@article { author = {Heidari, Maryam}, title = {Archetype of Persephone and Hera in the stories of "Anis" and "Story of the Alley"}, journal = {Literary and rhetorical research}, volume = {6}, number = {4}, pages = {11-30}, year = {2018}, publisher = {Payam Nour University}, issn = {2322-3979}, eissn = {}, doi = {10.30473/pab.2019.39644.1621}, abstract = {Myths have a close link with different sciences, especially psychology. A linkage that goes beyond the naming of diseases and is a fully functional aspect for the study of society, thoughts, beliefs, and even political relationships. Shinoda Boolen, a follower of Jung's school, uses the concept of "archetype" as a typographical plan based on the Greek myths, according to which women fall into three groups of behavior: a maiden, a vulnerable, and Charmer. The first group expresses independence and self-respect; the second group representing the traditional roles of the wife, mother and daughter; and in the third group, the goddess of love and beauty is located, which in the direction of self-esteem and autonomy of the goddesses of the first group; and, on the other hand, the third group's relationship. In this paper, based on this classification, two short stories of Simin Daneshvar's works, Anis and Story of the Alley, which featured "Ancient Marriage archetype"(Hera), and "Anima Woman"(Persophone), have been dramatically analyzed. The points of sharing of these two archetypes are relationship and sympathy. In this study, the psychological and social causes of the confirmation and highlighting of these characteristics and their effects are examined.}, keywords = {Archetype,Simin Daneshvar,Shinoda Boolen,Persophone,Hera}, title_fa = {کهن‌الگوی پِرسِفون و هِرا در داستان‌های «انیس» و «سرگذشت کوچه»}, abstract_fa = {اسطوره‌ها دارای پیوندی تنگاتنگ با علوم مختلف، بویژه روان‌شناسی، هستند. پیوندی که از حد نام‌گزاری بیماری‌ها فراتر می‌رود و جنبه‌ای کاملاً کاربردی جهت بررسی جامعه، افکار، باورها، و حتی مناسبات سیاسی می‌یابد. شینودا بولن، روانشناس پیرو مکتب یونگ، با بهره‌گیری از ایدۀ «کهن‌الگوها» طرحی تیپ‌شناسانه بر مبنای اساطیر یونان ریخته است که طبق آن، زنان در سه گروه رفتاری جای می‌گیرند: دوشیزه، آسیبپذیر، افسونگر. گروه نخست بیانگر استقلال و خودبسندگی‌اند؛ گروه دوم مُعرّف نقش‌های سنتی همسر، مادر، و دختر هستند؛ و در گروه سوم ایزدبانوی عشق و زیبایی جای دارد که از جهتی، خودبسندگی و استقلال ایزدبانوان گروه اول را دارد؛ و از سویی رابطه‌گرایی گروه سوم را. در این مقاله بر اساس تقسیم‌بندی فوق، به تحلیل دو داستان کوتاه از آثار سیمین دانشور با نام‌های «انیس» و «سرگذشت کوچه» که «کهن الگوی زناشویی» (هرا)، و «زن آنیمایی» (پرسفون) نمودِ چشمگیری در آنها دارند، پرداخته شده است. نقاط اشتراک این دو کهن‌الگو، رابطه‌گرایی و مهرطلبی است. طی این بررسی، علل روانی و اجتماعیِ مهر تأیید خوردن و پررنگ شدن این ویژگی‌ها و جلوه‌های آنها، باز کاویده می‌شود.}, keywords_fa = {کهن الگو,سیمین دانشور,شینودا بولن,پرسفون,هرا}, url = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_5814.html}, eprint = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_5814_454db39d903cb7a76445403d398d99c6.pdf} } @article { author = {ganbari galledar, fariba and zohreei, hamidreza}, title = {Qur'anic intertextuality in the poems of Hamid Sabzevari and Shemilah Qasem التناص القرآنی فی اشعار حمید سبزواری و سمیح القاسم}, journal = {Literary and rhetorical research}, volume = {6}, number = {4}, pages = {31-46}, year = {2018}, publisher = {Payam Nour University}, issn = {2322-3979}, eissn = {}, doi = {10.30473/pab.2019.42788.1647}, abstract = {Qur'anic intertextuality inthepoems ofHamid Sabzevari and Samih al-QasimAbstractThe sensibilityof the Qur'an,which is God’sterms,is aprofound and widespread subject in Persian and Arabic literature.Samih al-Qasim and Hamid Sabzevari inspired the Holy Quran in their poems.The present study is aimed to investigate the Qur'anic intertextuality in the poems of these two poets.This library-based study was performed by investigating the poems of the two poets.At first,the theoretical foundations of the research were designed and based on which the poems of the two poets were extracted and the necessary analysiswasperformed.Theresults showed that Sabzevari often used Holy Quran by translation, a resuitingand this method was mainly based oncreating the content or confirmation and emphasis as well as indicating further awareness andsensibility, and his inspiration by the Qur'an is more in comparisonwithSamih al-Qasim.In contrast, Samih al-Qasim used less holy Qur'anic verses than Hamid Sabzevari;however, this sensibilityis intermixed in his mind and soul,causing more"solved"sensibilityin him. Solvedsensibilityis one of those that are very invisible andinconspicuousin appearance;however, with a narrow view, one can understandhis profound sensibilityof the Holy Quran;Therefore,two poets have been inspired by the Qur'anic verses; although Sabzevarie'ssensibility is more hidden and mixed than SamihulQasim's.Thus, the creativity of Sabzevari in using God’s Words is less than that of Samih al-Qasimwith powerfulcreativity.Samih al-Qasim,in his sensibility,has overwhelmed and greatly reduced the adoption rate to minimal and in some cases to zerosince the Samih al-Qasim’s sensibilityis accompanied by recitativeand exquisite beauties as the best type of intertextuality called motivational intertextuality.Keywords: Quran,Persian and Arabic Poetry,Intertextuality,Motivational Intertextuality,Hidden sensibility, Samih al-Qasim,and Sabzevari.}, keywords = {Keywords: Quran,Intertextuality,Hidden sensibility,Samih al-Qasim,and Sabzevari}, title_fa = {بینامتنیت قرآنی در اشعار حمید سبزواری و سمیح‌القاسم}, abstract_fa = {اثرگذاری قرآن که کلام خدا است،مقوله‌ای ژرف و گسترده در ادب فارسی و عربی است.سمیح‌القاسم و حمید سبزواری در اشعار خود از الهامات قرآن کریم متاثرند. موضوع پژوهش حاضر بررسی بینامتینت قرآنی در اشعار دو شاعر مذکور است.روش پژوهش به صورت کتاب‌خانه‌ای و با بررسی اشعار دو شاعر اجرا شده‌است.ابتدا مبانی نظری پژوهش تنظیم و براساس آن اشعار دو شاعر استخراج و تحلیل‌های لازم به دست داده شد که حاصل نشان داد،سبزواری غالباً به روش‌های ترجمه،برآیندسازی از قرآن مجید بهره گرفته است و این بهره گیری عمدتا برای خلق مضمون یا تایید و تاکید مطلب و نیز،نشان‌دادن آگاهی و تاثیرگذاری بیشتر است و یمزان الهام‌پذیری او از قرآن بیشتر از سمیح‌القاسم است؛در مقابل،سمیح‌القاسم از آیات قرآن کریم به نسبت حمیدی سبزواری کمتر بهره برده؛اما این اثرپذیری در ذهن و ضمیر او چونان درهم‌آمیخته که موجب شده،تاثیرپذیری او از نوع «حل» باشد. اثرپذیری به شیوه حل،جزء اثرپذیری‌هایی است که در ظاهر بسیار نامرئی و کمرنگ نشان داده می‌شود؛ اما با باریک‌نگری، می‌توان به اثرپذیری عمیق اشعار او از قرآن کریم پی برد؛بنابراین،دو شاعر از آیات قرآن اثرپذیرفته‌اند؛اما سبزواری از اثرپذیری سمیح‌القاسم از اثرپذیری پنهان‌تر و ممزوج‌تر ‌است؛از این‌رو،سهم خلاقیت شاعر سبزواری در بهره‌بردن از آیات کلام‌الله در قیاس با سمیح القاسم کمتر است و قدرت خلاقیت سمیح‌القاسم بیشتر است.