پژوهش های ادبی و بلاغی; پژوهش; ادبیات; بلاغت;

بلاغت سخن مولانا و آفاق معرفت انسانی

نوع مقاله : گردآوری و مروری

نویسنده

استاد بازنشسته دانشگاه فردوسی

چکیده

در طیّ وادی‌های مختلف سلوک است که آدمی با سیر در آفاق و انفس تجربه‌های روحانی خود را به مدد می طلبد تا از عالم ظاهر و صورت طبیعت به مرحله وحی و الهام درونی برسد. اصل تکامل انسان مربوط به چنین سیرو سلوکی دانسته شده است، بدین معنی که آدمی در یک سیر باطنی و مهاجرت روحانی بر آن می شود تا از جایی به جایی رود و در خود سفر کند و تحوّل پذیرد. در این تغییر و تحول است که ماهیت انسانی ظهور پیدا می کند و هر کسی می کوشد تا خود را بدان صورت کامل و نسخۀ برتر که مظهر عالی بنی نوع است نزدیک کند. در این مقاله جنبه های شناختی معرفت انسانی از لابلای اشعار شاعران برجسته فارسی زبان استخراج شده است. بیشتر تمثیل های این پژوهش نشان دهنده آن است که انسان فراتر از اندیشه های اومانیستی و قید و بندهای ماتریالیستی محدود کننده بوده و درک ویژگی‌های پنهان او مستلزم چشیدن طعم اندیشه های ناب عرفان اسلامی و آثار شاعران و نویسندگان فارسی زبان است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Rhetoric of Rumi Speech and the horizion of human cognition

نویسنده [English]

  • Mohammad Mehdi Naseh
چکیده [English]


Abstract
During some steps of conduct, humankind, take spiritual experience for increase from material world to Inner inspiration world. The principle of human evolution will be related with this kind of conduct. Therefore, humankind migrates in spiritual world from point to point for take inner revelation. In this change, Human nature appears and all of people will be try for taking excellent version of humankind. In this Paper, cognitive aspects of human behaviors have been extracted from best poems of the best Persian poets. In the most of samples has been shown that the mysticism cognition of humankind level is over materialistic aspects.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Human cognition
  • mysticism
  • the mystical Celebrities
  • Philosophy
قرآن کریم
مطالعات اسلامی دانشگاه مک­گیل.
باخرزی ابوالمفاخر یحیی (1345) اورادالاحباب و فصوص­الآداب. تصحیح ایرج افشار.تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
جامی نورالدّین عبدالرحمن (1337) هفت اورنگ. تصحیح مرتضی مدرّس گیلانی. تهران: انتشارات کتاب­فروشی سعدی.
جامی نورالدین عبدالرحمن(بی تا) هفت اورنگ.
خواجه عبدالله انصاری(1341) طبقات­الصوفیه. تصحیح عبدالحی حبیبی. چاپ کابل.
ژنده پیل، ابونصر احمد جام نامقی(1355) روضه­المذنبین و جنّة­المشتاقین. تصحیح دکتر علی فاضل. تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران.
شاه داعی شیرازی(1339) دیوان. تصحیح دکتر محمد دبیرسیاقی. 2ج. تهران: انتشارات کانون معرفت
عطّار نیشابوری(1346) تذکره الاولیاء. تصحیح دکتر محمد استعلامی. تهران:انتشارات زوّار.
قشیری ابوالقاسم (1345) ترجمه رساله قشیریه ازخواجه امام ابوعلی بن احمد العثمانی. تصحیح بدیع­الزمان فروزانفر. تهران: انتشارات بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
کاشانی بابا افضل(1311) رباعیّات. تصحیح سعید نفیسی.تهران: انتشارات دانشکدۀ ادبیات تهران
لاهیجی شیخ محمد.(1337). شرح گلشن راز. تصحیح کیوان سمیعی. تهران: انتشارات کتاب فروشی محمودی
مستملی بخاری ابو ابراهیم (بی تا) شرح کتاب التّعرّف لمذهب التّصوف . دوره 4 جلدی . ج2 .چاپ هند.
مولانا جلال­الدین محمد بلخی (1330) فیه ما فیه. تصحیح بدیع­الزمان فروزانفر. تهران:  انتشارات دانشگاه تهران
مولانا جلال­الدین محمد بلخی (1945) مثنوی. تصحیح نیکلسون. دفتر پنجم. لیدن: انشارات آفاق.
مولانا جلال­الدین محمد بلخی(1346) کلیّات شمس. تصحیح بدیع­الزمان فروزانفر، 10 ج. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
 میرعبدالله سیّد نورالدّین (1355) کلیّات اشعار شاه نعمت الله ولی. تصحیح دکتر نوربخش.تهران: انتشارات خانقاه شاه نعمت اللهی.
نجم ­الدّین رازی(1336) مرصادالعبادمن­المبدأ الی­المعاد. تصحیح حسین­الحسینی­النّعمه ­اللهی مشهور به شمس­العرفا.تهران: انتشارات کتاب فروشی آقا سید محمد میرکمالی.
نجم ­الدّین رازی(1355) مرموزات اسدی در مزمورات داوودی. تصحیح دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی. تهران: انتشارات مؤسسه
نسفی شیخ عبدالعزیز بن محمد(1344) کشف الحقایق. تصحیح دکتر احمد مهدوی دامغانی. تهران: انتشارات بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
نسفی عزیزالدین.( 1341).کتاب الانسان الکامل، تصحیح ماژیران موله. تهران: انتشارات ایران شناسی انستیتو ایران و فرانسه.
­هجویری علی بن عثمان(1336) کشف­المحجوب. تصحیح والنتین ژوکوفسکی. به اهتمام محمد عباسی. تهران: انتشارات امیرکبیر.
همدانی عین­القضات (1967) نامه­ها. تصحیح علی­نقی منزوی و عُفیف عُسیران. 2ج. بیروت:  انتشارات بنیاد فرهنگ ایران
همدانی عین­القضات(1341) مصنفات. تصحیح عفیف عسیران. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.