش، تأثیر ادبیات سلطانی بر ساز و کار معشوق است در غزل سبک عراقی، با تکیه بر غزل حافظ. گفتار و رفتار شاهان، الگوی رفتاری انبوهی از مردم در طول روزگاران بوده است. در سبک عراقی، با کاهش مقبولیت شاهان در نظر مردم، شاعران، معشوق زمینی خویش را بر جای او قرار دادند و برای آن که شکوهی ستودنی برای او رقم زنند، در دنیای خیال خویش، به کمک ستایش‌های شاهوار، او را تعالی بخشیدند و از او وجودی آرمانی به نمایش گذاشتند. آنان در ستایش این معشوق از ساز و کارهای سلطان، سپاهیان و آیین‌های دربار الهام گرفتند و معشوق را همچون پادشاهی به تصویر کشیدند که آیین های دربار در برابر او اجرا می‌شد. بر این پایه، اندام‌های جسمانی او هر یک به زین ابزار جنگی مانند می‌شد. شاعران با استحالة این ابزار و آیین‌ها به شکلی نو آن را بر معشوق عرضه داشتند. با این کار، هم خشکی و خشونت و زشتی آن از بین رفت و هم با روحیة لطیف معشوق سازگار شد و به گفتار و رفتاری بدل شد که عاشق آن را بی‌صبرانه انتظار میکشید.}, keywords_fa = {سبک عراقی,ادبیات سلطانی,معشوق,غزل حافظ}, url = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_1383.html}, eprint = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_1383_2a5456fdb20bb31703e5f7d1138f4896.pdf} } @article { author = {khazaneh darloo, mohamad ali and khoshzamir, razieh}, title = {Survey on the Nostalgic Concepts Of Siyavash Kasrai’s Poems}, journal = {Literary and rhetorical research}, volume = {2}, number = {2}, pages = {57-75}, year = {2014}, publisher = {Payam Nour University}, issn = {2322-3979}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Abstract:The word “Nostalgia”, in Persian literature described as `Homesick`, commonly means the sense of regret and the excess longing for going back to the lost periods and situations which are not available at present time. Totally, social and Political situations and the Conditions of human’s life effectively affect on the nostalgic senses to emerge . However, this concept is recently introduced to various fields of arts and science , it is not a newfangled phenomenon. Based on Oxford dictionary , the term Nostalgia means a sense of regret to something that is passed and to the past. In this review , we have focused on siyavash kasrai’s poems and tried to express various types of nostalgia in his works by an analytic-descriptive method and hereby identify the kind of unbearable grief in his thoughts and then its efficacious factors would be demonstrated. The most important achievement of this research identified various factors influential poet in though muted evaluate the amount of its reflection in poems for understand better with some rhetorical declamation poems.}, keywords = {Homesick,contemporary poetry,Siyavash Kasrai}, title_fa = {بررسی مفاهیم نوستالژیک در اشعار سیاوش کسرایی}, abstract_fa = {چکیده:نوستالژی که در زبان فارسی به غم غربت ترجمه شده در اصطلاح حس دلتنگی وحسرت انسان ها نسبت به گذشته وآن چیزهایی است که در زمان حال آن ها را از دست داده است. اوضاع واحوال سیاسی،اجتماعی وکلا وضع زندگی انسان ها در ایجادحس نوستالژی موثر است این مفهوم با اینکه تقریبا به تازگی وارد حوزه های گوناگون هنر وعلوم شده است،به هیچ وجه نوظهور نیست.واژه نوستالژی در فرهنگ آکسفوردبه معنی احساس رنج وحسرت نسبت به آن چیزی است که گذشته وازدست رفته است. ما در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی مجموعه اشعار سیاوش کسرایی وبیان انواع نوستالژی موجود در آثار او می پردازیم تا بدین وسیله انواع غم غربت و عوامل موثر در ایجاد آنها در اندیشه ی این شاعر بررسی و بیان گردد..مهمترین دستاورد این پژوهش شناسایی عوامل مختلف تاثیرگذار بر فکر وذهن شاعر وبررسی میزان انعکاس آن در شعر برای درک وارتباط بهتر با اشعار اومی باشد.