دانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39798شماره 220200521Investigation of phonetic balance in Sana'i's sonnetsبررسی توازن آوایی در غزلیات سنایی733910.30473/pab.2021.51585.1750FAمصطفیسالاریاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.0000-0001-5998-5658ام البنیننیکخواه نوریگروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان.ایران.بهروزرومیانیاستاد یار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان.ایران.Journal Article20200214The music of the poem is a fascinating element of the orderly texts, which are prominent in Sana'i's sonnets and have become remarkably phonetic. Sana'i has increased his sonnets through the use of quantitative equilibrium and the use of different weights, multipliers, and rhythms. With the help of various weights, he gives a special attraction to the sonnet, so that the most frequencies can be found in the all-weights. In the application of qualitative phonetic balance, Sanai repeats a variety of repetitions and, by repeating different types of vowels and vowels in Persian, has attempted to beautify his sonnets so that his use of the long vowel "A" is of high frequency, so that it corresponds to the vowel "A". Has used vocabulary at the beginning, middle and end of the vocabulary, and has used the least amount of vowels in the short vowel "e". By using vowel repetition and consonants at the beginning and end of the vocabulary, he gives a poetic tone to his poetry that this poet's use of repetition in mid-verses is more evident. Thus, it can be said that Sana'i has used certain kinds of balance with respect to different consonants and has given certain music to his sonnets which can be studied in different contexts. This research is a descriptive-analytic one which first identifies the phonetic equilibrium topics in the Sana'i sonnets, then analyzing each one and determining the frequency of each in the form of graphs.موسیقی شعر، عامل جذابیت متون نظم است که در غزلهای «سنایی» جلوهای بارز دارد و با عنوان توازن آوایی نمود چشمگیری یافته است. سنایی به کمک توازن کمّی و استفاده از وزنهای مختلف، چاشنی ضرب و آهنگین غزلهای خود را افزایش داده است. وی به کمک اوزان مختلف، جذبه و شور خاصی را به غزل میبخشد، تا جایی که بیشترین بسامد را در اوزان متفق الارکان میتوان مشاهده کرد . سنایی در کاربرد توازن آوایی کیفی، به انواع تکرار دست میزند و با تکرار انواع صامت و مصوتهای زبان فارسی، سعی در زیباسازی غزلهایش نموده است که استفاده وی از مصوت بلند «آ» از بسامد بالایی برخوردار است به طوری که همخوان مصوت«آ» را در آغاز، وسط و پایان واژگان به صورت مکرر به کار برده است و در مقابل کمترین میزان استفاده از واکه را در مصوت کوتاه« ِ- » برده است. وی با استفاده از تکرار واکه و همخوانها در آغاز و پایان واژگان، جلوهای آهنگین به اشعارش میبخشد که این بهرهگیری شاعر از انواع تکرار در اواسط ابیات از نمود بیشتری برخوردار است. بنابراین میتوان گفت که سنایی با بهرهگیری از انواع توازن با رعایت انواع همخوانها، موسیقی خاصی را به غزلهایش بخشیده است که در زمینههای مختلف قابل بررسی است. این پژوهش با روش تحلیلی- توصیفی صورت گرفته، که ابتدا مباحث توازن آوایی را در غزلهای سنایی شناسایی کرده، سپس ضمن تحلیل هر یک از آنها، بسامد هر کدام را در قالب نمودارها مشخص نمودهایم.دانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39798شماره 220200521A Study of Rhetorical Forms in Bakhtiari Lullaby
(Emphasizing on Bakhtiari Children's Culture and Literature Book)بررسی صور بلاغی در لالایی بختیاری (با تاکید بر کتاب فرهنگ و ادبیات کودکان بختیاری)734310.30473/pab.2021.51448.1748FAمعصومهقاسمیدبیر / آموزش و پرورشJournal Article20200206Lullabies are part of the popular, enduring, ancient Iranian folk songs that have their roots in the distant past. Despite the breadth of culture and literature of the Bakhtaran people as one of the Iranian tribes, which is in fact a reflection of their past and present good traditions, it is important to pay attention to it and study different species of this culture, which is less important so far. Has been reviewed. Due to the antiquity of the theme of lullabies and the proximity of the poet to nature, the nature around Bakhtaran region is more used and similar elements, nature around such as mountains, plains, rivers, trees, flowers and plants, which are tangible and natural elements, are.