الیاده، میرچاد (1382). اسطوره، رؤیا، راز. ترجمه رؤیا منجّم. تهران: علم.
امینی، محمدرضا (1374). «مکتب باروک در ادبیات غنایی اروپا». کیهان فرهنگی. ش2. صص 14-12.
انوار، محمود. (1370). سفینه حافظ. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
پورنامداریان، تقی (1382). گمشده لب دریا. تهران: سخن.
چناری، امیر (1377). متناقضنمایی در شعر فارسی. تهران: فرزان.
حافظ، شمس الدین محمد (1375). دیوان اشعار، به تصحیح مرحوم قزوینی و غنی. تهران: جمهوری.
خرمشاهی، بهاءالدین (1381). حافظ نامه. دوجلد. تهران: سروش.
_____ ( 1380). ذهن و زبان حافظ. تهران: نشر ناهید.
داد، سیما (1375). فرهنگ اصطلاحات ادبی. تهران: مروارید.
زرینکوب، عبدالحسین. (1379). با کاروان حلّه. تهران: امیرکبیر.
زوّار، علی اکبر. ( 1385). جمع پریشان. تهران: قطره.
سید حسینی، رضا. (1371). مکتب های ادبی. دوجلد. تهران: نگاه.
شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1371). بیدل،شاعر آینه ها. تهران: نگاه.
فلاماریون، کامیل. (1373). مرگ و اسرار آن. ترجمة بهنام جمالیان. تهران: مرکز نشر فرهنگی شرق.
کهنمویی پور، ژاله. (1380). «جلوه های زیباشناسی باروک در
رمان جدید». پژوهشنامه علوم انسانی. صص79-69.
گاندی، مهاتما. (1386). چرا ترس از مرگ و مویه بر آن؟ ترجمه شهرام نقش تبریزیف. تهران: ققنوس.
مرتضایی، جواد. (1388). ز شعر دلکش حافظ. تهران: معین.
نیاز کرمانی، سعید. (1371). حافظ شناسی. تهران: پاژنگ.
وحیدیان کامیار، تقی.(1376). «متناقض نما در ادبیات»، نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، شماره 4، صص294 -271