دانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39798شماره 420201121The Classicism Analysis of Nasorllah Monshi's Kalila wa Dimnaنقد کلیله و دمنۀ نصرالله منشی با تأکید بر مکتب کلاسیسم841110.30473/pab.2022.46023.1826FAمحمدخسروی شکیبدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستانیوسف علیبیرانونددکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان0000-0002-5002-0718محمدرضاجوادیکارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستانJournal Article20210616Classicism is one of the oldest literary schools which dominated more than 2300 years over European literature. The major principles of this literary school include looking at the past, imitating nature, rationalism, moralism, and teaching with enjoyment. Though the Persian literary work namely Kelile and Demne is not included in geographical domain of this literary school, the prominent features of the school can be applied to it. In a descriptive-analytical method, the study attempts to investigate classist principles of the Kelile and Demne. The prominent results include the followings: 1. Kelile and Demne of Nasrallah Monshi consider the classic works of the past and sometimes imitate their themes and style. 2. It imitates nature and social experiences. 3. It attempts to teach pleasurably. For example, it considers proportions in form and meaning and teaches different sciences. 4. Kelile and Demne narrates some fables which seem to be real if we consider their cultural backgrounds. It is a technique that is called verisimilitude. 5. In bringing moral contents and themes, Kelile and Demne encompasses Islamic morality, humanistic morality, and Indian morality. Hence, Kelile and Demne can be generally categorized as moral classic work of literature.مکتب کلاسیسم از جمله مکاتب قدیمی اروپاست که بیش از 2300 سال سیطرۀ خود را بر ادبیات آنجا حفظ کرد. از جمله اصول این مکتب نگاه به گذشته، تقلید از طبیعت، عقلگرایی، اخلاقگرایی و... است. کلیله و دمنه ترجمۀ نصرالله منشی اگرچه در محدودۀ جغرافیایی مکتب کلاسیسم قرار ندارد؛ ولی اصول این مکتب را میتوان در آن جست و بررسی کرد. هدف این پژوهش آن است که به روش توصیفی- تحلیلی، اصول مکتب کلاسیسم را در کلیله و دمنۀ نصرالله منشی مورد بررسی قرار دهد. نتایج به دست آمده از این قرار است: 1- نصرالله به کتابهای گذشتگان نظر دارد و بعضاً مضامین و روش آنها را مورد تقلید قرار میدهد. 2- نویسنده با حفظ تناسبات لفظی و با حفظ ارسال معنی به تقلید از طبیعت میپردازد. 3- کلیله و دمنه، جنبۀ خوشایند و آموزندهبودن را در خود دارد؛ به عنوان مثال هم به تناسبات لفظی و معنوی توجه دارد و هم علوم مختلف را آموزش میدهد. 4- کلیله و دمنه، اگرچه از زبان حیوانات است؛ از آنجا که ویژگیهای پذیرفتنی برای حیوانات بیان میکند، حقیقتنما است. 5- کلیله و دمنه دارای رویکردهای اخلاق دینی، غیردینی و اخلاق با تکیه بر فرهنگ هندوئیسم است.دانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39798شماره 420201121Hafiz and Revelation of Immortality in his Poemsحافظ و مکاشفهی جاودانگی اشعارش828110.30473/pab.2021.57710.1815FAمحمدکشاورز بیضاییاستادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر0000-0003-2020-3633Journal Article20210216Hafiz’s poems are replete with predictive interpretations, revelations and announcement of unseen secrets. Revelation and prediction of the immortality in the poems are the clear examples of those aforementioned assertions. Actually, Hafiz is one of the poets in the area of Persian and World literature who mentioned immortality in his poem implicitly without any attempts for registering