@article { author = {مهدوی دامغانی, محمود}, title = {Ambiguity and its Functions in the Lyrics of Salman Savoji}, journal = {Literary and rhetorical research}, volume = {4}, number = {2}, pages = {11-19}, year = {2016}, publisher = {Payam Nour University}, issn = {2322-3979}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {“Ambiguity” have an important role in enhancing the quality of the poems. Salman Savoji used Ambiguity to create artistic ambiguity, solidarity, and internal music. The purpose of this article is to study Ambiguity and its functions in the poems of Salman Savoji. In Salman`s poems, Ambiguity used to in a way that we can understand both the close and the far meaning of the words or it is very difficult to choose one of the meanings which results in an artistic ambiguity. He also enhanced the rhythm of his poems by contrast and symmetry which are the results of “ambiguity”. The relation that is made between the words of the poem by “ambiguity” results in a great solidarity. “Eiham Tanasob” along with other kinds of rhetoric and other forms of imagery used in his poems cause to distinguish his poetry language from prose, enhance the capacity of his poetry language to motivate the feelings of the readers, and according to the cooperation of the readers in creating the meaning the reader becomes an active one and results in artistic satisfaction.}, keywords = {Salman,artistic ambiguity,rhythm of poem}, title_fa = {قرآن وعلوم بلاغی؛باتأکیدبرارزش های بلاغی حدائق السحررشیدالدین وطواط}, abstract_fa = {بی تردید نزول قرآن کریم، این معجزۀ خالدۀ خداوند و حضرت ختمی مرتبت(ص)،زمینه ساز تحول بزرگی در عالم ادبیات بویژه در حوزۀ علوم بلاغی گردید به نحوی که این دانش را زاده بلاغت قرآن کریم می دانند و همین ارجمندی است که بلاغت زبان فارسی نیز از آن بی نصیب نمانده است و از همین رو است که ادبا ،سخنوران و نویسندگان فارسی زبان آثار ادبی خود را با آیات نورانی قرآن و سخنان درر بار نبی مکرم اسلام(ص) و ائمۀ هدی(ع)، زیب و زیور و غنا بخشیده اند.تألیف کتاب های علوم بلاغی به زبان فارسی که از سده چهارم هجری آغاز شده بود.در سده ششم به اوج خود رسید و کتاب های مستقل در یک موضوع تألیف شد،یکی از این کتاب ها که در حال اختصار بسیاری از مباحث بدیع را در بر دارد « حدائق السحر فی دقائق الشعر» دبیر و نویسنده و شاعر توانا رشید الدین وطواط است،این کتاب ارزنده که از هنگام چاپ نخست آن تا کنون یکصد و شصت و پنج سال می گذرد شایسته بررسی بیشتر از این است که بتوان در یک مقاله همۀویژگی های پسندیده آن را روشن کرد،در این مقاله اندک کوششی صورت گرفته است تا گوشه هایی از این کتاب مورد مطالعه قرار گیرد،امید است در مبحث علوم بلاغی و همچنین ادبیات تطبیقی به ویژه در راستای دو زبان مهم عربی و فارسی به این کتاب بیشترتوجه شود.}, keywords_fa = {قرآن کریم,رشیدالدین وطواط,حدائق السحر,صد کلمه}, url = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_2578.html}, eprint = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_2578_61cd1e98adb2723bc4a017efedfbbc96.pdf} } @article { author = {pedram mirzaei, ali and مرادی, هوشنگ}, title = {Rhetorical Analysis of Salmani's Allusions to the Shahnameh}, journal = {Literary and rhetorical research}, volume = {4}, number = {2}, pages = {20-36}, year = {2016}, publisher = {Payam Nour University}, issn = {2322-3979}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {AbstractAllusion enriches the form of a work and gives its meaning depth by association of familiar events; consequently, it makes readers mind overfilled of literary pleasure. Poets enjoy this figure of speech as a poetical device for various purposes. Mohammad - e Salmani, contemporary lyric poet (born 1334), in his two books; Ghazal-e Zaman (Times Ghazel) and Dar be Dar Darpeye Nayaaftanat (Looking for Finding You Not) that have made published by now, had a special tendency to the allusion. This article has paid attention to his allusions to the Shahnameh and has analyzed all 22 founded specimens in that two absolved-named books in a rhetorical specifically poetical method. Meanwhile