سمیح القاسم در اثرپذیری خود،کسوت نو پوشانده و شائبۀ اقتباس را تا حد زیادی کمرنگ و در پاره‌ای موارد به صفر رسانده است؛زیرا،اثرپذیری سمیح‌القاسم،با زیبایی‌های بیانی و بدیعی همراه است که از بهترین نوع بینامتنیت شناخته شده است و بدان بینامتنیت انگیزشی می‌گویند.}, keywords_fa = {قرآن,بینامتین انگیزشی,سمیح القاسم و سبزواری}, url = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_6102.html}, eprint = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_6102_94a1f3178a24fd14bdec4e414171f7bf.pdf} } @article { author = {Vafa, Elaheh and Erfani Beyzaei, MohammadJavad}, title = {Analysis of fictional elements in Hamkhoone novel}, journal = {Literary and rhetorical research}, volume = {6}, number = {4}, pages = {47-64}, year = {2018}, publisher = {Payam Nour University}, issn = {2322-3979}, eissn = {}, doi = {10.30473/pab.2019.46494.1670}, abstract = {Maryam Riyahi is one of current writers whose literaty and art life has been started by hamkhooneh novel since 1385. This novel is new and special in plot story and theme. After that other writers used the same themes. The story writing style represents womanish feelings which is successful in stimulating of sincerity sense and twin-concept. As for the writer’s collegiate subject which is literature, the writer has tried to act carefully in making Yelda’s personality who had been student of literature in the story. Collegiate space, class and the poems which has been crooned in the story as for the theme, expressing her exact awareness about literature and also recognithion of literature college situation. Compounding the amative theme with histrionics and literal create space makes the story so considerable. In fact we can count this novel as an introduction in her writing process. After studying and researching about all the elements of fiction I found that in addition to using new subject, the writer has truly kept the sense of uncertainty and expectancy which has an important role in making grace and twin-concept. Unlike phenomenal stories which try to make grace by using continuous events, she has tried to make the reader and the narrator go along with each other up to the end of the story with logical communication between the events of story. Keywords: fiction literature, elements of fiction, novel, hamkhooneh, Maryam Riyahi}, keywords = {fiction literature,elements of fiction,novel,hamkhooneh,Maryam Riyahi}, title_fa = {عناصر داستانی در رمان همخونه}, abstract_fa = {عناصر داستانی در واقع ابزاری هستند که به کمک آنها می‌توان از طرح واحد داستان هایی بسیار متفاوت خلق کرد. مریم ریاحی از نویسندگان معاصر، زندگی ادبی و هنری‌اش را از سال 1385 با رمان داستانی همخونه آغاز کرد. این رمان تا آن تاریخ از نظر طرح داستان و مضمون، رمانی خاص و جدید بود. سبک نویسندگی داستان، قلمی زنانه را که در القاء حس صمیمیت و برانگیختن هم‌ذات‌پنداری در مخاطب بسیار موفق است، بیان می‌کند. نویسنده با توجه به رشته‌ی تحصیلی خود -ادبیات فارسی- سعی کرده است در پرداخت شخصیت یلدا که در داستان دانشجوی ادبیات فارسی است با دقت عمل کند.آمیختن مضمون و درونمایه عشقی داستان با فضاسازی‌ای ادبی، مجموعه‌ای قابل تأمل را رقم زده است. در واقع می‌توان رمان همخونه را دیباچه‌ای زیبا بر فصل رمان‌نویسی این نویسنده محسوب کرد. ضمن جدیدبودن موضوع این رمان، نویسنده حس شک و انتظار را که در جذابیت و ایجاد حس هم‌ذات‌پنداری در طرح داستان نقشی به‌سزا دارد به خوبی در داستان حفظ کرده است و بدون آنکه همچون بسیاری از رمان‌های بازاری و حادثه‌ای در بکارگیری حوادث متوالی به داستان جذابیت بخشد، سعی کرده است با طرحی منسجم و ارتباطاتی منطقی میان اتفاقات داستان، خواننده را تا انتهای داستان با راوی همراه ‌سازد.