دانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39797320190823A Comparison of Baluchi Sassi and Ponoon with Persian Khosrow and Shirin by Nezamiمقایسه عاشقانه بلوچی سسّی و پنّون با عاشقانه فارسی خسرو و شیرین نظامی1124637910.30473/pab.2020.50571.1730FAمحمدرفیعمحمودزائیدانشجوی دکتری ادبیات غنایی دانشگاه آزاد اسلامی مشهدحسنبساکدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور0000000257781667Journal Article20191230A Comparison of Baluchi Sassi and Ponoon with Persian Khosrow and Shirin by Nezami<br /><br />In Baluchi literature, storytelling has a special place, and much of Baluchi traditional literature is devoted to poetic stories. The story of " Sassi and Ponoon " is the most important Baluchi story, which is common in the literature of other languages. This Romantic lyrical poem, despite its writer’s anonymity, is among Baluch's best songs.<br />Among the masterpieces of Persian poetry, fewer poets, such as Nezami, have shown the growth and development of their stories and characters, along with the beauty of appearance and richness of meaning, to preserve the elegance and grace of its work for centuries. <br />. This famous Iranian poet, has composed a unique love poem called "Khosrow and Shirin", is a song less romantic work can be equal it.<br />This research is based on a descriptive-analytical method to study and compare these two poems and analyze the existing commonalities and the differences between them.در ادبیات منظوم بلوچی، داستان سرایی جایگاه ویژه ای دارد و بخش بزرگتر ادبیات سنتی بلوچی، به داستنهای منظوم اختصاص دارد. داستان « سسّیsassi و پنّونponnūn » مهمترین داستان بلوچی است که در ادبیات زبانهای دیگر، رایج است. این منظومه غنایی عاشقانه، با وجود گمنام بودن نویسنده آن، در زمره بهترین سروده های بلوچی جای دارد.در میان شاهکار آفرینان ادب پارسی ، کمتر شاعری توانسته است مانند نظامی گنجوی در داستان سرایی سرآمد باشد. وی شخصیت هایش را همراه با زیبایی ظاهر و غنای معنی نشان می دهد . این شاعر بلند آوازه ی ایرانی، منظومه عاشقانه ی بی نظیری به نام «خسرو و شیرین» سروده است که کم تر اثر عاشقانه ای می تواند با آن برابری کند. این مقاله به روش توصیفی وتحلیل محتوا ضمن بررسی و مقایسه این دو منظومه، وجوه اشتراک موجود و همچنین تفاوت های موجود در آن را نشان داده است. هر دو اثر از نظر محتوای داستان و پی رنگ آن بسیار به هم شباهت دارند. درون مایه و موضوع هر دو داستان بیان عشق و رسیدن به وصال و معشوق و به تبع آن فداکاری و ایثار قهرمانان در راه عشق و عاشقی است که از موضوع های جذاب و پر خواننده ی ادبیات است. پایان هر دو داستان با مرگ دل خراش و فاجعه گونه ی قهرمانان، حالتی تراژیک و تکان دهنده دارد.دانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39797320190823The study of folklore elements in Bakhtiari poemsبررسی عناصر ادبیات عامه در اشعار شاعران بختیاری2543638410.30473/pab.2020.50654.1732FAژیلاخانجانیاستادیار گروه ادبیات و زبانهای خارجه، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. صندوق پستی3697-19395.Journal Article20200101One of the important tools for preserving and presenting cultural elements is folklore and dialect. Folklore is the knowledge about beliefs, opinion, creeds and ethical and today, it is the study field of anthropologist and sociologist. Folklore contains: tales, legends, myths, compositions, songs and anecdotes of past which conveys generations to generations. As we know the poems are the best way for conveying the folklore and culture of people.Therefore in present research, some Bakhtiari poems and poets are chosen and the researcher is trying to investigate the usage of folklore and cultural elements in poems of Bakhtiari poets. The main points of this research are studying the reflection of of cultural elements and folklore in some poems in Bakhtiari poets. The results show that Bakhtiari poets have known that folklore gives identity, unity, adaptability, relaxant so they have used cultural elements and folklore in their poems.