and collecting his poems by himself and the others. The backgrounds and factors behind his poetical intuition and revelation particularly his awareness about immortality of the poems is a considerable issue but with few attention. So, this paper with its descriptive-analytic methods aims to answer this question: what are the backgrounds and factors behind Hafiz’s revelations particularly his awareness about poem’s immortality. The findings refer to the worldviews perspectives of Monotheism-oriented schools and show that the elements of doubts in the revelations, so its reception in this world is kind of capability. Hafiz’s capability in reception of poetical revelation is one of the Hierarchy in revelation, patience and struggle againt the sufferings, Utilizing Quranic sciences as everlasting and inspiring resources, vigilance and morning prayer are the backgrounds and factors behind reception of hi poetical revelation as well as Hafiz’s awareness about priori and posteriori immortality poems’ immortality. It is also showed that the revelations are presented in different hierarchy without time an geographical limitations.شعر حافظ، حاوی مصادیق قابلتأمل و گوناگونی از تعابیر پیشگویانه، مکاشفه و خبر دادن از اسرار غیبی است. مکاشفه و پیشگویی وی از جاودانگی اشعارش، نمونهی بارز و قابلدرنگی از این مدعاست. در واقع حافظ از معدود شاعران ادبیات ایران و جهان به شمار می رود که در طی حیاتش، بیآنکه به گردآوری و ضبط و ثبت اشعارش مبادرت ورزد و یا این مهم را به دیگری بسپارد، از جاودانگی آن، به شکلی ایضاحی و تلویحی سخن رانده است. زمینهها و عوامل کشف و شهود شاعرانه حافظ، بهویژه؛ آگاهی وی از ابدی بودن اشعارش، موضوع قابل-درنگی است که به آن چندان پرداخته نشده است. از این رو، این جستار با روش توصیفی ـ تحلیلی درصدد پاسخگویی به این سوال برآمده که زمینهها و عوامل مکاشفات حافظ؛ خصوصاً آگاهی وی از جاودانگی اشعارش چه بوده است؟ یافتهها نشان میدهدکه: از منظر جهانبینی مکاتب توحیدمحور، وحی مقولهای است مشکک و تشکیکپذیر و دریافت آن در نظام آفرینش، نوعی قابلیت و توانمندی است. توانمندی حافظ در امر دریافت مکاشفات شاعرانه به مثابهی یکی از سطوح و سلسلهمراتب وحیانی، تهذیب نفس، صبر و مجاهدت در برابر مصائب روزگار، بهرهگیری از علوم قرآنی به عنوان منبعی لایزال و الهامبخش، شبزندهداری و دعای صبحگاهی، از جملهی زمینهها و عواملی است که منجر به دریافت مکاشفات شاعرانهی وی شده و وقوف او بر ابدیت پسینی و پیشینی اشعارش را، امکانپذیر ساخته است. همچنین نشان میدهد که وحی در سطوح مختلف به شکلی ازلی در عالم وجود داشته و محدود به زمان و جغرافیایی خاصی نبوده است.دانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39798شماره 420201121'Matching' the Criterion for Poetry and Poet From the Point of View of the Bani Ahmar Critics«تطبیق» معیاری برای برتری شعر و شاعر از دیدگاه ناقدان بنی احمر831410.30473/pab.2021.55485.1782FAسبحانکاوسیدانشگاه کوثر بجنورد گروه زبان و ادبیات عربیJournal Article20201004The old method of criticism in Arabic literature was based on a comparison between two poets. As a result of that criticism, it often led to the preference of the older poet. This type of criticism was not so favorable because of the differences in tastes and the criterion of criticism and it did not achieve the main purpose of criticism. Thereafter, it was attempted to create a new critique by relying on new methods of criticism based on different views and methods. This criticism continued in different periods of the history of Arabic literature (Jahilia, pre-Islamic and Umayyad and Abbasid). Until Arabic criticism reaches a point in the west