}, keywords_fa = {غم غربت,شعر معاصر,سیاوش کسرایی}, url = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_1384.html}, eprint = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_1384_59801e4c23b629d7703802cb93068242.pdf} } @article { author = {پرنیان, موسی and فتاحی, سهیل}, title = {Theme-Creation and Visualization through Geographic Signs in Hooshang Ebtehaj’s poetry (Sayeh)}, journal = {Literary and rhetorical research}, volume = {2}, number = {2}, pages = {76-86}, year = {2014}, publisher = {Payam Nour University}, issn = {2322-3979}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Poets always create beautiful poetic images in different ways or create various themes by different methods. One of the ways for creating poetic images and themes is to benefit from geographic signs. This study, by providing a certain definition of image and theme, aims to identify the geographic signs in Sayeh’s poetry and to show the frequency of these signs. This study analyzes - descriptive presentation and statistical tables have been performed The findings show that Sayeh in his sonnets out of 1083 verses has created themes 91 times which include 79 cases of general names and 12 cases of proper names. In creating poetic images, Sayeh has visualized 137times by geographic signs throughout which he has taken advantage of all expressive techniques among which simile and metaphor have been used most frequently. Sayeh in his poetry has benefited much from those signs which were found at his home and living environment.}, keywords = {Theme,Creation,Visualization,Geographic Signs,Hooshang Ebtehaj}, title_fa = {مضمون‌سازی و تصویرآفرینی با اَعلام جغرافیایی در شعر هوشنگ ابتهاج (سایه)}, abstract_fa = {چکیده: شاعران همواره به شیوه‌های گوناگون در شعر خود دست به خلق تصاویر زیبای شعری زده‌اند یا اینکه با روش‌های مختلف مضمون‌های گوناگون آفریده‌اند. یکی از روش‌های خلق تصاویر شعری و مضمون‌سازی، بهره‌گیری از اَعلام جغرافیایی است. هوشنگ ابتهاج(سایه) یکی از شاعرانی است که در غزلیات خود از این شیوه‌ها بهره برده است. در این مقاله تلاش شده است که با ارائه‌ی تعریفی مشخص از مضمون و تصویر، اَعلام جغرافیایی موجود در شعر سایه معرفی و بسامد هر کدام از این اَعلام ارائه گردد. این پژوهش به صورت تحلیلی – توصیفی و با ارائه‌ی جدول و آمار انجام گرفته است و نتایج حاصل بدین شرح است که سایه در غزلیات خود از مجموع ابیات که 1083 بیت می‌باشد 91 مرتبه مضمون‌سازی کرده است که شامل 79 مورد عَلَم عام و 12 مورد عَلَم خاص است. در ساخت تصاویر شعری با اَعلام جغرافیایی نیز سایه 137 مرتبه تصویرسازی کرده است و در آن از همه‌ی شگردهای بیانی بهره برده است که تشبیه و استعاره بیش از همه کاربرد داشته‌اند. سایه در شعر خود بیش‌تر از اَعلامی بهره گرفته است که در زادگاه و محیط زندگی وی بیش‌تر یافت می‌شوند.}, keywords_fa = {مضمون‌سازی,تصویرآفرینی,اَعلام جغرافیایی,هوشنگ ابتهاج(سایه)}, url = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_1385.html}, eprint = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_1385_abd45e51522f834499f7a7186d338c0a.pdf} } @article { author = {اسداللهی, خدابخش}, title = {Conjunctions function of conversion in composites JmlhHay Hafez Review}, journal = {Literary and rhetorical research}, volume = {2}, number = {2}, pages = {87-100}, year = {2014}, publisher = {Payam Nour University}, issn = {2322-3979}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Conjunctions function of conversion in composites JmlhHay Hafez Review This study, the performance transform conjunctions JmlhHay is composed of Hafez. To do this, after a preliminary discussion on the definition and conversion of JmlhY TqsymBndy of conjunctions in compound conjunctions conversion to become four kinds of interpretation ranging from the original source, source of imitation, the main character