The Analysis of the Theme and Image of Childhood Stories Samad Behrangi

Document Type : Analytical and critical article

Author

aiv;vn

Abstract

Theme and image play an important and constructive role in children's stories. Theme selection and proper processing have an important role in attracting the audience. The writers of children’s literature chose introversals for the story to be attractive and thoughtful. As a key element, the image should also help the child understand the intricacies of the story and encourage the audience's imaginative aesthetic. The research method is documentary and quantitative analysis of the content of the works. In this research, the components such as its intrinsic and frequency, the method of presenting the in-tune, the relationship between the title of the story and its theme, and its role in the presentation of the intangible, are discussed. The subject of Behranghi's stories is about social issues and community crises. In Behranghi's works, the subject matter variation is relatively small. One-dimensional social (social) works have caused his audience to be often of a particular class of society. The relationship between images with a theme one is often a complementary relationship. The image helps to better capture the theme. Black and white images use neutral colors (gray and black) with intricate stories.

Keywords

Main Subjects


اخباری آزاد، مینا (اسفند 1383). «زندگی نامه هانس کریستیان آندرسن». کتاب ماه کودک و نوجوان، شماره 89.
ــــــــــــــ (1380). «بررسی تطبیقی آثار هانس کریستین آندرسن و صمد بهرنگی». پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان، شماره 27.
انواری، آرزو (1377). تصویرگری کتاب کودک و نقش آن در گسترش ابعاد ذهنی کودک. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشکده هنرهای تصویری تهران.
بهرنگی، صمد (1391). کوراغلو و کچل حمزه. (چ). تصویرگر شیوا صادقی. تهران: نشر دیبایه.
ـــــــــــــ (1391). اولدوز و عروسک سخن­گو (ث). تهران: نشر دیبایه. چاپ سوم.
------(1389). اولدوز و کلاغ­ها(خ). تهران: نشر دیبایه. چاپ سوم.
ـــــــــــــ (1391). یک هلو هزار هلو(ج)، تهران: نشر دیبایه. چاپ سوم.
ـــــــــــــ (1391). 24 ساعت خواب و بیداری(ب). تهران: نشر دیبایه. چاپ سوم.
ـــــــــــــ (1391). کچل کفتر باز(الف). تهران: نشر دیبایه. چاپ سوم.
ـــــــــــــ (1386). گربه روی دیوار(ح). تهران: سروش.
ـــــــــــــ (1389). ماهی سیاه کوچولو(ت)، تهران: نشر دیبایه. چاپ هشتم.
ـــــــــــــ (1348). مجموعه مقالات. تبریز: انتشارات شمس. ص 120.
ـــــــــــــ (1391). پسرک لبو فروش(پ). تهران: نشر دیبایه. چاپ دوم.
ساروخانی، باقر (1382).روش­هایتحقیقدرعلوماجتماعی. تهران: سمت.
صاعلی، شهناز (مهر 1382). «دوگانه­نویسی در آثار صمد بهرنگی». مجله کتاب ماه کودک و نوجوان،  شماره 72، ص 184- 180.
طهماسبی، مژگان (1390). بررسی زبان و اندیشه صمد بهرنگی در آثار داستانی وی. پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهرکرد.
فرزاد، عبدالحسین (1378). درباره نقد ادبی. تهران: نشر قطره.
قزل ایاغ، ثریا (1386). ادبیات کودکان و نوجوان و ترویج خواندن. تهران: نشر سمت.
لوشر، ماکس (1376). روان­شناسی و رنگ­ها. ترجمه  منیرو روانی­پور. تهران:‌ مؤسسه انتشارات فرهنگستان یادواره.
ماکویی، عارف (بهار و تابستان 1358). «جنبه­های تجسمی ادبیات کودکان در آثار صمد بهرنگی». مجله نامه انجمن کتابداران ایران، شماره 44 و 45، ص 25- 13.
مانی قلم، مینا (1384). «تصویر و کودک». مجله کتاب ماه کودک و نوجوان، شماره 93.
مهدیان، نیلوفر (مهر 1384). «صمد بهرنگی و مفهوم کودکی». مجله کتاب ماه کودک و نوجوان، شماره 96، ص 133-128.
میرصادقی، جمال (1385). عناصر داستان. تهران: نشر سخن. چاپ سوم.
یونسی، ابراهیم (1384). هنر داستان­نویسی. تهران: نشر نگاه.