of Andalusia which presented a clear movement around the boom of literature and criticism of literature at various stages. The purpose of this study is to investigate the matching criteria between the best poets and poetry to show. The purpose of this study is to examine the criterion of "matching" between the best poets and poetry to show Excellence In terms of Critics Bani Ahmar According to What are the criteria? After analyzing this research through analytical and descriptive method, it was obtained that the time cannot be a criterion of the superiority of poem or poetry but factors like the queen of mind and the beauty of art, religion and magic each can in turn be a factor in the superiority of poetry.شیوه نقد قدیم در ادب عربی مبتنی بر تطبیق میان دو شاعر بود، بهگونهای که نتیجه آن نقد غالباً منجر به ترجیح شاعر قدیمیتر میشد. این نوع از نقد به دلیل اختلاف ذوقها و اختلاف معیارهای نقدی، چندان مطلوب نبود و به هدف اصلی نقد دست نمییافت. بعد ازآن سعی شد تا با تکیه بر روشهای نقدی جدید که برگرفته ازنظرها و روشهای متفاوت است، نقدی نوین به وجود آید. این روال نقدی در دورههای مختلف تاریخ ادبیات عربی (جاهلی، صدر اسلام و اموی و عباسی) ادامه داشت تا اینکه نقد عربی به نقطهای از مغرب زمین در سرزمین اندلس میرسد که جنبشی آشکار پیرامون رونق ادبیات و نقد در مراحل مختلف را بر ادبیات عرضه کرد. هدف از این پژوهش بررسی معیار تطبیق بین شاعران و شعر برتر است تا نشان دهد برتری از دیدگاه ناقدان بنی احمر بر اساس چه معیارهایی است و پس از بررسی این پژوهش به شیوه تحلیلی و توصیفی حاصل گردید که نمی توان زمان را ملاک برتری شعر یا شاعر قرار داد بلکه عواملی همچون ملکه ذهنی و زیبایی هنری، دین و سحر می توانند هر کدام به نوبه خود عامل برتری شعر باشند.دانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39798شماره 420201121lLiteral Figures in
Helli’ s Ortoghiyat - Safiaddinصنایع لفظی در ارتقیات صفی الدین حلی835210.30473/pab.2022.48227.1688FAصیادپناهیدانشجوی دکتری0000-0001-5244-7451علیقهرمانیگروه عربی، دانشکده ادبیات دانشگاه شهید مدنی آذربایجان استادیارJournal Article20190821verses used in artist and fluent poets’ works would be impossible without care in their playfulness in using literal figures. Using speech of figures in extinction period includes nearly all the poets of the period. Among them some group has left the meaning and they have made playing with words especially using alliteration their career.Other group such as Hilli Safi al-Din have created beautiful meanings by literal and semantic figures. Our artist poet Hilli was born in Helle in 677 .He joined Bani Ortogh family in his young age and in 29 poems that has become famous with the title of Ortoghiyat he himself has named it »Dorar Al-nohoor fi Amtedah Al-malek Al-mansour«.He has preached Mansour Naj Al-Din Abolfath Ghazi .The current thesis attempts to show those literal and semantic beauties of those verses and to determine that using different various figures (which have been represented by tables and graphs)has not also dominated the meaning but beautiful meanings have appeared in beautiful words frames.بی تردید، فهم اشعار و ابیات به کار رفته در دیوان شاعران هنرورز و سخن سنج بدون تدقیق در هنرنمایی آنها در به کارگیری صنایع لفظی امکان پذیر نخواهد بود، استفاده از صنایع بدیعی در دوره انحطاط تقریباً شامل همه شاعران این دوره است، در بین آنها گروهی معنا را رها کرده و بازی با الفاظ و بالأخص استفاده از جناس را پیشه خود ساخته اند و گروهی دیگر از جمله صفی الدین حلّی معانی زیبایی با بهره گیری از صنایع لفظی پدید آورده اند. شاعر هنرمند ما، حلّی در سال 677 هجری در حلّه دیده به جهان گشود. در عنفوان جوانی به خاندان بنی ارتق پیوسته و در 29 قصیده ای که به «ارتقیّات» شهرت یافته و خود آنها را «درر النحور فی امتداح الملک المنصور» نامیده است، منصور نجم الدین ابوالفتح غازی را مدح نموده است.