}, keywords_fa = {ادبیات داستانی,عناصر داستانی,رمان,همخونه,مریم ریاحی}, url = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_5815.html}, eprint = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_5815_93dce798526514bca66b1801abecf4cb.pdf} } @article { author = {delavar, parvaneh and ahmadi, shahram}, title = {The intellectual pivots of Forough's poetry Linked to Literary Features}, journal = {Literary and rhetorical research}, volume = {6}, number = {4}, pages = {65-84}, year = {2018}, publisher = {Payam Nour University}, issn = {2322-3979}, eissn = {}, doi = {10.30473/pab.2019.46333.1668}, abstract = {Foroogh Farrokh Zad (1934 - 1966 AD.) is one of the prominent and style - owner figures of the new poem of the day and perhaps of all periods of Farsi poem, and we can see the developmental trend of today's poem ranging from the old neo Romanticism to social Realism and Symbolism is heading for supreme essence in her poem. Foroogh's special place in Persian litrature is primitivly because of the special feminine voice that is heard of her poem. Her deep Perception poetical comes from a new vision and causes another birth in Contemporary poem. Her personal style with a feminine and profound perspective look and vision integrates life and poetry and is an indication of her great unity with nature and her sensational speech reverberation.The poem coordinates includes human and social contents in message territory and proportion and harmony between form maker elements (literariness and poem language) in form territory. The structure is agreement and covenant of form and meaning or interpretation and content. In this investigation, it is documentally approachedd to extract thought frequentative matters, Poet's thought foundations are analyzed and connection lines of them are high lighted by some of stylistical elements.The main pivots of thought in her poems (i.e. death, human, women, confusion and modernity) led to a special speech and manner.}, keywords = {intellectual pivot,Stylistics,Poem,Farrokhzad,Foroog}, title_fa = {محورهای اندیشگی شعر فروغ فرخزاد در پیوند با برخی عناصر سبک شناسیک}, abstract_fa = {فروغ فرخزاد (1345-1313ﻫ. ش.) از چهره‌های مشخص و صاحب‌سبک شعر معاصر و شاید همه‌ی ادوار شعرفارسی است که روند تکاملی شعر امروز، از رمانتیسیزم نوقدمایی تا رئالیزم وسمبولیسزم اجتماعی در سیرِ شعر او به سمت جوهری متعالی و شریف، قابل مشاهده است. جایگاه ویژه‌ی فروغ در ادب فارسی در درجه‌ی نخست به دلیل صدای خاص زنانه‌ای است که از شعرش شنیده‌می‌شود. درک شاعرانه‌ی عمیق فروغ، ناشی از دیدی تازه است و موجب تولدی دیگر در شعر امروز. سبک شخصی وی با نگاه زنانه‌ی آزاد و ژرف، شعر و زندگی را درهم می‌آمیزد و یگانگیِ عمیقش با طبیعت، تکرارهای طبیعی و طنینِ حسیِ کلام را رقم می‌زند. مختصات شعری در حوزه‌ی معنی، شامل مضامین انسانی و اجتماعی و در حوزه‌ی صورت شامل تناسب و هماهنگی میان عناصر سازنده‌ی صورت یعنی ادبیت و زبان شعر است و ساختمان، سازش و همنوایی صورت و معنی یا تعبیر و مضمون است. در این پژوهش، به شیوه‌ی اسنادی به استخراج مقوله‌های تکرار شونده‌ی اندیشگی پرداخته می‌شود و ضمن تحلیل بن‌مایه‌های فکری شاعر، خطوط پیوند آنها با برخی عناصر سبک شناسیک شعر پررنگ می‌شود. محورهای برجسته‌ی اندیشگی در شعر فروغ (مرگ، انسان، زن، عصیان و مدرنیته) موجد زبان و بیانی خاص گشته‌است.