according to Salmani’s manipulations, innovations, negligence and possible mistakes, the main purpose of the article is to show aesthetically some of the poet abilities that concerned with association of allusion. In this deep research, it was found that Salmani in the application of mythical allusions to the Shahnameh has avoided from raw story telling as far as possible and observed other necessaries like ambiguity as well as. Also it was revealed that Salmani is very interested in character of Siavash. Also it was found that Salmani, concerned with the name of some characters, has made some few mistakes.It is necessary to say that with this approach no research has been done about Salmani’s poetry.}, keywords = {Rhetorical Analysis,allusion,Shahnameh allusions,Contemporary Ghazel,Mohammad Salmani}, title_fa = {بررسی و تحلیل بلاغی تلمیحات شاهنامه ایِ محمد سلمانی}, abstract_fa = {بررسی و تحلیل بلاغی تلمیحات شاهنامه‌ایِ محمد سلمانی چکیده تلمیح با تداعی رویدادهای آشنا، متن را از نظر صورت و معنا، استحکام و عمق می‌بخشد و ذهن خواننده را از لذت ادبی سرشار می‌سازد. شاعران از این صنعت ادبی، چونان ابزار شعری و بیانی در مقاصد گوناگون بهره می‌برند. محمد سلمانی، غزلسرای معاصر، (متولد 1334) در دو دفتر شعری که تا کنون با نامهای «غزل زمان» و «دربه‌در درپی نیافتنت» به چاپ رسانده، گرایش ویژه‌ای به تلمیح داشته است. این مقاله به تلمیحات شاهنامه‌ایِ موجود در شعر او نظر داشته و 22 نمونۀ یافت شده در دو کتاب نامبرده را به شیوۀ بلاغی و بویژه بیانی، تحلیل کرده است. هدف اصلی مقاله، نشان دادن پاره‌ای از توانمندیهای شاعر در بهره‌گیری از تلمیح از منظر زیبایی شناسی بوده و در ضمنِ آن، دخل و تصرفها، نوآوری‌ها، تسامحات و اشتباهات احتمالی شاعر نیز در این نمونه‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. در این واکاوی مشخص شد که سلمانی در کاربرد تلمیحات اسطوره‌ای شاهنامه، حتی المقدور، از خام سرایی پرهیز کرده و ملزومات دیگری از جمله ایهام را نیز رعایت کرده‌ و این امر در زیبایی شناسی شعر او از منظر تداعی تأثیرگذار بوده است. همچنین مشخص شد که سلمانی از میان شخصیتهای اسطوره‌ای، توجه ویژه‌ای به شخصیت سیاوش داشته است. در چند مورد اندک نیز در رعایت تناسبها و اعلام تلمیحی، تسامحات و اشتباهاتی دیده شد.درخور ذکر است که با این رویکرد، پژوهشی دربارۀ شعر سلمانی انجام نگرفته است. کلید واژه‌ها : تحلیل بلاغی؛ تلمیح؛ تلمیحات شاهنامه‌ای، غزل معاصر؛ محمد سلمانی.}, keywords_fa = {تحلیل بلاغی,تلمیح,تلمیحات شاهنامه ای,غزل معاصر,محمد سلمانی}, url = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_2713.html}, eprint = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_2713_99789f6b54827dca8115fe941777bfb2.pdf} } @article { author = {Ranjbar, Ebrahim}, title = {The impact of the Eloquence of Mavlavi in preference of fact to wisdom‚in Mathnavi}, journal = {Literary and rhetorical research}, volume = {4}, number = {2}, pages = {37-51}, year = {2016}, publisher = {Payam Nour University}, issn = {2322-3979}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {AbstractThe present article is an attempt to investigate the place of reason from the point of view of Mawlavi in the tow areas of argumentation and intuitive perceptions and experiences of schools of argumentation and mysticism respectively. In intuitive perception, we have focused on the knowledge of Allah and for reasons we have referred to it as reality. The criterion for our investigation has only been Mawlavi’s Mthnavi, not all his works. in Mawlavi’s Mthnavi, reason in creation and substance has a unique place regarding the function and management of material life and gaining argumentative sciences as well as perceptive and experiential knowledge, so as no substance can achieve its status and Mawlavi refers to it with high admiration. In Mawlavi’s view, however, the reason is not allowed to enter the realm of “the other sense”, knowledge of aesthetics and intuition perceptions beyond material reasoning, understanding habitual acts and miracles of the prophets and especially, understanding the beauty of the Right and arriving at the reality of knowledge the result of which is love.