نوشتار حاضر در پی آن است که زیبائی های لفظی این قصاید را نشان داده و تبیین نماید که بکار گیری فراوان صنایع گوناگون (بسامد آنها جدول مشخص شده است) بر معنا غالب نگشته ، بلکه معانی زیبا در قالب الفاظ زیبا نمایان شده است.دانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39798شماره 420201121The reflection of Ibn Arabi's mystical foundations in the mystical schools after himبازتاب مبانی عرفانی ابنعربی در مکاتب عرفانی پس از او838910.30473/pab.2022.59781.1828FAبابکسوداگردبیر آموزش و پرورشJournal Article20210703The reflection of Ibn Arabi's mystical foundations in the mystical schools after him<br /><br />Theoretical mysticism, as a particular epistemic system and worldview, was founded by Mohiuddin bin Arab. With the emergence of Ibn al-Arabi, a full-scale theory, both in terms of cosmological theology, and in terms of soul science and anthropology, suddenly emerges. Mohiuddin has explicitly regulated and disseminated the Sufi beliefs, which until then were implicit in the words of the Sheikhs of Tariqat. As the supreme exponent of Islamic mysticism, he had such an impact on esoteric schools and practices that there was virtually no Sufi doctrine and belief, after Ibn 'Arabi, presented in a pristine school of thought that was in no way influenced by his mystical method. This essay reflects Ibn 'Arabi's mystical elements (unity and unity, perfect man and the word, holy and sacred grace, manifestation, first intellect and reserved discipline, fixed lords, etc.) in the works of some of his commentators and followers, such as Sadr al-Din Qunawi. , Fakhroddin Araghi, Abdolrahman Jami, Sheikh Mahmoud Shabestari, Seyyed Mohammad Noorbakhsh, Shams Maghreb, Mulla Sadra Shirazi and a number of Shiite thinkers are discussed in a comparative-analytic way using library resources. The result is that Ibn Arabi, with a semantic approach and by establishing a kind of intuitive reasoning that was supported by tools such as cryptic thinking, interpretation, idiom and metaphorism, put many of the concepts of the former mysticism into a theoretical system based on the notion of "pantheism".عرفان نظری به مثابة یک نظام معرفتی و جهان بینی مخصوص، به وسیله محییالدینبنعربی تاسیس شد. با پیدا شدن ابنعربی ناگهان نظری کامل با وسعت عظیم، چه از لحاظ الهیات جهانشناسی، و چه از لحاظ علم النفس و مردم شناسی، دربارة تصوف ابراز میشود. محییالدین عقاید متصوفه را که تا زمان وی به صورت ضمنی در گفتههای شیوخ طریقت مندمج بود، با صراحت تمام و در چهارچوبی علمی تنظیم و تنسیق نمود. او به عنوان عالیترین شارح عرفان اسلامی چنان تاثیری بر مکاتب و مسالک باطنی پس از خود گذاشت که عملاً هیچگاه نظریه و اعتقادی از تصوف ـ بعد از ابنعربی ـ در کسوت مکتبی بدیع و مسلکی بکر عرضه نشده است که به طریقی تحت تاثیر طریقت عرفانی وی نبوده باشد. در این نوشته بازتاب عناصر عرفانی ابنعربی (احدیت و واحدیت، انسان کامل و کلمه، فیض أقدس و مقدس، تجلی، عقل اول و لوح محفوظ، اعیان ثابته و...) در آثار برخی از شارحان و تابعان طریقت او مانند «صدرالدین قونوی، فخرالدین عراقی، عبدالرحمن جامی، شیخ محمود شبستری، سیدمحمدنور بخش، شمس مغربی، ملاصدرای شیرازی و عدهای از اندیشهوران شیعی» با روش تحلیلی ـ تطبیقی و با استفاده از منابع کتابخانهای مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. نتیجة نوشته آن است که ابن عربی با رویکردی معناگرا و با بنیاد نهادن نوعی استدلالگرایی شهودی که با ابزارهایی نظیر رمزاندیشی، تاویل، اصطلاحپردازی و استعارهگرایی پشتیبانی میشد، بسیاری از مفاهیم عرفان پیشین را در نظامی نظری منطبق بر اندیشه «وحدت وجود» طبقه بندی کرد.