}, keywords_fa = {سبک شناسی,شعر,فرخزاد,فروغ,محور فکری}, url = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_5864.html}, eprint = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_5864_1644995dc5449dac49d3f56845807d91.pdf} } @article { author = {safari kang, saideh and naseri mashhadi, nosrat}, title = {Survey of unverbal comunication in characterization of PEDAR story}, journal = {Literary and rhetorical research}, volume = {6}, number = {4}, pages = {85-98}, year = {2018}, publisher = {Payam Nour University}, issn = {2322-3979}, eissn = {}, doi = {10.30473/pab.2019.46761.1677}, abstract = {in art of story writing character has been introduced as one of the most basis elements of story. writers use direct and indirect methods in order to create story characters, that actions in sub category of indirect characterization, also includes unverbal behaviors.Goli Taraghi is one of the first women of the storyteller in Iran, who was able to establish her own style in the field of works based on a strong personalization and the appearance of their mentalities and their internalities.In this article, how to characterize the person by connecting the characters of the story using non-verbal behaviors that involves voluntary and non-verbal behaviors, based on the story of the father of the flower of the progression, has been studied and carefully considered. This study has shown that three different types of communication - flow, process, and transaction processing - can be distinguished through non-verbal behaviors among story characters that have played a significant role in the creation of characters, revealing their mood and emotions. In addition, non-verbal behaviors have a significant contribution to explaining the type of relationship between the characters and their relationship with the audience.}, keywords = {character,nonverbal relations,flow,Process,Trans actional}, title_fa = {بررسی ارتباطات غیر کلامی در شخصیت پردازی داستان پدر}, abstract_fa = {در هنر داستان‌نویسی شخصیت به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین عناصر داستان معرفی شده است. نویسندگان برای آفرینش شخصیت‌های داستانی خود از شیوه‌های مستقیم و غیرمستقیم استفاده کرده‌اند که نمایش رفتارها در زیرمجموعه شخصیت‌پردازی غیرمستقیم، رفتارهای غیرکلامی را نیز دربر می‌گیرد.گلی ترقی از اولین بانوان داستان نویس در ایران است که توانست با خلق آثار خود، سبک و شیوۀ خاصش را در زمینۀ آثاری که مبتنی بر شخصیت پردازی قوی و بروز ذهنیات و درونیات آن هاست، تثبیت کند.در این مقاله چگونگی شخصیت‌پردازی از طریق برقراری ارتباط شخصیت‌های داستان با استفاده از رفتارهای غیرکلامی که شامل رفتارهای ارادی و غیرارادی است، بر اساس داستان پدر از گلی ترقی مورد بررسی و دقت نظر قرار گرفته‌است. این بررسی نشان داده که سه گونه متفاوت ارتباط یعنی جریان، فراگرد و فراگرد تراکنشی- از طریق رفتارهای غیرکلامی میان شخصیت‌های داستان قابل تشخیص است که نقش موثری در آفرینش شخصیت‌ها، آشکار کردن خلق و خو و احساسات آن‌ها ایفا نموده است. علاوه بر این رفتار‌های غیر کلامی در تبیین نوع ارتباط بین شخصیت‌ها و برقراری ارتباط آن‌ها با مخاطب، سهم بسزایی دارد.}, keywords_fa = {شخصیت,ارتباطات غیرکلامی,جریان,فراگرد,فراگرد تراکنشی}, url = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_6009.html}, eprint = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_6009_33390cfdbe18d61a81b78b8869a5418b.pdf} } @article { author = {bakhtiary, mohammad reza}, title = {. Present research investigates the term “rogue’s” meaning changes in the works of mystic poetssuch as Sanā'ī, Attar, Khwaju Kermani, Sa’adi and Hafez.