<br />In the present study, simile, metaphor and irony have been studied as the most important elements of imagination in Bakhtaran lullabies. Studies have shown that 69 percent of metaphors are 19 percent metaphorical and 12 percent metaphorical. Has it.لالاییها بخشی از ترانههای عامیانه و ماندگار و کهن ایرانی هستند که ریشه در گذشتههای دور دارند. با وجود گستردگی حوزة فرهنگ و ادبیات مردم بختیاری به عنوان یکی از اقوام ایرانی که در واقع بازتابی از سنتهای نیکوی گذشته و حال آنان است، توجه و اهمیت دادن به آن و بررسی گونه های مختلف قلمرو این فرهنگ مسالة مهمی است که تا کنون کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. به دلیل کهن بودن مضمون لالایی ها و نزدیکی سراینده به طبیعت بیشتر از طبیعت پیرامون مناطق بختیاری بهره گرفته و عناصر مشبه به، طبیعت پیرامون از قبیل کوه،دشت،رودخانه، درختان،گلها و گیاهان که عناصری ملموس و طبیعی هستند، میباشد.<br />در پژوهش حاضر به بررسی تشبیه، استعاره و کنایه به عنوان مهمترین عناصر خیال در حدود پانصد بیت از لالایی های بختیاری پرداخته شده است. بررسیهای به عمل آمده حاکی از آن است که 69 درصد استعاره، 19 درصد تشبیه و12درصد کنایه هستند، که از رابطهی میان اقلیم،نوع معیشت،شیوهی زندگی مردم با عناصر اصلی به کار رفته در لالاییهای بختیاری حکایت دارد.دانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39798شماره 220200521A New Approach to Rhetoric and Expansion of the Word, a Characteristic of Rumi's Stylistics in Mystical Tales of the three Bookرویکردی جدید دربارۀ اطناب و بسط کلام، شاخصۀ سبکی مولانا در حکایات عرفانی دفتر سوم734410.30473/pab.2021.56063.1790FAسرورخان بیگیدانشجوی دکترای تخصصی زبان و ادبیات فارسی ، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایرانسید محمودسیدصادقی(نویسنده مسئول)استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایرانشمش الحاجیهاردلانیاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایرانJournal Article20201108In addition to brevity and equality, etiquette is one of the three methods of expression that has been discussed in semantics. As we know, this method of expression has two types of art and melody. Artistic rhetoric, unlike national rhetoric, which reduces the value of literary work, is in fact one of the most important and effective rhetoric techniques through which poets give literary and poetic effects to their works. Rhetoric, like other rhetorical tricks, has an implicit meaning. The main point of the article is that despite what is stated in the books of meanings, the "implicit meaning of the word" is different from the "methods of the word" and what makes the word beautiful and effective on the reader is not the way of expressing it; Rather, it has an implicit meaning. The author, who believes that the principles of semantics should be inferred from the masterpieces of literature, to explain this issue, has studied its style and implicit meaning in the third book of Masnavi using a descriptive-analytical method and has come to the conclusion that all cases Atanab in this book have an implicit meaning and this implicit meaning, which is the reason for the artistic nature of Rumi's Atnab, has been very effective in influencing the stories of Masnavi, and the frequency of this rhetorical technique is such that it is one of Rumi's stylistic features in Masnavi.اطناب در کنار ایجاز و مساوات، یکی از سه شیوة بیانی است که در علم معانی از آن سـخن به میان آمده است. چنانکه میدانیم این شیوه از بیان، خود دارای دو گونة هنری و ممل میباشد. اطناب هنری برخلاف اطناب ممل کـه از ارزش اثر ادبی میکاهد در واقع از مهمترین و مؤثرترین شگردهای سخن-پردازی است که شاعران از رهگذر آن به آثار خویش جلوهای ادبی و شاعرانه میبخشند. اطناب مانند شگردهای دیگر بلاغی، دارای معنی ضمنی است. مسألة اصلی مقاله این است که علیرغم آنچه در کتابهای معانی آمده است «معنی ضمنیِ اطناب» با «شیوههای اطناب» متفاوت است و آنچه باعث زیبایی و تأثیرگذاریِ اطناب بر خواننده میشود، شیوة بیان آن نیست؛ بلکه معنای ضمنی آن است. نگارنده که اعتقاد دارد، اصول علم معانی را باید از شاهکارهای ادبیات استنباط کرد، برای توضیح این مسأله، سبک اطناب و معنی ضمنی آن را در دفتر سوم با استفاده از شیوۀ توصیفی- تحلیلی بررسی نموده و به این نتیجه رسیده اسـت که همة موارد اطناب در این دفتر، دارای معنی ضمنی هستند و این معنی ضمنی که دلیل هنری بودن اطناب مولانا است، در اثرگذاری داستانهای بسیار کارساز بوده است و بسامد این شگرد بلاغی به میزانی است که از ویژگیهای سبکی مولانا در نیز به شمار میآید.دانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39798شماره 220200521Pessimism in the poem of Akhavan Salesبررسی سیر تلخ اندیشی در شعر مهدی اخوان ثالث734510.30473/pab.2021.51673.1751FAحامدصافیاستادیار دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهرJournal Article20200219Bitter Thinking is a word that means thinking bitterly. In this sense, we are confronted with thought; an idea that ends with an attitude. An attitude that stems from bitter thinking is bitter and black. This attitude is a gloomy speck that sees everything bitter and negative. And it's likely that darkness is darker and worse than what it is. Predictability is likely to have a personal or social background. Mehdi Akhavan Sales is one of the pessimistic poets of the contemporary era. In this research, while investigating the darkness in the poet's poetry, the poignant themes in his poems were analyzed. Based on this review, The cynicism of the Brotherhood originated primarily from his personal background and his personal life. Akhavan Sales after 1332, Influenced by this social and political failure, Has become socially pessimistic Which ultimately ends up in philosophical disappointment. Feeling loneliness, feeling alert and nostalgic, moradity and humor Loneliness is the most important pessimism in the poetry of the Brotherhood.در مفهوم تلخ اندیشی با اندیشه روبرو هستیم؛ اندیشهای که به نگرش ختم میشود؛ نگرشی که از اندیشۀ تلخ سرچشمه میگیرد تلخ و سیاه خواهد بود. این نگرش به منزلۀ عینکی است تیره و تار که همه چیز را تلخ و منفی میبیند و قاعدتاً سیاهیها را تیرهتر و بدیها را بدتر از آن چه هست، معرّفی میکند. تلخاندیشی میتواند زمینۀ فردی یا اجتماعی داشتهباشد. بنابراین. مهدی اخوان ثالث از جمله شاعران تلخاندیش دورۀ معاصر است که به عنوان شاعری تلخاندیش شناخته میشود. تا جایی که برخی او را حماسهسرای شکست نامیدهاند. در این پژوهش، اشعار مهدی اخوان ثالث در شش دوره، بررسی شدهاست. بر اساس این بررسی، اخوان را نمیتوان یک شاعر سراسر تلخاندیش به حساب آورد؛ چرا که فضای اشعار او در دورۀ پیش از کودتای 28 مرداد امیدوارانه بودهاست. تلخاندیشی اخوان، نخست از زمینۀ فردی و زندگی شخصی او سرچشمه گرفتهاست. اخوان ثالث پس از کودتا تحت تأثیر این شکست اجتماعی و سیاسی، دچار تلخاندیشی اجتماعی شده که در نهایت به یأس فلسفی ختم شدهاست. احساس تنهایی، احساس غربت و نوستالوژی، مرگاندیشی و پوچانگاری مهمترین مضامین تلخاندیشانه در شعر مهدی اخوان ثالث است.دانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39798شماره 220200521An analysis of the elements of nostalgia in the poetry of Mohammed Al-qaysiواکاوی جلوههای نوستالژی در شعر محمد قیسی736410.30473/pab.2021.53775.1769FAمرتضیزارع برمیاستادیار گروه مترجمی زبان عربی، دانشگاه دامغان، ایرانفاطمهکاظمیدانش آموخته دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20200626Abstract<br />The sadness caused by the desire for a particular land that man longs to reach is a manifestation of nostalgia, by this description, sadness is a general experience in which the Palestinians lived and touched its suffering. Mohammed Qaisi, too, as a Palestinian modern poet, was deeply interested in his homeland and wished to return to his land. His poetic style is full of love and passion for the home. This study examines the nostalgia in Al-Qaysi’s poetry and examines the elements of nostalgia and sadness on his poetry. This descriptive-analytical study concludes that the occupation of Palestine and the displacement of Palestinians, remoteness from childhood and its remembrance, etc. are among the factors that caused sadness in Al-Qassi’s personal life. On the other hand, the main axioms of nostalgia in his poems are: sadness of homage and excessive tendency to return home, death in exile, seeking refuge in the city, and mythmaking.<br />Keywords: Nostalgia, separation, Patriotism, Exile, Mohammed Al-qaysi.