پژوهش های ادبی و بلاغی; پژوهش; ادبیات; بلاغت;

بررسی عناصر عامیانه در داستان نوش آفرین نامه

نوع مقاله : تحلیلی و انتقادی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی تهران

2 استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی

چکیده

چکیده
داستان عامیانه ی نوش آفرین نامه،یکی از رمانس های فارسی است که احتمال می رود زمان کتابت آن مربوط به دوره ی قاجار باشی. این رمانس،اطلاعات ارزشمندی از اوضاع فرهنگی و اجتماعی زمان خود را در اختیار خواننده قرار می دهد. نظام اداری مانند ولایت دادن شاه به شاهزادگان دختر و پسر، آیین هایی همچون آذین بستن شهر به مناسبت های مختلف، آیین های اعتقادی مانند اذان و اقامه خواندن در گوش نوزاد، اعتقاد به جبر و تقدیر، توکل، شکرگزاری، توسل به ائمه و ..... آداب اجتماعی مانند سپردن طفل به دایه، پوشیدن لباس سیاه برای عزاداری و ..... در این داستان با بن مایه های اساطیری و کهن الگویی به گونه ای تلفیق می شود که برای مخاطب درک دیو و سحر و جادو و اعتقاد به طلسم و باز کردن آن، در کنار اعتقادات اسلامی، مضحک و تمسخرآمیز نمی شود.وجود عناصر خارق العاده و فراطبیعی، خرافات و باور های خرافی در این داستان نشان می دهد رمانس از زمان پیدایش که با داستان سمک عیار آغاز می شود تا زمان شکل گیری و کتابت داستان نوش آفرین نامه سیر نزولی داشته است. روش ما تحلیلی- توصیفی و استفاده از کتابخانه بوده است.
کلیدواژه ها: داستان عامیانه، قاجار، نوشآفریننامه.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

studying folk elements of Nooshafarin-nameh story

نویسندگان [English]

  • Shahnaz Rahimifard 1
  • Hosein Bayat 2
1 Student phd University korazmi Teheran
2 Commissioner scientific
چکیده [English]

Abstract


Nooshafarin-nameh folk story gives the reader , valuable information about cultural and social conditions of Qajar era .
Administrative system like that the King gives the governorship to the prince boy and princess .
Some customs like decorating the city for different occasions . Some beliefs like reading Azan and Iqame in new born's ear , believe in determinism and fate , reliance , thanksgiving , appealing to Imams and etc.
Social etiquettes like entrusting the baby to the nanny , wearing black clothes for mourning and etc. .

In this story , mythological theme and archetyping compiled in a way that understanding fiend and black magic and believing in charm won't be derisive beside Islamic beliefs .

Our method was analytical-descriptive and using library.and black magic and believing in charm won't be derisive beside Islamic beliefs .
Our method was analytical-descriptive and using library.

Keywords : folk story , Qajar , Nooshafarin-nameh .

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords : folk story
  • Qajar
  • Nooshafarin-nameh