<br />Key words: folklore, culture, Bakhtiari, current poet, ceremonies.یکی از مهمترین ابزارهایی که اقوام مختلف برای حفظ و ارائة شاخصهای فرهنگی خود از آن بهره جستهاند گویش و فرهنگ عامة آن قوم است. فرهنگ عامه یا فولکلور، دانشی دربارة زندگی، آداب و رسوم، عادات و عقاید، اخلاق و منشهای زیستی انسان است و امروزه به عنوان یکی از عناصر فرهنگ مورد مطالعه جامعه شناسان، انسان شناسان و پژوهشگران قرار گرفته است. فرهنگ عامه شامل: قصهها، افسانهها، اسطورهها، تصنیفها و ترانهها، امثال و حکم و آداب و آیینهایی است که از گذشتههای بسیار دور، سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر در میان اقوام منتقل شده است. پژوهش حاضر با بررسی سرودههای بومی قوم بختیاری به کاربرد فرهنگ عامه و شاخصهای فرهنگی این قوم در شعر شاعران پرداخته است و هدف کلیآن، بازتاب عناصر فرهنگی در شعر شاعران معاصر بختیاری است. نتیجة بدست آمده از این پژوهش نشان میدهد شاعران معاصر بختیاری از تبعات هویتبخشی، وحدت-بخشی، انطباقپذیری و آرامشبخشی فولکلور در آثارشان آگاه بوده و به همین دلیل در اکثر اشعارشان از عناصر فولکلور و آداب و رسوم رایج مردم بختیاری استفاده میکنند.دانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39797320190823A Transition to Popular Culture base on Nasim Shomal Poemsگذری بر فرهنگ عامه با تکیه بر اشعار نسیم شمال4457638010.30473/pab.2020.50652.1731FAسیده اسماموسوی برازجانیدانشگاه آزاد بوشهربنت الهدیخرم آبادیدانشگاه خلیج فارس بوشهرJournal Article20200101Studying the poems of the constitutional period poets is one of the reliable sources in the field of popular culture. A culture that has undergone a change sometimes and Sometimes it has remained unchanged. These cultures and beliefs that people in every community have a firm belief in, It guides us to understand and understand more and more the poetry that is especially evident in the constitutional age of the context and the conditions of life. In this article, relying on library and Internet resources, we have tried to study the poems of Nasim Shomal, one of the most central poets and journalists of the Constitutional era; Let's look at popular culture, beliefs and customs of that era. In the meantime, we have come across proverbs and ironies that are commonplace today, but perhaps fewer know that the likes of the Nasim Shomal. Other tips we found in this article, It was that the main focus of the Nasim, apart from poems written solely for the sake of artistic acceptance, dominated its semantic and literal dimension of entertainment and entertainment; The poem serves the idea of freedom, homeland, defending the working class and depicting the chaos in society. In this study, after mentioning the previous research and its method, the most important components of popular culture are categorized and then the examples are presented under each title and finally the data are deduced.بررسی دیوان اشعار شاعران دوره مشروطه یکی از منابع موثق و قابل استناد در زمینۀ آگاهی از فرهنگ عامه است. فرهنگی که در طی روزگاران گاه دستخوش تغییر و تحول شده و گاه بدون تغییر به حیات خود ادامه داده است. این فرهنگها و باورها که مردم هر جامعه اعتقاد راسخی بدانها داشتهاند، ما را در مسیر شناخت و درک هر چه بیشتر شعر که بهویژه در عصر مشروطه نمود بارزی از بستر و شرایط زندگی است، رهنمون میکند. در این مقاله با تکیه بر منابع کتابخانهای و اینترنتی، سعی شده با بررسی اشعار نسیم شمال که از مرکزیترین شاعران و روزنامهنگاران عصر مشروطه است، به فرهنگ عامه، باورها و آداب و رسوم آن دوره بپردازیم. در این بین گاه به ضربالمثلها و کنایههایی رسیدیم که امروزه در بین عموم مردم رایجاند اما شاید کمتر کسی بداند که این امثال از نسیم شمال است. از دیگر نکاتی که در این مقاله بدان دست یافتیم، این بود که عمدۀ توجه نسیم فارغ از اشعاری که صرفا برای التذاذ هنری سروده شده بودند و بُعد سرگرمی