دانشگاه پیام نورفصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی2322-39798شماره 420201121Study elements of outbreak school in Vahshi Bafghi's and Mohammad Ali Bahmani's sonnetsبررسی تطبیقی مؤلفههای مکتب وقوع در غزلهای وحشی بافقی و محمدعلی بهمنی849910.30473/pab.2022.61247.1836FAحسنامحمدزادهدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کاشانJournal Article20211013Outbreak school is of Persian poem schools in which pays to real love. The most important characteristics of poets of the school are as follows: reporting biography, improvisation, easy speeches, honesty in speeches, briefly explaining love and adoration with lovers' face. Being pioneer is referred to poets such as Baba Faghani Shirazi, Lesani Shirazi, and Shahidi Qomi and Vahshi Bafghi is the greatest poet. Tendency to outbreak is still continues and it even includes the poems of new poets. Among the poems, there is Mohammad Ali Bahmani. Presented research is performed with the analytic method and compared the elements of outbreak school in poems of Vahshi Bafghi and Bahmani. And he concludes that today's ghazal, unlike in the past, is formally adorned with a variety of expressive artists. The formations of Bahmani lyric poetry are: 1. Modernity in the field of language with the use of modern words and verbs 2. Use of everyday terms 3. Reflection of popular culture in poetry 4. Use of innovative and new combinations 5. Narrative expression with the help of biological and ecological experiences Poet 6. Using new images and imaginations. In addition to the formal changes, there have been changes in the field of content, which are: 1. The avalanche lover is feminine compared to the tenth-century male lover. Beloved soul along with physical beauties 4. Absence of rival and night parties in today's lyric; Apart from the above, wild and avalanche sonnets have many commonalities in other lyrical components.مکتب وقوع از مکتبهای شعر فارسی است که در آن به عشق واقعی پرداخته میشود. مهمترین ویژگیهای شعر شاعران این مکتب عبارت است از: گزارش حال، بدیههسرایی، سادگی سخن، راستی سخن، بیان جزئیات عاشقی و عشقورزی با جمال بشری. پیشگامی در مکتب وقوع به شاعرانی مانند بابافغانی شیرازی، لسانی شیرازی و شهیدی قمی نسبت داده شدهاست. وحشی بافقی از بزرگترین شاعران آن است. گرایش به وقوعگویی تا امروز ادامه دارد و حتی شعر شاعران غزل نو از جمله محمدعلی بهمنی را در برگرفته است. مقالة حاضر با روش تحلیلی به مقایسة مؤلفههای مکتب وقوع در غزل وحشی و بهمنی میپردازد و نتیجه میگیرد که غزل وقوعی امروز برخلاف گذشته، از نظر صوری آراسته به انواع هنرمندیهای بیانی است. آراستگیهای غزل بهمنی عبارتند از: 1. نوگرایی در حوزه زبان با کاربرد کلمات و افعال امروزی 2. استفاده از اصطلاحات روزمره 3. بازتاب فرهنگ عامه در شعر 4. کاربرد ترکیبات ابداعی و نو 5. روایتگری با بیانی جزئینگرانه به کمک تجربیات زیستی و بومی شاعر 6. استفاده از تصاویر و تخیلات نو. علاوه بر تحولات صوری، تحولاتی در حوزة محتوا نیز رخ داده، که عبارتاست از: 1. مؤنث بودن معشوق بهمنی در مقایسه با معشوق مذکر قرن دهم 2. فراتر رفتن روابط عاشقانة امروز از نظربازیهای پنهانی و توجه به تن و لذتهای جسمانی 3. توجه به زیباییهای روحی معشوق در کنار زیباییهای جسمانی 4. عدم حضور رقیب و بزمهای شبانه در غزل امروز؛ جدا از موارد ذکر شده، غزلهای وحشی و بهمنی در سایر مؤلفههای تغزلی با هم اشتراکات فراوانی دارند.