}, journal = {Literary and rhetorical research}, volume = {6}, number = {4}, pages = {99-115}, year = {2018}, publisher = {Payam Nour University}, issn = {2322-3979}, eissn = {}, doi = {10.30473/pab.2019.21208.1377}, abstract = {rogue is among words that in theosophical literature has a lot of usage, as yet a lot of writters and poets, had probed in this field. This word among theosophist poets had a different usage. Sometimes have been used in negative and sometimes in positive way. rogue means "amative" is the opposite of asceticism and devout and name, disillusionment and disgust, shrewd, uninhibited slovenly used among poems of poets. The aim of this issue is showing the usage of rogue, among eminent poems, like: Sadi, Hafez, Attar, Sanaei, Khajoye kermani and check the metamorphosis means of rogue in theosophical literature. By studing of poems and theosophists books, we can note the deepness of metamorphosis and semantic diffrences of "rogue" word from poets point of view. Without doubt with comparision of different semantic meaning o The aim of this research is to show the use of the term “rogue” among great poets like Sanā'ī,Attar, Khwaju Kermani, Sa’adi and Hafez, and to investigate the conceptual change of the termin mystical literature. According to the present article the term had a positive load in the secondperiod in Persian texts and introduced the characteristics of a perfect human with attributes ofloving, moaning and piety. In Sa’adi’s Golestan and Boostan “rogue” has a negative face, buttakes a positive face in Ghazaliat. Attar considers the rogue holy and bibulous. In the third periodrogue has a negative concept. After Hafez, it was attributed to opportunist, cunning and deceitfulone.}, keywords = {literature,theosophy,poets,rogue,metamorphosis}, title_fa = {دگرگونیهای معنایی « ‌رند » در آثار شاعران عارف ( سنایی، عطار،سعدی، خواجوی کرمانی، حافظ )}, abstract_fa = {«رند» از جمله واژه های است که در ادبیات عرفانی کاربرد زیادی دارد؛ تاکنون شعرا و نویسندگان زیادی در این زمینه تفحص کرده اند. این واژه ، در میان شاعرانِ عارف به گونه متفاوتی به کار رفته است. گاهی به صورت منفی و بعضاً به شکل مثبت از آن استفاده شده است. رند به معنی ، عاشق پیشه ، مخالف زهد و زاهد و نام وننگ ، سرخوردگی و نفرت از نام و ننگ ، زیرک ، بی قید و بند و لاابالی در میان اشعار شاعران به کار رفته است. هدف از این جستار نشان دادن کاربردِ «رند» در میان شاعران بزرگی چون «سنایی» ،«عطار» ،« خاوجوی کرمانی» و « سعدی» و « حافظ » و بررسی دگرگونیِ مفهومِ رند در ادبیاتِ عرفانی است. طبق بررسی در این مقاله واژه رند در دوره دوم در متون فارسی بار مثبتی به خود می گیرد و شخصیتی مثل انسان کامل، با صفاتی چون عاشقی ، دردنوشی و وارستگی به خود می گیرد در «گلستان» و «بوستان» سعدی رند چهره منفی دارداما در غزلیات چهره عاشقانه دارد.عطار رند را مفلس و باده نوش می داند . در دوره سوم رند مفهوم منفی دارد. پس از حافظ رند، به فرصت طلب، حقه باز و فریبکار اطلاق می شد.این جستار سیر دگرگونی «رند » را از دیدگاه برخی از شاعران عارف مورد بررسی قرار می دهد.}, keywords_fa = {ادبیات,عرفان,شاعران,رند,دگرگونی}, url = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_6041.html}, eprint = {https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_6041_6b9397bce38abb6047155d7d5c036b6f.pdf} }