Comparing Narration and Imagination in ferdowsi's shahnameh and asadi's garshasbnameh

Document Type : Fundamental research or theoretical

Author

Abstract

Abstract
In this paper an attempt has been well - studied and Garshaspnameh epic in terms of aesthetics and structure of language and thought in terms of an analytical method to assess the quality of narrative and illustration . Narrative written and illustrated by the Garshaspnameh , concise , high Vmkrr but the image is as Ferdowsi , is targeted and relevant . The narrative is written in the style of argumentation and analogy . Unlike the epic tales of heroic language is quoted , the narrator of the story is written in the language . Repeat Garshaspnameh little but often repetitive themes . Adventures in SD lyrical narrative and lyrical descriptions of the most successful acts of combat and combat his descriptions are vivid lyrical themes and concepts . Unlike the one-dimensional description of Ferdowsi written description is multi-dimensional and Mynyyatvry . Garshaspnameh epic to epic self -centered person , can be considered as the epic Shahnameh , the national epic of Iran and centered . Unlike Garshasb Zhak which serves Rustam Iran's enemies have never been served . SD is one of the great masters of epic storytelling and his book is one of the most valuable works of Iranian epic , but Garshaspnameh literary value and the power of narrative and the art of creating images with an epic , not equality .

Keywords

Main Subjects


براتی، محمود؛ محمودی، علی­محمد. (زمستان 1390). «نگاه تعلیمی اسدی طوسی در کتاب حماسی گرشاسب­نامه و برخی از اندیشه­های مذهبی و اندرزهای وی». پژوهشنامه ادبیات تعلیمی، شماره دوازدهم، صص 56 – 26.
براتی، محمود؛ محمودی، علی­محمد. (پاییز و زمستان 1389). «فرجام اندیشی در گرشاسب­نامه اسدی طوسی». مجله پژوهش دینی، شماره 21، صص 195 – 166.
فردوسی، ابوالقاسم. (1376). شاهنامه (براساس چاپ مسکو) به کوشش سعید حمیدیان. چاپ چهارم. تهران: نشر قطره.
خالقی مطلق، جلال. (1356). «گردشی در گرشاسب­نامه». ایران نامه، سال دهم، شماره 10، صص 450 – 388.
شفیعی­کدکنی، محمدرضا. (1390). صور خیال در شعر فارسی. چاپ چهاردهم. تهران: انتشارات آگه.
شمیسا، سیروس. (1374). بیان. چاپ پنجم. تهران: انتشارات فردوس.
ـــــــ (1375). فرهنگ تلمیحات. تهران: انتشارات فردوس.
 
ــــــــــ (1374). نگاهی تازه به بدیع. چاپ هفتم. تهران: انتشارات فردوس و انتشارات دیدگاه،.
 صفا، ذبیح الله. (1374). حماسه­سرایی در ایران از قدیمی­ترین عهد تاریخی تا قرن چهردهم هجری. تهران:انتشارات فردوس. چاپ ششم.
ــــــــــ (1373). تاریخ ادبیات ایران. چاپ سیزدهم. تهران: انتشارات فردوس.
فروزان­فر، بدیع­الزمان. (1358). سخن و سخنوران. تهران: انتشارات خوارزمی. چاپ دوم
کزازی، میر جلال­الدین. (1374). زیباشناسی سخن پارسی 1. تهران: انتشارات ماد (وابسته به نشر مرکز). چاپ سوم.
مجتبایی، فتح الله. (1389). اسدی پدر و اسدی پسر علی بن احمد و احمد بن منصور. مجله نامه فرهنگستان، شماره 44، زمستان 1389، صص 25 – 8.
مختاری، خدایار. (1378). تصویر گرشاسب در گرشاسب­نامه اسدی طوسی. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان، شماره پنجاه و دوم، بهار 1378، صص 55 – 31.
مسگرنژاد، جلیل. (1370). مختصری در شناخت علم عروض و قافیه. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
نجفی، عیسی؛ پیری، حامد. (بهار1392). «مقایسه سبک­شناسانه تشبیهات شاهنامه با تشبیهات گرشاسب­نامه».فصلنامه تخصصی سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، شماره اول، شماره پیاپی 19، صص 430 - 411.       
یاحقی، جعفر. (1375). فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ادبیات فارسی. تهران: انتشارات سروش.
یغمایی، حبیب. (1354). گرشاسب­نامه حکیم ابو نصر علی بن احمد طوسی. چاپ دوم. تهران: انتشارات کتابخانه طهوری.