و تفنن آن بر وجه معنایی و لفظیاش غلبه داشت، شعر در خدمت اندیشۀ آزادیخواهی، وطن، دفاع از طبقۀ زحمتکش و به تصویر کشیدن وضع آشفتۀ حاکم در جامعه است. در این بررسی، پس از ذکر پیشینۀ تحقیق و روش آن، عنوانبندی مهمترین مولّفههای فرهنگ عامه مطرح و سپس شاهدمثالها ذیل هر عنوان آمده و در نهایت از دادههای به دست آمده نتیجهگیری شده استدانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39797320190823Reflection on the theme of prayer and veneer in Mazandaran folk coupletsبازتاب درون مایه دعا ونفرین در دوبیتی های عامیانه مازندران5877638110.30473/pab.2020.50347.1725FAویداسارویگروه زبان و ادب فارسی،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابلJournal Article20191217The theme is the main essence of human thought which manifests itself in various ways in its work and behavior. The theme can be categorized through the theme. Among the poetic forms of public poetry, Dubite is the most intimate and intimate form of poetry to which both poets and audiences can easily relate. Prayer is the most beautiful form of servitude that transcends the boundary of language and manifests in human behavior and behavior. The moment we pray, it is the scars of divine love that shake the cords of our hearts. Examination of the curse's verbal action in various conversations shows that people often curse in anger or frustration. In this descriptive-analytic study, the researcher has studied the desires and the curses and the goals that he had in mind in the folk duplicities of Mazandaran. According to the research findings, it can be said that in the discussion of prayer, which is the language of most lovers, the lover wants God to give his beloved a long life with happiness. The frequency of such prayers is higher in Mazandaran literature than in Amir Pazwari's poems. In the curse, too, the curse on the unfaithful lover is more intense. Then there is the curse on the rival of love, the curse on the fortune-teller, the curse on the sweetheart, the curse on the kindred who hinder<br />The. joiner, and the curse on the woman and the masterدرون مایه جوهر اصلی اندیشه بشری است که آن را به شیوه های گوناگون در آثار و رفتار خود بروز میدهند .از طریق درون مایه میتوان به طبقه بندی اثر پرداخت. درمیان قالب های شعری ادب عامه دوبیتی صمیمی ترین ونزدیک ترین قالب شعری است که هم سراینده وهم مخاطب به آسانی با آن ارتباط بر قرار میکنند . دعا زیباترین شکل بندگی است که از مرز زبان گذشته ودر رفتار وکردار آدمی جلوه گر میشود. آن لحظه که به دعا مشغولیم؛ زخمه های محبت الهی است که تارهای دل رابه لرزش در میآورد. بررسی کنش گفتاری نفرین در گفت وگوهای مختلف نشان میدهد که افراد اغلب در هنگام خشم ویا عجز و ناتوانی لب به نفرین میگشایند. پژوهشگر در این پژوهش ،با روش توصیفی- تحلیلی دعا و نفرین و اهدافی که از آن متصور بوده است را در دوبیتی های عامیانه مازندرانی بررسی نموده است . بر اساس یافته های تحقیق میتوان گفت در بحث دعا که بیشتر زبان حال عشاق است عاشق از خدا میخواهد که معشوقش عمری طولانی همراه با خوشبختی داشته باشد. بسامد اینگونه دعا در ادبیات مازندران در اشعار امیر پازواری بیشتر است. در بحث نفرین نیز، نفرین به معشوق بی وفا پر رنگتر است. بعد از آن نفرین به رقیب عشقی، نفرین به بخت واقبال خویش، نفرین به مادر یار، نفرین به قوم وخویش یار که مانع وصالند و نفرین به زن و ارباب قرار دارد.دانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39797320190823Animal Symbolism in unofficial literatureنمادگرایی حیوانی در ادب عامه7889638210.30473/pab.2020.49818.1714FAلیلاقربانی قره تپهآموزش و پرورش مشهد ناحیه 5بهمنرضاییآموزش و پرورش اهواز ناحیه 2مرضیهکوکبی فراهوازJournal Article20191119Animal symbolism in unofficial literature<br /><br />Abstract<br />There is another type of literature in the culture of every land beside the official literature, the source of which is the beliefs, ideas, interests and common speeches of the people. This unofficial literature, known as folk literature, shows the depth of the culture and authenticity of the people of one land and can be considered their ancient birth certificate. In this type of literature, emblem, and symbols seen in different ways, and beyond their apparent meanings, they are a means of expressing vague and unknown truths.