Check the properties of feminine writing two persian modern novels(Bamdad-e- KHomar and CHeraghhara man KHamush Mikonam)

Document Type : Analytical and critical article

Abstract

when women were opening their social status,women,s work was published and this move eventually led to the feminist movement.in this study after the introduction of feminist literary criticism and its objectives the persian modern novel from two authers reviewed on the base of this method.in this review these results were obtained:both of the novel have a feminist style ,BAMDAD-E- KHOMAR while present the patriarchal
attitude,confirms that attitude and despite having a feminine style feature,it can not be called a work of feminsst.CHERAGHHA MAN KHAMUSH MIKONAM , IN THIS novel author with the full khnowledge uses a feminine style features also this work present feminine attitude,s author towards society and women.and despite the in different to political and social issuse. it is belived that change in women,s iives..and despite the in different to political and social issuse. it is belived that change in women,s iives.and despite the in different to political and social issuse. it is belived that change in women,s iives.

Keywords

Main Subjects


اشکبوس ویشکائی، رقیه (1392). نقد اجتماعی رمان معاصر با تأکید بر آثار برگزیدۀ زنان نویسنده (بامداد خمار، چراغ­ها را من خاموش می­کنم، دالان بهشت، کولی کنار آتش). پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه کاشان.
برسلر، چارلز (1386). درآمدی بر نظریه­ها و روش­های نقد ادبی. مترجم مصطفی عابدینی فرد. تهران: نیلوفر.
پیرزاد، زویا (1391).‌ چراغ­ها را من خاموش می­کنم. چاپ چهل و چهارم. تهران: نشر مرکز.
تایسن، لیس (1387). نظریه­های نقد ادبی معاصر. ترجمه مازیار حسین­زاده و فاطمه حسینی. تهران: نگاه امروز. حکایت قلم نوین.
حاج سیدجوادی (پروین)، فتانه (1384). بامداد خمار. چاپ سی­وهشتم. تهران: نشر البرز.
حسینی، مریم (1384). «روایت زنانه در داستان­نویسی زنان». کتاب ماه ادبیات و فلسفه. شماره 93. صص 101-94.
شمیسا، سیروس (1391). مکتب­های ادبی. چاپ دوم. تهران: نشر قطره.
صادقی، امیرحسین (1378). «پدرسالاری در بامداد خمار (با تکیه بر نظریات آلتوسر)». پژوهش زبان­های خارجی. شماره 46. صص 100-85.
طاهری، قدرت­الله (1388). «زبان و نوشتار زنانه: واقعیت یا توهم؟». فصلنامۀ زبان و ادبیات پارسی. شماره 43. صص 107-88.
غلامحسین­زاده، طاهری، قدرت­الله؛ حسینی، سارا (1391). «سیر ادبیات زنان در ایران از ابتدای مشروطه تا پایان دهۀ هشتاد». تاریخ ادبیات. شماره 71. صص 212-199.  
فتوحی رودمعجنی، محمود (1390). سبک­شناسی (نظریه­ها، رویکردها و روش­ها). تهران: سخن.
فولادی، محمد (1378). «فمینیسم». مجلۀ معرفت. شماره­ 32. صص 65-58.
گورین، ویلفرد [و دیگران] (1388). درآمدی بر شیوه­های نقد ادبی. علیرضا فرح­بخش و زینب حیدری مقدم. تهران: رهنما.
مکاریک، ایرنا ریما (1383). دانشنامۀ نظریه­های ادبی معاصر. مهران مهاجر و محمد نبوی. تهران: آگه.
موران، برنا (6-1385). «نظریه­های ادبی و نقد». ناصر داوران. چیستا. شماره 236 و 237. صص 530-519.
نیکوبخت، ناصر و دسپ، سیدعلی (1391). «روند تکوین سبک زنانه در آثار زویا پیرزاد (تحلیلی بر پایه سبک­شناسی فمینیستی)». فصلنامه نقد ادبی. سال 5. شماره 18. 152 -119.