بازگشت ادبی، دورهای طولانی از تاریخ ادبیات فارسی از پایان عصر صفوی تا دوره فتحعلیشاه و ناصرالدین شاه قاجار؛ یعنی دوره غلبه تمام عیار آن است. این رویکرد در این بازه زمانی، به پیدایش جریانهای مختلفی از نظم و نثر به شیوه کلاسیک و برمبنای مقابله با سبک جاری منجر شد و نوعی نوکلاسیک تقلیدی را رقم زد. در این پژوهش، زمینهها و علل این گذشتهگرایی و چرایی محوریّت "اصل تقلید" بهروش تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته و چنین دریافت شد که شرایط خاصّ این دوره از تاریخ کشور که در امتداد حمله مغول به آشفتگی نهادهای مختلف اجتماعی انجامید، بحران هویتی و آسیب عمیق حوزه فرهنگی را بهعنوان مهمترین پیامد این وضعیّت درپی داشته است که به دلیل در خود بستگی سیاسی و فرهنگی، در فقدان زمینههای توسعه و چشمانداز روشن و نیز نبود رویکرد آیندهنگر، آرمانشهر خود را بر سنتهای ادبی سدههای پیشین بنا نهاده و به ناگزیر حفظ سرمایه فرهنگی گذشته را مغتنم شمرده و نسخه بدلی از آن ارائه نموده است.
mahmoudi nosar, M., & rezvanian, G. (2020). Rereading the school of literary restoration; Backgrounds and Consequences. Literary and rhetorical research, 8(31), -. doi: 10.30473/pab.2021.56654.1797
MLA
maryam mahmoudi nosar; ghodsie rezvanian. "Rereading the school of literary restoration; Backgrounds and Consequences". Literary and rhetorical research, 8, 31, 2020, -. doi: 10.30473/pab.2021.56654.1797
HARVARD
mahmoudi nosar, M., rezvanian, G. (2020). 'Rereading the school of literary restoration; Backgrounds and Consequences', Literary and rhetorical research, 8(31), pp. -. doi: 10.30473/pab.2021.56654.1797
VANCOUVER
mahmoudi nosar, M., rezvanian, G. Rereading the school of literary restoration; Backgrounds and Consequences. Literary and rhetorical research, 2020; 8(31): -. doi: 10.30473/pab.2021.56654.1797