and costume as discussed been. His poems at the scientific, philosophical and mystical and figurative meanings of words and AradhY numerous secondary and transport properties such as DrvnGrayy, ShqGrayy, Ghyrryalysty JmlhHayy often complex, sophisticated abstract and require stems. In the meantime, Conjunctions BhSzayy role in VabsthSazy JmlhVarh‌Hay conversion pursuant to the foundation, or VabsthSazy JmlhVarhHay other followers JmlhVarhHay pursuant to play nicely.... This TavylHa on FlHay conversion occurred after conjunctions and become singular and the baseline has been involved with have been accompanied by ample evidence from Hafez. Conjunctions function of conversion in the Divan of Hafez, JmlhVarhHay become a follower of the singular and defining roles and sub NHa than Frakrd JmlhHay base compound.}, keywords = {conjunctions conversion,JmlhY ink,interpretation,Hafez}, title_fa = {کارکرد حروف ربط تبدیلی در جمله‌های مرکبِ دیوان حافظ}, abstract_fa = {موضوع تحقیق حاضر، کارکرد حروف ربط تبدیلی در جمله‌های مرکب دیوان حافظ است. برای این کار، پس از مباحث مقدماتی در خصوص تعاریف و تقسیم‌‌بندی مربوط به حرف ربط تبدیلی و جمله‌ی مرکب، به چهار نوع تأویل و تبدیل حروف ربط تبدیلی اعم از مصدر اصلی، مصدر بدلی، صفت اصلی و صفت بدلی پرداخته شده است. شعر حافظ با حرکت به سوی مسائل علمی، عرفانی و فلسفی و استفاده از واژگانی متعدد با اراده‌ی معانی مجازی و ثانوی آن و با حمل ویژگی‌هایی نظیر درون‌گرایی، عشق‌گرایی، غیررئالیستی اغلب به جمله‌هایی مرکب، پیچیده و انتزاعی نیاز پیدا می‌کند. در این بین، حروف ربط تبدیلی نقش به‌سزایی در وابسته‌سازی جمله‌واره‌های پیرو به پایه، یا وابسته‌سازی جمله‌واره‌های پیرو به جمله‌واره‌های پیرو دیگر ایفا می‌کند. این تأویل‌ها که روی فعل‌های بعد از حروف ربط تبدیلی صورت گرفته و تبدیل به مفرد شده و نسبت به پایه دارای نقش شده‌اند، با شواهدی کافی از دیوان حافظ همراه شده‌اند. کارکرد حروف ربط تبدیلی در دیوان حافظ، تبدیل جمله‌واره‌های پیرو به مفرد و تعیین نقش‌های اصلی و فرعی آن‌ها نسبت به فراکرد پایه در جمله‌های مرکب است.}, keywords_fa = {حرف ربط تبدیلی,جمله‌ی مرکب,تأویل,دیوان حافظ}, url = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_1386.html}, eprint = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_1386_4ba873d1c228905f7a6e9838160a77eb.pdf} } @article { author = {fazli darzi, bahare}, title = {Research on the terms Bajgah and Tayyar in lyrics Khaghani}, journal = {Literary and rhetorical research}, volume = {2}, number = {2}, pages = {101-112}, year = {2014}, publisher = {Payam Nour University}, issn = {2322-3979}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Research on the terms Bajgah and Tayyar in lyrics KhaghaniAbstract:Khaghani, a famous poet of the sixth century, In his poetry, the ode and Piece, The term is applied to a Tayyar and Bajgah together. In the present study, While explaining the term of these words, It will examine the evolution to Khaghani time in addition it is stabled the meaning of these words and The result is given Tayyar also means scale, it is called speed-ship that was kept in a place it siad station. Bajgah term is connected with taxation, Those Special see taxes that would have gotten ships in some places Tigris, that is called Ma'asir.In addition, Khaghani in his piece has satirizes sailors when he went to see one of them Bajgah. He had said about them whom considered cowardly. According to historical evidence, and since his arrival in Baghdad, he has criticized the situation in Baghdad, In particular chivalrous.