}, keywords = {Mawlavi,Mathnavi,reason,Knowledge of Allah,fact}, title_fa = {تاثیر بلاغت کلام مولوی در تفضیل حقیقت بر عقل، در مثنوی}, abstract_fa = {در این نوشته جایگاه عقل را از دیدگاه مولوی بررسی کرده ایم در دو حوزة مربوط به معارف بحثی اهل استدلال و دریافت‌ها و تجارب شهودیِ متعلق به عرفان. از دریافتهای شهودی تنها به معرفت الله توجه کرده و از آن بنا به دلایلی به حقیقت تعبیر ‌کرده‌ایم. ملاک بررسی ما صرفا مثنوی مولوی است نه تمام آثار او. در مثنوی عقل در آفرینش و جوهر، از نظر کارکرد و مدیریتِ معیشت مادی و کسب معارف بحثی و دانش‌های حسی و تجربی مقامی بسیار بلند و بی‌مانند دارد چنان که هیچ جوهری به شرف آن نمی‌رسد و مولوی از آن با اوصاف والا یاد می‌کند. با وجود این در دیدگاه وی عقل به حوزة «حس دیگر»، معارف ذوقی و شهودی، دریافت‌های ماورای منطق مادی، درک خوارق عادات و معجزات انبیا و خصوصا درک جمال حق و وصول به حقیقتِ معرفت که عشق ثمر عالی‏ترین درجة آن است، راه ندارد.}, keywords_fa = {مولوی,مثنوی,عقل,معرفت الله,حقیقت}, url = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_2715.html}, eprint = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_2715_7008f7a493d72111446a17f04fa6da6d.pdf} } @article { author = {sarmadi, majid}, title = {naratology analysis of Sadr jahan in masnavi}, journal = {Literary and rhetorical research}, volume = {4}, number = {2}, pages = {52-60}, year = {2016}, publisher = {Payam Nour University}, issn = {2322-3979}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {anedote and story is the most subject in narratologies analysis. in narratology we collection different theories to survey various dimention of story.in this reaserch we used from the famous and well known narratologiest's opinion like ' todorv, propp, greimas, bermon, genette , barthes' and etc to survey the story in viewpoint of love and its position.in mystic texts the first and the most important thing is cognition of love.at first we separatly analysis the story and then survey viewpiont of love.in ' sadr jahan' story which is one of the most validity and one of the deepest in masnawi's narratives , love has basic and important position , therefore we tried to survey the power of mollana's narratology.in this resaerch the writer tried to use from famous narratologies votes and opinions to find new view point of mollana's personality and his poly narratology to this mist story.}, keywords = {love,Love Narratives,Mollana,Narratology,Masnawi Maenavi}, title_fa = {تحلیل روایت شناختی قصه ی صدر جهان در مثنوی}, abstract_fa = {قصّه و حکایت، موضوع اصلی تحلیل نظریۀ روایت شناسی است. در حوزۀ روایت شناسی با تلفیق نظریات مختلف، ابعاد گوناگون قصّه را مورد بررسی قرار می دهیم. در پژوهش حاضر، تلاش شده است، با توجه به نظریات و شیوه های روایت شناسان معروفی چون تودروف، پراپ، گریماس، برمون، ژنت ،بارت و ... سبک روایی داستان را از منظر عاشق و جایگاه آن مورد بررسی قرار دهیم.در متون عرفانی اولین و مهمترین عنصر معرفت عشق است. به همین دلیل در این داستان عاشقانه در تلاشیم تا این داستان را از منظر عشق و جایگاه آن مورد پژوهش قرار دهیم. به طور کلی قصه را به صورت جداگانه در آغاز تحلیل روایی کرده و سپس به بررسی جایگاه عشق در این داستان می پردازیم.در قصّه عاشقانۀ صدر جهان، که از عمیق ترین و روایی ترین داستان های مثنوی است مقوله عشق جایگاه اساسی و تعیین کننده دارد.از اینرو کوشیده ایم، در این مقاله نقش وجودی مولانا و قدرت روایتگری وی مورد تحلیل و بررسی روایت شناختی قرار گیرد.بنابراین کوشش نویسنده بر آن بوده تا با استفاده از آرای روایت شناسان معروف و صاحب نظر و با توجه به شخصیت و شگردهای روایتگری مولانا به این داستان نغز، نگاهی دگرگون و جدید افکنده شود.