چکیده<br />غم و اندوه ناشی از علاقه به ســرزمینی خاص که انســان، آرزوی رســیدن به آن را دارد، از مظاهر بارز نوستالژی اســت، با این توصیف، غم غربت، تجربهای کلی است که فلسطینیان در آن زندگیکردند و درد و رنج آن را لمس نمودند، محمد قیسی نیز به عنوان شاعر نوپرداز فلسطینی، علاقه فراوانی به وطن و سرزمین مادریاش داشت و در آرزوی بازگشت به سرزمینش بود. اسلوب شعری قیسی مملو از عشق و علاقه وافر به وطن است. پژوهش حاضر به بررسی غم غربت در شعر قیسی پرداخته و جلوههای نوستالژی و غم غربت را در اشعار او مورد بررسی قرار میدهد. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی به این نتیجه میرسد که اشغال فلسطین و آواره شدن فلسطینیها، دوری از زادگاه، دوران کودکی و یادآوری آن و ... از جمله عواملی است که زمینهساز ایجاد غم غربت در زندگی خصوصی قیسی شد. از طرفی دیگر محورهای اصلی غم غربت و نوستالژی در اشعار او، غم غربت و گرایش مفرط به بازگشت به وطن و زادگاه، مرگ در غربت و تبعیدگاه، احساس بیگانگی، پناه بردن به آرمان شهر و اسطوره پردازی است.<br />کلیدواژهها: غم غربت، درد دوری، عشق به وطن، تبعیدگاه، محمد قیسی.دانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39798شماره 220200521The Rhetorical and literary language of alphabetical letters in thoughts of Attar Neyshabouriزبان بلاغی و ادبی حروف الفبا در اندیشه های عطار نیشابوری785610.30473/pab.2021.54552.1775FAغلامرضاحیدریعضو هیات علمیJournal Article20200810The position and trait of Persian alphabetical letters in terms of shape, superficial and literary attitude, and their role in creating religious, literary, and theosophical syntaxes, interpretations, and themes has motivated the poets and writers of all ages to create the themes with them. According to this, original themes, poetic areas, fine and delicate syntaxes and interpretations made from Persian alphabetical letters beside other literary and artistic themes have found a special position in the field of Persian literature from a long time ago. Like mystical poets such as Sanaie and Molavi, Attar Neyshabouri payed a special attention to alphabetical letters and their literary and artistic structures for explaining their religious and theosophical thoughts. In this article, we not only have studied the position and trait of Persian alphabetical letters in terms of shape and superficial and literary attitude, but also we have examined their role in creating the religious, theosophical, and literary syntaxes, interpretations, and themes of Attar Neyshabouri's works (Divan Ashar (the complete works of poems), Manteghotteir, Tazkeratololiya)., Attar Neyshabouri has expressed his special theosophical and religious issues with delicate literary interpretations and themes. Attar Neyshabpuri has used almost all of the alphabetical letters in this context, but the range of the application of letter "Alef" is more than other letters. After letter "Alef", the poet has payed attention to some letters like "Ein", "Kaf" and "Noon" due to their unique trait in creating the literary, religious, and theosophical themes more than other alphabetical letters.جایگاه و ویژگی حروف الفبای پارسی از منظر شکل ظاهری و ادبی و نقش آنها در آفرینش ترکیبات، تعابیر و مضامین دینی، عرفانی و ادبی، شعرا و نویسندگان تمام ادوار شعر فارسی را بر آن داشته است تا به مضمون آفرینی با آنها بپردازند. براین اساس، مضامین بکر، فضاهای شاعرانه، ترکیبات و تعابیر نغز و ظریفِ برساخته از حروف الفبای پارسی در کنار دیگر مضامین ادبی و هنری، از دیرباز تاکنون در پهنة ادب فارسی، جایگاه خاصی پیدا کرده است. عطارتوجّه خاصی به حروف الفبا و ساختارهای هنری و ادبی آنها برای تبیین اندیشه های دینی، عرفانی خود داشته است. در این مقاله، ضمن بررسی جایگاه و ویژگی حروف الفبای پارسی از منظر شکل ظاهری و ادبی، به نقش آنها در آفرینش ترکیبات، تعابیر و مضامین دینی، عرفانی و ادبی در آثار عطار(دیوان اشعار، منطق الطیر و تذکره الاولیاء) پرداخته ایم. با تحلیل و بررسی شواهد شعری از کاربرد حروفی که در آفرینش مضامین عرفانی، دینی و ادبی نقش داشتند، به این نتیجه رسیدیم که عطار، ضمن توجّه خاص به جایگاه و ویژگی های حروف الفبا، مباحث دینی و عرفانی خاص خود را با مضامین و تعابیر ظریف ادبی بیان داشته است. عطار تقریباً از همه حروف الفبا در این زمینه بهره برده است، اما دامنة کاربرد حرف الف در مقایسه با دیگر حروف الفبا، بیشتر است. شاعر بعد از حرف الف، به حروفی چون عین، کاف و نون به واسطة ویژگی منحصربه فرد آنها، در آفرینش مضامین عرفانی، دینی و ادبی بیشتر از دیگر حروف الفبا توجّه داشته است.