}, keywords = {Khaghani,Bajgah,Tayyar,Ma'asir,Baghdad youth criticism}, title_fa = {پژوهشی دربارۀ دو اصطلاح طیار و باجگاه در شعر خاقانی}, abstract_fa = {پژوهشی درباره ی دو اصطلاح طیار و باجگاه در شعر خاقانی چکیده : خاقانی ، شاعر پرآوازه ی قرن ششم ، در دیوان اشعار خود در قصیده و قطعه ای اصطلاح طیار و باجگاه را در کنار یکدیگر به کار برده است . در پژوهش حاضر ضمن تبیین معنای اصطلاحی این لغات، سیر تحول آن تا عصر خاقانی بررسی و این نتیجه دریافت شده که طیار علاوه بر معنی ترازو به کشتی های سریع السیری گفته می شد که در جایگاه هایی به نام ایستگاه طیار نگهداری می شد . اصطلاح باجگاه نیز با اخذ مالیات به ویژه با مالیاتهای که از کشتی های مختلف در مآصیر بغداد- محلهای ویژه ی باج های دریایی – دریافت می شد مرتبط است . افزون بر آن در قطعۀ مورد نظر خاقانی با قدم گذاشتن در یکی از باجگاه های بغداد به هجو ملاحان پرداخته و آن ها را بی کرم دانسته .با توجه به قراین تاریخی و سال ورود وی در هر دو سفر ِحجش به بغداد و دیدن اوضاع و احوال اجتماعی و اقتصادیِ مرکزِ خلافت اسلامی گویا به نوعی قصد انتقاد از بغداد و به ویژه جوانمردان آن داشته است.}, keywords_fa = {خاقانی,باجگاه,طیار,مَآصِیر,نقدِ جوانمردانِ بغداد}, url = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_1387.html}, eprint = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_1387_ef738cd6e4baca607e386e6832fcdaaf.pdf} } @article { author = {abdollahi, mahbubeh}, title = {Narrative allegory and its different types in Persian Literature}, journal = {Literary and rhetorical research}, volume = {2}, number = {2}, pages = {113-129}, year = {2014}, publisher = {Payam Nour University}, issn = {2322-3979}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Narrative allegory and its different types in Persian LiteratureAbstractAllegory is one of the most important literary type owning a prominent position in Persian Literature. Proverb, example and allegory are often interchangeably used in Persian Literature following Arabic language, and neither of them has its own separate and special name. So they face with a special complexity and entanglement. Regarding the structure, in Persian Literature, allegory can be divided into two parts: descriptive allegory (short parable) which contains only one or two sentences and includes simile metaphor, equation of techniques, proverbs, allegoric metaphor, which have not been discussed in this article, and narrative allegory (broad allegory) which looks much like a story and this case, allegory has been mentioned in the form of a story. This study aims to examine the existing differences and similarities by reviewing a variety of narrative allegory.Key words: narrative allegory , Fable, parable, allegory.}, keywords = {: narrative allegory,Fable,parable,allegory}, title_fa = {تمثیل روایی و انواع آن در ادب فارسی}, abstract_fa = {چکیدهتمثیل یکی از مهم‌ترین انواع ادبی است که جایگاه والایی را در ادبیات فارسی به خود اختصاص داده است. مثل، مثال و تمثیل در ادب فارسی به تبعیت از زبان عربی اغلب به جای یکدیگر به کار رفته‌اند و هر یک نامی جدا و خاص خود را ندارند از این رو با پیچیدگی و گره‌خوردگی خاصی در ادب فارسی رو به‌رو هستند. تمثیل را در ادب فارسی از حیث ساختار می توان در دو بخش تمثیل توصیفی(تمثیل کوتاه) که از یک یا چند جمله فراتر نمی رود و شامل تشبیه تمثیلی ، اسلوب معادله ، ارسال المثل و استعاره ی تمثیلیه می باشد – که در این مقاله مورد بحث قرار نگرفته- و تمثیل روایی (تمثیل گسترده) که بیشتر شکل داستانی دارد و در آن تمثیل در قالب داستان مطرح است، مورد بررسی قرار داد. در این مقاله تلاش شده است با بررسی انواع تمثیل روایی، تفاوت و تشابه های موجود با سایر انواع آن مورد بررسی قرار گیرد.کلید واژه: تمثیل روایی ، فابل ، پارابل ، رمز}, keywords_fa = {تمثیل روایی,فابل,پارابل,رمز}, url = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_1505.html}, eprint = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_1505_0fadb50f043c36cf2a255b6b005a9367.pdf} }