}, keywords_fa = {عشق,قصّۀ عاشقانه,مولانا,روایت‌شناسی,صدر جهان,مثنوی معنوی}, url = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_2561.html}, eprint = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_2561_54aed696d78197e35e778db442471abb.pdf} } @article { author = {valipour, abdollah}, title = {Artistic dealing of Rumi with preposition in Masnavi Manavi}, journal = {Literary and rhetorical research}, volume = {4}, number = {2}, pages = {61-73}, year = {2016}, publisher = {Payam Nour University}, issn = {2322-3979}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Abstract: formalism theory is one of the literary criticism flows that was emerged in Moscow during the first decade of the twentieth century. Proponents of this theory paid attention to patterns related to form and shape of literary text. Formalists believe that the literalness of text is resulted from familiarization. Applying this tricks delays and develops the meaning of text and as a result the exploitation of reader.  In this regard, due to the specific attitude of Rumi and unique experiences of him when writing Masnavi, has used different morphological and syntactic applications and by disrupting grammatical rules created natural birth of poem and prominence of his poetic language. This paper tries to specify the effect of these tricks on audience by studying and analyzing the application methods of proposition in Masnavi. Rumi place in Persian literature, the necessity of studying about him and the lack of other studies in this regard specifies the significance of study. The results of study show that Rumi with unusual applications of preposition in different morphological and syntactic levels has provided the Prominence of language and the dual impact of Masnavi on audience.}, keywords = {Mathnavi,preposition,formalist criticism}, title_fa = {برخورد هنری مولانا با حرف اضافه در مثنوی معنوی}, abstract_fa = {نظریۀ فرمالیسم، یکی از جریان­های نقد ادبی است که در دهۀ اول قرن بیستم در مسکو پدید آمد. طرفداران این نظریه به الگوهای مربوط به فرم و شکل ظاهری متنِ ادبی توجه داشتند. به اعتقاد فرمالیست­ها «ادبیتِ» متن از راه برجسته­سازی، آشنایی­زدایی و ... حاصل می­شود. به کارگیریِ این ترفندها، سبب به تأخیر افتادن و گسترش معنای متن و در نتیجه التذاذ و بهره­وری بیشتر خواننده از آن می­شود. از این منظر، مثنوی به خاطر نگرش خاص مولانا و تجربه­های منحصر به فرد وی هنگام سرودن این اثر، مثنوی را مشحون به خلاف­آمد عادت­هایی در کاربردهای صرفی و نحوی کرده و با برهم زدن قاعده­های دستوری، سبب زایش طبیعی شعر و برجستگی زبان شعری وی شده است. این مقاله بر آن است تا با بررسی و تحلیل شیوه­های کاربرد حرف اضافه در مثنوی، میزان تأثیر این شگردها را بر مخاطب مشخص سازد. روش تحقیق به صورت کتابخانه­ای و تحلیل محتوا و طبقه­بندی داده­هاست. جایگاه مولوی در ادب فارسی، ضرورت مطالعه در خصوص وی، و نیز نبودنِ پژوهشی در این موضوع، اهمیت تحقیق را مشخص می­کند و حاصل مقاله نیز نشان می­دهد که مولوی با کاربردهای نامتعارف حرف اضافه در سطوح مختلفِ صرفی و نحوی، موجبات برجستگی زبان و در نتیجه تأثیرگذاری مضاعف مثنوی بر مخاطب را فراهم آورده است.}, keywords_fa = {مثنوی مولوی,حرف اضافه,نقد صورت‌گرایانه}, url = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_2577.html}, eprint = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_2577_36369ce73f9a1339bf26e16045dd7e54.pdf} } @article { author = {تقوی بهبهانی, سیدمجید}, title = {Mystic Wine in Imagery and Metaphor Allegorical}, journal = {Literary and rhetorical research}, volume = {4}, number = {2}, pages = {74-86}, year = {2016}, publisher = {Payam Nour University}, issn = {2322-3979}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Traditionally poets and writers to have more impact on the mind and soul of the reader and theological art show, their own ideas with have made use of poetic imagination. At Among poets theosophist, This Is the secret of lasting effects Rumi in this field, Especially at Masnavi. In this article we have explained the envisioning of Rumi's poetry in one from Story of Masnavi named Daquqi and his magnificence that How pure thoughts mystic and fantasy of Rumi Presented Masnavi reader. This article looks at how poetic Rumi's Masnavi stories, the stories of Daquqi and his magnificence have discussed and shown how pure thoughts mystic Rumi's Masnavi has offered readers within imagery and metaphor and simile and metaphor allegorical has used successfully. In this article, multiple imagery and illustrated in the story of Daquqi is why Masnavi in telling stories with poetic language is privileged and cannot be compared with any other work.  }, keywords = {Rumi,Daquqi,imagery,Allegorical Simile,Adding Similes,Allusions}, title_fa = {می عرفان در ساغر بیان و بلاغت}, abstract_fa = {ا از دیرباز شاعران و نویسندگان برای اثرگذاری بیشتر بر ذهن و جان خوانندگان و نیز نشان دادن هنر کلامی خود به بیان اندیشه­های خود با بهره­گیری از تخیّلات شاعرانه پرداخته­اند. در میان شاعران عارف مولانا جلال­الدین در این راه توفیق نمایانی داشته است که راز ماندگاری آثارش – به­ویژه مثنوی- در این زمینه است. در این نوشتار به نحوه بیان شاعرانه مولانا در یکی از داستان­های مثنوی یعنی قصه دقوقی و کراماتش پرداخته­ایم و نشان داده­ایم که مولانا چگونه اندیشه­های ناب عرفانی را در ظرف صور خیال به خوانندگان مثنوی ارائه کرده است و از تشبیه تمثیل و دیگر تشبیهات و کنایات با موفقیّت بهره برده است. در این مقاله موارد متعدد صور خیال در داستان دقوقی آمده و نشان داده شده است که چرا مثنوی در بیان داستان­ها با زبان شاعرانه ممتاز است و با هیچ اثر دیگری قابل مقایسه نیست.}, keywords_fa = {مولانا,دقوقی,صور خیال,تشبیه تمثیل,اضافه تشبیهی,کنایات}, url = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_2707.html}, eprint = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_2707_455bd40aa0815a98671920ddeb2281a1.pdf} } @article { author = {هاشمی, سید احمد علی}, title = {Juridique Sens Français du Terme Contradictoire en Iran}, journal = {Literary and rhetorical research}, volume = {4}, number = {2}, pages = {87-98}, year = {2016}, publisher = {Payam Nour University}, issn = {2322-3979}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {"Le principe du respect du contradictoire", on dit aussi "principe du respect de la contradiction", s'applique à tous les états de la procédure. Il exige que le demandeur informe le défendeur de sa prétention, que les parties échangent leurs conclusions et leurs pièces, que les mesures propres à l'établissement de la preuve soient menées en présence des parties et de leurs conseils, que les débats soient eux memes contradictoirement menés, que le jugement soit rendu en audience publique à une date dont les parties ont été tenues informées par le juge lors de la clôture des débats. Relativement à l'application du principe du respect du contradictoire, la Cour de Cassation a rappellé .le caractère impératif du «principe de la contradiction». Elle a en cassé l'arrêt d'une cour d'appel ayant interdit à une société appelante, d'une part, de répliquer aux intimés du chef de leurs appels incidents respectifs et lui ayant interdit, d'autre part, de produire les pièces réclamées par la sommation de communiquer des intimés. L'arrêt de la Cour d'appel avait motivé cette interdiction en considérant que l'ordonnance du Premier président fixant l'affaire pour être plaidée, avait établi avec l'accord des parties, un échéancier de leurs conclusions, que cette ordonnance ne prévoyait pas de réponse. Le respect du contradictoire a été aussi appliqué au cas où la cour d'appel avait rendu un arrêt visant des conclusions écrites du ministère public, intervenant en qualité de partie jointe, sans constater que l'une des parties avait eu communication de ces conclusions et des pièces jointes, ni qu'elle avait eu la possibilité d'y répondre.}, keywords = {contradictoire confrontation,la correspondance,le Code de procédure civile,les droits des parties}, title_fa = {بلاغت واژگانی تناظر در ادبیات حقوقی فرانسه و ایران}, abstract_fa = {اصطلاح « تناظر» در حقوق ایران ترجمه اصطلاح فرانسوی contradiction است . این اصطلاح در حقوق ایران با برگردان های مختلفی نظیر « ترافع» ، « تقابل» ، « تدافع» و...