<br />Animal symbolism is an example of a variety of symbols that have been dealt with because of the behavioral sharing and intertwining of human and animal life.<br />To decode the symbols, one has to be creative in mind and take a sharp and meticulously look, in addition to, consider all the social, cultural, ethnic, geographical, and even political conditions of symbol’s use.<br /><br />Keywords: Folklore, Symbol, Animal Symbolism, (Fable), Symbolization of the animal.نمادگرایی حیوانی در ادب عامه<br />چکیده<br />در فرهنگ هر سرزمینی جز ادبیات رسمی، نوعی ادبیات دیگر نیز حضور دارد که منشأ آن باورها، اندیشهها، علایق و سخنهای رایج میان مردمان است. این ادبیات غیر رسمی که ادبیات عامیانه نام گرفته است، نشان از عمق فرهنگ و اصالت مردمان یک سرزمین دارد و میتوان آن را شناسنامهی کهن آنان دانست. در این نوع ادبیات، نمادها و سمبلها به گونههای متفاوتی دیده میشوند و در ورای معانی ظاهری، وسیلهای برای بیان حقایق مبهم و ناشناخته به شمار میروند.<br />نمادگرایی حیوانی، نمونهای از انواع نمادهاست که به سبب اشتراک رفتاری و آمیختگی زندگی انسان و حیوان به آن پرداخته شده است.<br />برای رمزگشایی از نمادها، باید ذهنی خلّاق و ورزیده و نگاهی تیزبین و موشکافانه داشت و تمام شرایط اجتماعی، فرهنگی، قومی، جفرافیایی، ... و حتی سیاسی استفاده از آن نماد را در نظر گرفت.<br /><br />کلید واژهها: فولکلور، نماد، نمادگرایی حیوانی، (فابل)، نماد گشایی حیوانی.دانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39797320190823Status and value of water in literature and popular cultureجایگاه آب در فرهنگ و ادب عامه90102638310.30473/pab.2020.50549.1729FAسیدآمنهحسینی جهانگیردانشجوی دکترای زبان و ادب فارسیفاطمهفخریکارشناس مسئول کتابخانه تخصصی جغرافیای آستان قدس رضوی.Journal Article20191227Status and value of water in literature and popular culture<br />abstract :<br />Water and its associated elements are so important in Iranian culture that we can write a large encyclopedia of water . The land of Iran is a land of respect for water. From the written and oral works and ancient beliefs of the people of this land, one can clearly see that water was sacred to them. In most ancient Iranian beliefs, water is a cleansing and washing agent of sin . Without water the emergence and survival of man is unthinkable . Water is one of the primary and universal elements in the continuation of human life. Because of this, its position in different cultures varies according to climate, natural position, how, the number and quantity of available water resources, the level of technological progress and the way of living in different lands. Public culture research is a valuable effort to preserve , revive , and reproduce the culture of a society .آب و عناصر وابسته به آن در فرهنگ ایران آنقدر با اهمیت است که شاید بتوان به پشتوانه آنیک دایرهالمعارف بزرگ دربارۀ آب نوشت . سرزمین ایران، دیار احترام نهادن به آب است . در آثار مکتوب و شفاهی و باورهای کهن مردمان این سرزمین میتوان به وضوح احترام و تقدس ویژه را، نسبت به آب دریافت . آب در بیشتر باورهای کهن ایرانی ، پاککننده و شویندۀ گناه است . پیدایش و بقای گروههای انسانی ، بدون وجود آب غیرقابلتصور مینماید . آب از عناصر اولیه و همگانی در تداوم حیات بشر است . از این رو جایگاه آن در فرهنگهای گوناگون بهتناسب شرایط اقلیمی ، موقعیت طبیعی ، چگونگی ، تعداد و مقدار منابع آب در دسترس، میزان پیشرفت فنآوری و نیز شیوۀ مسلّط معیشت در سرزمینهای مختلف متفاوت است . پژوهش در زمینۀ فرهنگ عامه تلاشی ارزشمند در زمینۀ حفظ، احیا و بازتولید فرهنگ یک جامعه به شمار میرود .