مواجه شده است و هر یک از حقوقدانان ایران با ذوق و سلیقه خود ترجمه ای را مطرح ساخته اند. اما برای تعیین ترجمه دقیق بهتر است ابتدا معنا و مفهوم این اصطلاح در حقوق فرانسه دقیقاً روشن شود و سپس معادل صحیح آن انتخاب گردد. در حقوق فرانسه، برابری اصحاب دعوا در برابر قاضی مستلزم این است که به هریک از اصحاب دعوا فرصت و امکان داده شود که نه تنها ادعاها، ادله و استدلالات خود را مطرح نماید بـلکه ادعـاها، ادله و استدلالات‌ رقیب را مورد مـناقشه قـرار دهد. با توجه به این مفهوم به نظر می رسد ترجمه « تناظر» بهترین ترجمه از اصل مذکور باشد. درعین‌حال در حقوق ایران، هیچ اصطلاحی جا نیافتاده است و قوانین نیز در هیچ نـصی، اصل مزبور را‌ تحت‌ عنوان یاد شده یـا عنوانی مشابه، صریحاً ترجمه ننموده است؛ البته مـقرراتی‌ در‌ جهت‌ فراهم نمودن زمینه اجراء، لزوم احترام و ضمانت اجرای آن در‌ قانون جدید آئین دادرسی مدنی، تدوین گردیده اسـت. لذا قانونگذار ایران می‌باید در مقام تدوین و اصلاح‌ مقررات آئین دادرسی مدنی این اصل را واژه انگاری نموده و مبانی آن را‌ مورد‌ بررسی‌ قرار دهد. در این مقاله ضمن بیان ترجمه های متعدد از این اصل ، سعی می شود بهترین ترجمه را انتخاب و معنای این اصل را توضیح دهیم.}, keywords_fa = {ترافع,تقابل,تناظر,آیین دادرسی مدنی,حقوق اصحاب دعوی}, url = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_2640.html}, eprint = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_2640_af795721d407b70beb43dc0d810ab936.pdf} } @article { author = {Ghavam, A and hajihadian, mansoure}, title = {Study of the Artistic Use of Verbs in the Lyrics Khalife}, journal = {Literary and rhetorical research}, volume = {4}, number = {2}, pages = {99-114}, year = {2016}, publisher = {Payam Nour University}, issn = {2322-3979}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {For the analysis of literary texts and worthy of recognition, the pure elements more and more original part of the same work there. For the vowel, words, sentences and ways of linking these elements that convey the meaning in effect types. The use of words and how they are laid out in an effective manner, its language and alter the specific language. This study is the artistic use of verbs in the remainder of the 11th century AH wrote one hand, the Court of unknown poets of the 10th century AH, Henry called "Caliph" to determine part of the literary style of the poet's poems, review. It is derived from a verb, and never more than three or four poems seen action in every bit of the benefit of these actions show the artist in the literal and spiritual eloquence and beauty of creation. The use of the verb pair adjacent to the conflicting statements, current Syghhhay repeat, repeat the previous action and the use of combinations of verb rhetorical style of the poet's poems. The most frequent rhetorical devices can be distinguished, contrast, sequence and Homaee, homogeneity, and in some cases the permissible limit, Mshaklh, fitness and paradox named. That Myshnasand open work style.}, keywords = {poetry,Khalifa,The Current Composition,The Use of Rhetorical Action}, title_fa = {نمود هنـری فعـل در غـزلهای خلیفه (10 هـ.ش.)}, abstract_fa = {عناصر دخیل و مؤثر در شیوایی و روانی شعر هر شاعر از جنبه​های گوناگون شایان بررسی، ارزیابی و سنجش است. اشعار خلیفه نیز در نوع خود شایسته تأمل و ژرف​نگری است تا جهات تأثیرگذار کلام او نمایان شود یکی از این داده​ها بررسی کاربرد هنری فعل در اشعار اوست. اکنون این سؤال مطرح است عناصر دخیل در زیبایی ساخت فعل​های اشعار این شاعر چیست و پربسامدترین آن کدام است و چه تأثیری در زیبایی، مفهوم و شیوایی متن اشعار او دارد؟ بررسی نمود هنری فعل در اشعار خلیفه این نتیجه دریافت می­شود که بیش از یک فعل و گاه سه یا چهار فعل در هر بیت از اشعارش دیده می​شود که بهره​مندی از این افعال نشان دادن هنرمندی در امر بلاغت و زیبایی­آفرینی لفظی و معنوی است. همچنین کاربرد زوج​ها فعل­های مجاور به صورت​های متضاد، تکرار صیغه​های فعلی، تکرار جزء پیشین فعل و کاربرد بلاغی ترکیبات فعل از عناصر سبکی اشعار این شاعر است که پربسامدترین شگردهای بلاغی را می​توان ایهام، تقابل، ترادف و همایی، تجانس و در مواردی محدود مجاز، مشاکله، تناسب و تناقض​نمایی را نام برد.}, keywords_fa = {شعر,خلیفه,ترکیبات فعلی,کاربرد بلاغی فعل}, url = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_2750.html}, eprint = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_2750_e26fb4dbddee43bef10f3218359cbc57.pdf} }